הפלונטר הגוראי והעקשנות הבעלזאית

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('cd4e448f-1cac-40a9-b76a-e736cb7a5a13','/dyncontent/2024/4/17/adf57fbc-5a84-4e95-9d82-a465d2a648e3.gif',17707,'בראשית אייטם כתבה ',525,78,true,53127,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('cd4e448f-1cac-40a9-b76a-e736cb7a5a13','/dyncontent/2024/5/5/6c4209ad-6b8b-44f5-8f61-7cf3ee295255.jpg',17843,'מלמן אייטם כתבה ',525,78,true,53127,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('cd4e448f-1cac-40a9-b76a-e736cb7a5a13','/dyncontent/2024/4/21/09f20987-d5d3-4712-8e6f-6e24227d49bf.jpg',17795,'נמל אייטם כתבה',525,78,true,53127,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('cd4e448f-1cac-40a9-b76a-e736cb7a5a13','/dyncontent/2024/4/9/5cacf41f-ccff-4bb2-ab8e-2246cadc0961.jpg',17724,'בנק אייטם כתבה ',525,78,true,53127,'Image','');},15]]);})

בסוף השבוע שעבר נרשם פרק נוסף בעלילה המפותלת של הבחירות לראשות העיר אשדוד עם הודעתו הדרמטית של שר השיכון ומולה ההבהרה האגודאית המקומית * עם זאת, בעיר ישנם רבים המשוכנעים שמה שקרה בבחירות הקודמות יתרחש הפעם שוב. האם גם הפעם העקשנות הבעלזאית תפתור את הפלונטר הגוראי? // ניתוח פוליטי, פרק 3

ראש העיר עם הרב וובר. שניאור מור יוסף

1.

אלו שהאזינו בשבוע שעבר לראיון שמסר שר השיכון ויו"ר 'יהדות התורה', הרב יצחק גולדקנופף, לישי כהן מ'כיכר השבת', שפשפו את אזניהם בתדהמה. בראיון, שעסק – איך לא – במתרחש בזירות המונציפיליות החרדיות ובהן אשדוד, אמר לפתע גולדקנופף כי התמיכה שהעניקה מפלגתו לראש העיר, ד"ר לסרי, אינה אבסולוטית.

"תראה", גמגם פתאום שר השיכון, שבניגוד לחזותו הבוטחת החל לפתע להתפתל. "אנחנו חתומים רק צד אחד, אבל לא חשוב. זה הסכמים מסוג אחר, זה הסכם שאם אנחנו רואים בסקרים שהכל נשאר כמו שהוא.. אבל אם הסקרים ייראו משהו אחר? הרי לא נלך עם הצד המפסיד. הנציגים באשדוד אמרו את זה ללסרי בשעתו".

לא היה צורך להפוך למומחים לשפת גוף בכדי לזהות את המצוקה שבה נתון גולדקנופף, ואת הפריחה בה לקה ברגע שנושא הבחירות באשדוד רק עלה על השולחן. המצוקה שלו היתה גלויה ומראהו היה מכמיר לב.מצוקה גלויה. גולדקנוף בראיון לישי כהן

ואכן, מי שמצוי בסוד העניינים, זיהה היטב את המצוקה שמעסיקה את גולדקנופף כמו גם את בכירי ה'סיעה המרכזית' בימים אלו, כשמתברר כי הם מצויים בפלונטר שנתפס כחסר תקנה.

אך יצאו הדברים ונציגי אגודת ישראל המקומית על כל מרכיביה באשדוד, כולל הסיעה המרכזית-גור, יצאו בהבהרה ברורה כי התמיכה ללסרי ניתנה באופן חד משמעי, ללא סייג, וללא כל תנאי. "תומכים בראש העיר ד"ר לסרי וההחלטה הזו היא ברזל ולא תשתנה", הבהירו.

2.

אין זה סוד כי בסיעה המרכזית (שם הקוד הפוליטי לחסידות גור) ישנם גורמים בזירה הארצית החשים בין הפטיש לסדן. הנשק שעמו מאיים עליה יו"ר ש"ס, הרב דרעי, התברר כאקדח טעון כדורי דום-דום.

כזכור, הודיע דרעי כי במידה והסיעה לא תיישר עמו קו והיא לא תסכים לסייע להדחת יריבו המר באשדוד, ראש העיר ד"ר לסרי, תריץ ש"ס מועמד מצידה לראשות העיר בני ברק. ואכן, האיום התממש לו במהירות הבזק. יום לאחר שיו"ר אגו"י, שר השיכון גולדקנופף, פירסם – גם אז, באותה אכסניה, בראיון ל'כיכר השבת' – את הסכם התמיכה בראש העיר לסרי. באותו היום, נודע כי תושב פ"ת בשם אוריאל בוסו קיבל הנחיה להעביר את כתובתו לעיר התורה בני ברק.

האיום זכה לזלזול מצד הסיעה המרכזית, שלא העלתה בדעתה שמישהו ינסה לערער על כהונתו הבטוחה של מועמד הסיעה, הרב חנוך זייברט, בבני ברק. זייברט בעצמו נשמע אז בטוח, וכאשר הוא נשאל בראיון לתקשורת אודות בוסו, הוא לא זלזל בו אלא השיב בזחיחות: "הוא אדם מנוסה ומוכשר, אין לי ספק שהוא יוכל להיות ממלא מקום מצויין". יתר על כן, זייברט אף הבהיר לאגו"י באשדוד כי הוא נגד קידום כל 'דיל' שיכרוך בין אשדןד לבני ברק. "תודה אבל אין צורך", אמר. 

אך עם כל יום שעבר, התברר כי החולדות הבני ברקיות שמוציאות את תושבי בני ברק מדעתם, כמו גם איום ה'וטו' שהופרח לפתע, משום מקום, בידי 'דגל התורה', מבססים את מועמדתו של בוסו שהפך ממועמד קש אלמוני לאיום של ממש. נכון לעכשיו, סיכוייו של בוסו לזכות בראשות העיר אילו יתמודד מול זייברט אינם מבוטלים, ולמצער הוא עשוי לגרור אותו לסיבוב שני.

הלפיתה הזו של דרעי הצליחה לגרום לאותם גורמים בסיעה המרכזית לכאב ראש של ממש, והם מנסים בימים האחרונים למצוא מוצא לבעיה, אך דרעי מסרב לשמוע. על פי גורמים בחסידות גור הארצית, ראשי הסיעה שהגיעו ללשכתו והם הציעו לו הצעות בדמות רוטציה בני ברק או סיוע במקומות אחרים כמו אלעד, שמעו מפיו את התשובה האחת: אשדוד.

דרעי עם יועצו ברק סרי בסיור בנמל. ציון שלום

3.

המצב הנוכחי גורם לכמה שושבינים בחסידות גור בזירה הארצית להזיע, אחד מהם בעל עניין מרכזי בבני ברק.

והנה קטע ממונולוג המיוחס אליו והגיע לידינו:

"אסור לנו להפסיד את בני ברק ויהי מה..", אמר הגורם הגוראי שכלל אינו מסתיר את משחק ה'שבץ נא' על גב התושב החרדי באשדוד, לאיש שיחו שאינו נמנה על בני החסידות אך משמש כמושך בחוטים הארציים.

"לסרי הוא ראש עיר מצויין, ולדעתנו אין כל סיבה להחליפו, בודאי כל עוד אין לו אלטרנטיבה ראויה. הוא הוכיח את עצמו בכל שנות כהונתו כמי שמילה שלו היא מילה, והוא עמד בכל ההתחייבויות שסיפק, אחת לאחת".

"אבל אם אנחנו עומדים להפסיד את בני ברק – יש לשקול שיקולים נוספים- רוחביים יותר. בל נשכח שאנו אלו שהעלינו את לסרי לתפקידו, כשבלעדי תמיכתנו, הן בפעם הקודמת והן בפעם הראשונה שבה הביס את צילקר, הוא לא היה נכנס ללשכת רה"ע. כך שעליו לומר תודה על התקופה שהיתה".

בדבריו הודה שאשדוד אינה פקטור בכלל. "כעת, כשעל כף המאזניים נמצאת שאלת ראשות העיר בני ברק, ברור שזהו השיקול החשוב ביותר. מבחינת הסיעה אין מה שחשוב לנו יותר מאשר בני ברק, ואם לשם כך נצטרך להצביע עבור כל מועמד אחר באשדוד, זהו המחיר שנשלם - והעיקר שלא נפסיד בזירה שחשובה לנו ביותר". סוף ציטוט.

אם תהיתם, הגורם הגוראי נהדף בהפגנתיות על ידי איש שיחו שגער בו והבהיר מבלי למצמץ שאת שיתוף הפעולה מצידו הוא לא יקבל.

"אני לא עושה עסקים ארציים על גב התושב החרדי באשדוד. מה גם, ברגע שאגודת ישראל נתנה מילה לראש העיר – איזה פרצוף יש להפר זאת בצורה נואלת ובגין 'חשבונאות חוץ' רק כי זה לא בא טוב לכמה עסקני ציבור....

צילום: אגודת ישראל

4.

ואין מה לקנא בהם. אין ספק כי אותם גורמים בסיעה המרכזית מצויים בימים אלו בפלונטר קשה שהיא לא התמודדה עמו מתולדותיה.

מחד, הסיעה רוחשת הכרת הטוב לראש העיר המכהן, ומאידך, היא נדרשת בימים אלו על ידי גורמים ארציים בחסידות מחוץ לאשדוד להפנות לו גב רק בשל השיקולים שנוגעים לעיר אחרת (וליתר דיוק, יש קשר גם לאשדוד. ראש העיר המיועד, זייברט, היה עד לא מכבר תושב העיר אשדוד, והוא היה זה שבשעתו רקם את העיסקה שהובילה להכתרתו של לסרי בתמיכת הסיעה המרכזית).

אך ישנם כאלו שסבורים כי כפי שבבחירות הקודמות היו אלו החסידיות האחרות שפתרו לסיעה המרכזית את הפלונטר, כך יהיה גם הפעם.

לאלו ששכחו, נזכיר:

גם בבחירות הקודמות שהתקיימו לפני 5 שנים בדיוק, נקרעה הסיעה המרכזית מבפנים. מחד, היו בה גורמים שפעלו נגד לסרי וביקשו להכתיר את הלן גלבר תוך יצירת 'מחאת שבת'. מאידך, גם אז היו שטענו כי קיימת כלפיו חובה של הכרת הטוב וכי בשורה התחתונה הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה נשמר באזורי העיר, ולפיכך כי על הסיעה לתמוך בו.העצרת שהתקיימה באשדוד נגד חילולי השבת בביג

וגם אז, ידם של הראשונים כמעט וניצחה, אך מי שבלם את היוזמה היו שניים: חבר מועצת העיר ר' אפריים וובר הבעלזאי והח"כ הויזניצאי הטרי, ר' יעקב טסלר. שניהם הודיעו לבכירי הסיעה, כי תהיה אשר תהיה החלטתם – הם כבר קיבלו החלטה שהם לא יזועו ממנה.

"תוכלו להצביע מה שתרצו", אמרו וובר וטסלר לחברים הגוראיים. "אנחנו נצביע לסרי".

האמירה הזו (שהצטרפה לאמירה נחרצת מפיו של פוליטיקאי אחר, אבי אמסלם שמו, שבמערכה הקודמת 'נשכב על הגדר' עבור ידידו לסרי. איך שגלגל מסתובב לו) גרמה לכך שברגע האמת הפנימו גם הגוראים שהם עשויים להפסיד, וכך התקבלה ההחלטה, רגע לפני הבחירות, ואם לדייק – שבוע קודם לכן: תומכים בלסרי.

צילום: יח"צ

5.

ההיסטוריה הזו, ישנם גורמים שבטוחים גם כעת, תחזור על עצמה שוב.

גם הפעם אנו מצויים באותה סיטואציה. בכירי הסיעה המרכזית שהפצירו בחברים הבלעזאיים והויזניצאים לסגת בהם מהתמיכה בלסרי, קיבלו תשובה ברורה של 'לא' באל"ף רבתי.

"מה לא הציעו לנו", אומר לנו בכיר בבעלז. "הבטיחו לנו עולם ומלואו, העיקר שנחזור בנו מהתמיכה בלסרי. אבל אנו לא מוכנים לשחק משחק שבכלל נוגע לעיר אחרת. עם כל הכבוד לבני ברק, קיבלנו החלטה שאנו תומכים בלסרי, וזאת על בסיס העבודה המשותפת שלנו עמו מזה יותר מעשור. אין שום סיבה שנבגוד בו ונכניס בו סכין, רק משום שבבני ברק יש מישהו שירוויח מהמהלך".

את האמירה הזו הם משמיעים מעל כל במה, בגלוי ולאזני כל, כאשר נראה ששתי החסידויות, הן בעלזא והן ויזניץ - בהכוונת הנציגים הפוליטיים הרב אפרים וובר, הפטרון הארצי הוויז'ניצאי הרב יעקב טסלר ויועצו חבר מועצת העיר הרב שמואל שוק - מתואמות ביניהן לאורך כל הציר. זו הסיבה, אומרים לנו גורמים פוליטיים, שאפשר בהחלט להעריך שמה שהיה הוא שיהיה.

"כפי שבפעם הקודמת ביקשה הסיעה המרכזית לחזור בה מתמיכתה בלסרי, אך העמידה הנחרצת של בעלז וויזניץ גרמה לכך שהיא נאלצה להישאר נאמנה ללסרי ולאחר מכן היא עצמה בירכה על כך, כך יהיה גם הפעם. בזכות העמידה העיקשת של וובר וטסלר לא תהיה לגוראים ברירה, וגם שם יאלצו להישאר עם התמיכה בלסרי, חרף ההפסד המסתמן בבני ברק".

האם כך יהיה ולקראת יום הבחירות הגמגום האחרון של גולדקנופף יצור דרמה פוליטית מקומית, או שמא ההנהגה המקומית תנצח ולדין בני ברק לא יהיה קשר לדין אשדוד?

נחכה ונראה.

____________________

לטורים הקודמים:

מה יודעים האגודאים

מלחמת הכל בכל

גולדקנופף, יו"ר יהדות התורה והשבת

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה