17.12.24 / 16:05
בפרשתינו ניתן ללמוד ולהנחיל את חשיבות דחיית הסיפוקים. איך? / מאמר ראשון
בשנת 1969 נערך מבחן המרשמלו הידוע על ידי פרופ' וולטר מישל מאוניברסיטת סטנפורד, בו נתבקשו ילדים להיכנס לחדר (שניתן לצפייה מבחוץ)בו מונח המרשמלו, אשר בלחיצת פעמון יוכלו לאוכלו,
במידה ויגלו איפוק 20 דקות - יזכו במרשמלו נוסף (בדורנו זה נשמע זוטר)
במבחן שנערך על פני שנתיים ימים, השתתפו 653 ילדים.
תוצאות המחקר לא היו מחמיאות במיוחד.
חלקם אכלו מיד עם כניסתם, ואפילו זמן לפעמים לא נותר,
חלקם עוד עמדו בכלל של הפעמון ומיד אכלו,
חלקם שיחקו במרשמלו - אך איך כשהוא זה נאכל,
בודדים עמדו במשימת האיפוק בהצלחה.
בשנת 1981 חזר הפרופ' לבדוק מה עלה בגורלם של הנבחנים, ראו איזה פלא: אלו שלא התאפקו - סבלו מקשיי למידה ובעיות חברתיות,
לעומת אלו שעמדו במבחן - שהפעילו להצלחה של 210 נקודות בממוצע במבחני הקבלה לאוניברסיטה.
התוצאה : דחיית סיפוקים - הכרחית להצלחה בשדה החינוכי, וגם החברתי.
אלא שבמבט שני הבין גם החוקר , שניתן לנצל את מיומנות דחיית הסיפוקים כדי לפעול גם בכיוון השלילי,
ולכן חשוב להקנות ערכים נכונים וטובים לחניך, ואו אז מיומנות "דחיית הסיפוקים" תפעל בכיוון החיובי.
המבחן להצלחת המיומנות
כאשר החניך בסביבת המחנך/ההורה, אין ערובה שאכן הפנים את המסר
אך כאשר יצא לשטח פתוח , פחות סטרילי ואפילו לאומתי - והערכים שהעברנו לו הוטמעו ולא נשארו בגדר "ידיעה" בלבד - הרי שאנו והוא נעבור את המבחן בהצלחה.
המודל העתיק
בפרשיות הבאות אנו רואים כיצד יוסף הצדיק נמכר על ידי אחיו, עובר מיד ליד ואינו יודע לאן פניו מועדות, המסלול מסתיים בבית השר פוטיפר, בסביבה מלאת פיתויים, ויש לו את כל הסיבות להיכשל במבחן המרשמלו, נמצא הרחק מסביבת המחנך/ חי בסביבה לאומתית ומתירנית / אחיו "זרקו" אותו (הדימוי העצמי אמור להיות מרוסק)
ובכל זאת שמר על איפוק ועמד בניסיון
משמע יש פה מחנך שהצליח להטמיע חינוך נכון שעמד במחן קשה ביותר , הכיצד?
המשך יבוא בטור של שבוע הבא בע"ה.
שבת שלום ומבורך
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]