דרעי שובר שתיקה ומגלה את הסיבה למשבר בינו ללסרי

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('dedf655f-5a0a-4e3f-896d-0b1cf58df3c6','/dyncontent/2024/4/21/09f20987-d5d3-4712-8e6f-6e24227d49bf.jpg',17795,'נמל אייטם כתבה',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('dedf655f-5a0a-4e3f-896d-0b1cf58df3c6','/dyncontent/2024/4/9/5cacf41f-ccff-4bb2-ab8e-2246cadc0961.jpg',17724,'בנק אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('dedf655f-5a0a-4e3f-896d-0b1cf58df3c6','/dyncontent/2024/4/17/adf57fbc-5a84-4e95-9d82-a465d2a648e3.gif',17707,'בראשית אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('dedf655f-5a0a-4e3f-896d-0b1cf58df3c6','/dyncontent/2024/5/5/6c4209ad-6b8b-44f5-8f61-7cf3ee295255.jpg',17843,'מלמן אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15]]);})

אחרי חודשים של ספקולציות יו"ר ש"ס הרב דרעי שובר שתיקה ומבהיר כי בניגוד לשמועות הוא זה שעומד מאחורי הסיבה לאי התמיכה הש"סית ברה"ע ד"ר לסרי ומסביר כי מקורה ב"אכזבה שאחרי הבחירות הקודמות". עם זאת דרעי עדיין לא שורף את הגשרים * ניתוח פוליטי
 
 

אריה דרעי צילום לוי עזריה

דרעי נכנס לאירוע: אחרי יותר מארבעה חודשים של ספקולציות, שמועות והערכות, התחולל אתמול המפנה. זה קורה כאשר יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי 'נכנס לארוע', והוא מגלה כי הוא מחזיק היטב את המושכות בעיר.

בראיון שמתפרסם הבוקר בעיתון "משפחה" הוא מבהיר כי בניגוד לשמועות שהופצו כל העת הוא זה שעומד מאחורי התהליכים המתרחשים באשדוד, והסיבה לאי התמיכה ברה"ע ד"ר לסרי מקורה ב"אכזבה שאחרי הבחירות הקודמות".

עם זאת, ועל אף האמירות הקשות שמשמיע דרעי בראיון נגד רה"ע, הניתוח שלנו דווקא מלמד שהוא אינו שורף את הגשרים.

למסקנה הבלתי נמנעת הזו אנו מגיעים דווקא ממה שלא נאמר ולא ממה שנאמר. אבל תחילה, ניגש לראיון שמתפרסם הבוקר בעיתון החרדי המוביל 'משפחה', שם מתראיין יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי לצמד הפרשנים יוסי אליטוב ואבי בלום, שמנתחים עמו את המתרחש בכל הזירות בהן פועלת ש"ס בכל רחבי הארץ, והם נוגעים, איך לא, גם בזירה הרותחת באשדוד.

- בנקודת הזמן הנוכחית, שבה דגל התורה לא רצה איתך באלעד ואגודת ישראל ברחה לך באשדוד, לא נשאר לך עם מי לחתום הסכמים.

 ת: ״אני לא רוצה לחתום הסכמים וזה בדיוק מה שאני מסביר לכם. ש״ס תוכל לדאוג לעצמה בכל מקום בצורה המיטבית. אם ירצו לשתף איתנו פעולה ולעמוד במילים, בבקשה. אם לא, נסתדר לבד״.

 ש: ומהו כלל האצבע? שמי שמפר הסכם במקום אחד הוא לא פרטנר איתך להסכם נוסף באף מקום?

 

ת: ״חד משמעית״.

ש: על אשדוד לא דיברנו. ושם היה ברור שתרוצו יחד עם אגודת ישראל, מה התפקשש בדרך?

ת: ״אני לא רוצה לפגוע ולא רוצה להיכנס לפרטים. סביב השולחן הזה שאתם יושבים עליו, ישבה לפני כמה חודשים טובים ההנהגה של חסידי גור (ובהם בנו של האדמו"ר מגור שליט"א, הרה"ג ר' נחמיה אלתר שליט"א. אגב הצמרת הגוראית אף התייצבה לאחר מכן, בהרכב מלא, בבר המצווה שנערכה לנכדו של דרעי באשדוד. הערה שלנו) וביקשה לשתף פעולה באשדוד, להיות ביחד בכל החלטה שלא תהיה. הפניה הגיעה מצדם וסיכמנו את העניין. לא חתמנו על ניירות״.

צילום: שמוליק דוד

ש: ומה סיכמתם? ללכת עם ברק סרי?

ת: ״לא. אמרנו שהכל פתוח ויש זמן, נבדוק ונראה. אתם צריכים להבין וגם פה אדבר על מספרים. ד״ר יחיאל לסרי שבמשך 15 שנה הוא ראש העיר באשדוד בזכות החרדים, בבחירות הקודמות אחרי 10 שנים שהוא כיהן כראש עיר, וכל החרדים עד האחרון שבהם כולל כל הקולות המסורתיים שש״ס הביאה, ומה היתה התוצאה? הוא קיבל ארבעים נקודה משהו. על הקצה של כמה מאות קולות. אם חלילה לפני חמש שנים הוא לא היה עובר בסיבוב הראשון, אז ברור שהמועמד החילוני שהיה מולו, כי החילונים הם עדיין רוב של קרוב לשבעים אחוז באשדוד, היה נבחר בסיבוב שני.

"לכן, לא לחינם ישבנו פה, כיוון שאמרנו שצריכים לבדוק האם באמת כולנו נתמוך בלסרי, וברור שהנטיה היתה לבחור בלסרי כיוון שהוא מועמד דתי, למרות שאני חייב לומר לך שיש לנו אכזבה גדולה ממנו אחרי כל מה שעשינו לפני חמש שנים".

וכאן מפרט דרעי את מה שהוא רואה כאכזבה מלסרי:

"השקענו את כל הכוחות שם והתודה רבה שקיבלנו מיד אחרי הבחירות, זה שהראשון שהוזמן לנהל מו״מ ולחתום איתו בלי שידענו בכלל, היה הנציג של ליברמן (כצנלסון) שקיבל את מ״מ ראש העיר, תיק התכנון ותיק הכספים וכמעט את כל העירייה. לנו הוא השאיר בקושי את תיק הרווחה ומורשת מן המזרח.

(בסביבת ראש העיר מגיבים לדברי דרעי: הדבר אינו נכון. יו"ר ש"ס, ר' אבי אמסלם, היה הראשון שהוזמן כשהתוכנית היתה לתת לש"ס את התיקים הבכירים ביותר. למרבה הצער, אותה ישיבה הסתיימה בפיצוץ).

"במהלך כל חמש השנים האחרונות לצערי הרב תבדקו כמה יחידות דיור נבנו באשדוד בהסכמי גג מטורפים, עשרות אלפי יחידות דיור ודירה אחת למגזר החרדי לא נבנתה.

"אבל למרות זאת, כשישבנו כאן אמרנו, בואו נבדוק האם המצב השתפר, נעשה סקרים, נבדוק האם הוא ייבחר אם נתמוך בו? כך סיכמנו. הם החליטו להודיע חד צדדית וללא תיאום שהם תומכים בלסרי. זכותם, למרות שאני חושב שמן הדין והשורה לעמוד בסיכום שהושג כאן מסביב לשולחן. אבל החליטו מה שהחליטו. יש לנו הרבה זמן״.

 נציחון מתוק. אמסלם

ש: האם תיפול החלטה באשדוד בזמן הקרוב?

״כפי שאמרתי לך, לש״ס באשדוד יש קרוב לעשרים אלף קולות, ליהדות התורה יש כארבע עשרה אלף קולות על כל מרכיביה. ש״ס חזקה מאוד באשדוד ורק מתחזקת יותר. נלמד את הסוגיה, נראה, וכפי שאמרתי אני לא עובד מתוך רגשות לא מתוך כעסים ולא מתוך נקמנות״.

מכאן, עובר הראיון לעסוק במתרחש ביתר הזירות, והוא מתייחס גם לבני ברק, שם, כידוע, החליט דרעי על הרצת מועמד מטעמו בכדי לגרום לחסידות גור לסגת בה מהתמיכה בלסרי. המסר של דרעי לסיעה המרכזית ברור: אם הסיעה תתמוך בלסרי באשדוד, היא עשויה לאבד את ראשות העיר בבני ברק. אך כפי שדיווחנו, באגו"י לא מתייחסים לצעדיו אלו של דרעי, ועדיין התמיכה בראש העיר ד"ר לסרי – איתנה.

בכל מקרה, זה מה שאומר דרעי בראיון לבלום ולאליטוב:

״יש לח״כ אוריאל בוסו סיכוי גדול להיכנס ללשכת ראש עיריית ב״ב, אני רואה את התגובות והפניות לחיבורים. בקרוב נשיק בצורה רשמית את הקמפיין שלו, יחד עם תמיכה רחבה שהוא מקבל מהרבה מאוד אשכנזיים וחוגים שרוצים לראות ראש עיר שהוא איש מקצוע. אחד שעשה מהפכה בפ״ת ויוכל להביא הרבה ערך מוסף בעבודה מול משרדי הממשלה. תושבי ב״ב בשלים למהפך, נלך לשיתופי פעולה עם מפלגות נוספות״.

עד כאן כמה קטעים נבחרים מאותו ראיון מרתק, שמספק מספר תובנות.

ראשית, בניגוד לשמועות לפיהן מי שעומד מאחורי המתרחש באשדוד הוא יו"ר ש"ס באשדוד ר' אבי אמסלם ולא דרעי, מתברר כעת כי דרעי הוא שעומד מאחורי המהלך והוא מגבה לחלוטין את נציגו באשדוד. השניים מתואמים היטב ורואים את המתרחש עין בעין.

שנית, שההחלטה התקבלה כבר למחרת הבחירות הקודמות, כאשר ש"ס הושפלה ולא קיבלה את החלק המגיע לה בתופיני ההסכם הקואליציוני.

ושלישית, וזו לדעתינו המסקנה החשובה ביותר, שדרעי לא שורף את הגשרים. למסקנה הזו אנו מגיעים דווקא ממה שלא נאמר.

שימו לב שבראיון מתייחס דרעי להיעדר הבניה עבור הציבור החרדי, הוא מביע את תיסכולו מחוסר שיתוף הפעולה וקובע כי 'התאכזב'. ועדיין, על אף שהקדיש לנושא יותר מ200 מילה, הוא לא מזכיר ולא מתייחס לסוגיית השבת באשדוד, גם לא במילה - וזאת חרף העובדה שאמסלם לאורך החודשים האחרונים ניסה לעשות שימוש בתפוח האדמה הלוהט הזה. מעבר לכך, הוא אינו מזכיר את ריצתו של אמסלם לראשות העיר, גם לא ברמז.

דרעי גם לא מבהיר כי לא יתמוך בלסרי אלא מסייג ואומר: "נלמד את הסוגיה, נראה, וכפי שאמרתי אני לא עובד מתוך רגשות לא מתוך כעסים ולא מתוך נקמנות״.

כך שאחרי הכל, נראה שדרעי סוגר אמנם את הדלת, אך לא מגיף אותה. הוא משאיר פתח צר, סדק, שדרכו ניתן להגיע לשיתוף פעולה והוא אינו שורף את הגשרים לחלוטין.

אם הצדדים יתעשתו, ניתן יהיה להגיע לשיתוף הפעולה הטבעי שהיה עד כה בין ראש העיר המסורתי, המרוקאי, שבל נשכח שהוא גם נכדם של אדמו"רי בית אבוחצירא לבין הסיעה המזרחית שחרתה על דגלה את החזרת העטרה ליושנה.

אם זה לא יקרה, אנו נהיה עדים לתקדים היסטורי שבו מפלגה חרדית מדרדרת עיר פורחת בה חיים אוכלוסיות מגוונות תחת סטטוס קוו בהנהגת אישיות דתית-לאומית לידיים אולטרה חילוניות - יו"ר 'אשדוד ביתנו', שמעון סניה כנצלסון.

אינג' שמעון כצנלסון

 

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה