דרכים בחזקת סכנה: כמה ילדים נפגעו באשדוד בדרך לביה"ס?
31.08.23 / 10:39
החופש הגדול בימיו האחרונים ושנת הלימודים החדשה בפתח. לצד ההתרגשות, חוזרות גם הסכנות שבהליכה אל בית הספר ובחזרה - ומתברר שהדרכים אכן בחזקת סכנה. הורים, התעוררו!
סכנה בדרך לביה"ס: לפי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בשנת הלימודים הקודמת, תשפ"ג (חודשים ספטמבר 2022-יוני 2023), 1,334 ילדים ובני נוער בגילאי 5-19 נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני.
מבין הנפגעים בשנת הלימודים הקודמת (תשפ"ג), 20 ילדים ובני נוער נהרגו בתאונות דרכים.
עשרת הערים המובילות בהיפגעות ילדים ובני נוער במהלך שנת הלימודים תשפ"ג (ספטמבר 2022 עד יוני 2023) בינהם אשדוד.
אשדוד – 50 ילדים ובני נוער (5-19) נפגעו בשנת הלימודים תשפ"ג בתאונות דרכים, אחד נהרג ושמונה נפצעו קשה.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "רגע לפני שמתחילה עוד שנת לימודים מוטלת על הרשויות המקומיות משימה מצילת חיים – לשפר את תשתיות הבטיחות בסביבת בתי הספר וכלל מוסדות החינוך.
חשוב ביותר לצבוע את מעברי החציה ליד בית הספר ולהתקין פסי האטה כדי לצמצם את הסכנה של ילדים להיפגע בתאונות דרכים.
הרשויות חייבות לוודא שהדרך אל בית הספר בטוחה עבור הילדים וסביבת בית הספר מהווה עבורם אזור סטרילי לכל אורך השנה, כך שגם אם ילד יתפרץ לכביש, מהירות נסיעת כלי הרכב תהיה כזאת שתאפשר לנהג לעצור בזמן ולמנוע את הפגיעה בילד.
צביעת מעברי החציה, התקנת פסי האטה, יצירת מפרץ הורדה בטוח וסילוק מפגעי בטיחות מהדרך הן פעולות פשוטות וזולות שיכולות למנוע את הנפגע הבא ולהציל חיים".
ב-19 באוגוסט 2023 התקיים דיון בוועדה לקידום הבטיחות בדרכים בראשותו של חבר הכנסת בועז טופורובסקי בנושא היערכות לקראת שנת הלימודים בהיבט הבטיחות בדרכים.
יושב ראש הוועדה , חבר הכנסת טופורובסקי, ציין כי מדי שנה נהרגים כ-30 ילדים בתאונות דרכים - כיתת לימוד שלמה.
בין השנים 2022-2019 נפגעו 2,614 ילדים ובני נוער בגילי 0-19 בסביבת בתי הספר במהלך שעות היום, 900 מתוכם נפגעו כהולכי רגל (נתוני רלב"ד)
בעמותת אור ירוק ציינו בדיון כי שנת 2023 היא הקטלנית ביותר לילדים, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים האחרונות, ואחד ממוקדי הסיכון המרכזיים הם בתי הספר ומוסדות החינוך.
בסביבתם של 50% מבתי הספר אין פסי האטה ובאחד מכל חמישה בתי ספר (19%) מסלול ההליכה אינו תקין.
בסיכום הדיון קרא יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת טופורובסקי, לגופים לטפל בפערים. "מעטפת הבטיחות הפיזית והאישית של הילדים בבתי הספר משתפרת, אבל לא מספקת" אמר.
טיפים להגעה בטוחה אל בית הספר ובחזרה
ילד עד גיל 9 לא חוצה כביש לבד: לילדים אין את היכולת לקלוט את המתרחש בכביש ולאמוד נכון את המרחק מכלי הרכב שנעים בכביש, לכן חשוב להקפיד שילד עד גיל 9 חוצה כביש עם ליווי מבוגר בלבד.
מסלול בטוח: כשילד הולך לבד אל בית הספר, חשוב שידע מהו המסלול הבטוח ביותר (לא תמיד המסלול הקצר הוא גם הבטוח).
חשוב לתרגל עם הילדים הליכה במסלול הבטוח ביותר, תוך צמצום חציית כבישים או הליכה בחניות.
חציית כביש באופן בטוח: חשוב ללמד ולהדריך את הילדים לחצות רק כשהאור ברמזור ירוק. בחציית מעבר חציה לא מרומזר יש להדגיש בפני הילדים את החשיבות של המתנה לעצירה מוחלטת של כלי הרכב.
חשוב להימנע מחציית כביש בין כלי רכב חונים, שכן שדה הראייה במקרה זה קטן גם לילד וגם לנהג, שמתקשה להבחין בילד.
רכיבה בטוחה: יש לוודא שתלמיד אשר מגיע לבית הספר באופניים רוכב אך ורק עם קסדה מתאימה למידתו ורכוסה היטב בכדי להגן עליו מפני פגיעות ראש במקרה של נפילה או תאונת דרכים.
בטיחות ברכב הפרטי: גם כאשר מסיעים את הילד ברכב הפרטי לבית הספר יש לוודא כי הוא חגור בחגורת בטיחות ויושב במושב מתאים במשך כל הנסיעה, אפילו אם זוהי נסיעה קצרה ביותר. בנוסף חשוב לוודא כי הילד יורד מהרכב רק מהצד של המדרכה ולא מהצד של הכביש.
לסיום נזכיר את היוזמה החשובה של עיריית אשדוד לפיה הורדה המהירות באיזורים שבהם ישנם בתי ספר ל-30 קמ"ש, עם זאת כל עוד אין אכיפה בנושא מלבד תמרורים הדבר אינו בא כלל לידי ביטוי.
הדרך היעילה ביותר להפחתת הסכנות בכבישים, כפי שאומר רכז הבטיחות בדרכים למגזר החרדי ר' אלחנן פרידמן, היא להסדיר "משמרות זהב". אך משום מה (משום מה???) היוזמה הזו, שקיימת בכל רחבי העיר, אינה קיימת כמעט במגזר החרדי (מלבד מוסדות 'בית מלכה' בעלז, שאימצו את היוזמה מצילת החיים), וזאת על אף שברבעים החרדים מספר הילדים הצועדים למרחקים ארוכים וחוצים כבישים מסוכנים הוא גבוה לאין ערוך יחסית לכלל העיר.
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]