תלמידה מהחינוך המיוחד נפלה, נחבלה קשות ונשלחה הביתה מבלי שההורים עודכנו
25.02.25 / 08:41
סיפור מקומם על התנהלות לקויה, שעלולה הייתה להסתיים באסון. אפרת אביקזר (12) מאשדוד היא ילדה עם מוגבלות שלומדת במגן הלב בעיר. היא מתניידת עם כיסא גלגלים ומגיעה למוסד החינוכי בהסעות של העירייה. בחודש אוקטובר היא נפלה בעת שעשתה דרכה מהמוסד החינוכי להסעה שתחזיר אותה לביתה. הצוות החינוכי נתן לה אקמול ושלח אותה לביתה, ולדברי המשפחה איש לא עדכן אותם על מה שקרה. רק מאוחר יותר, כשראו שהיא סובלת מכאבים ועם נפיחות בראש, היא פונתה לבית החולים ועברה מאז שלושה ניתוחים קשים. הסיפור נחשף לראשונה באתר מאקו

"אף אחד לא יידע אותנו בזמן אמת. פשוט שלחו אותה ככה הביתה בהסעה שאורכת כחצי שעה, כשהיא ממררת בבכי, ואף אחד לא טרח להזמין לה אמבולנס. זה יכול היה להסתיים באסון כבד" - כך מתאר לכתבת אתר מאקו מירב דוסטר, מאיר אביקזר, תושב העיר שאחותו אפרת היא תלמידה במוסד החינוך המיוחד מגן הלב באשדוד.
בחודש אוקטובר נפלה אפרת בת ה-12 בעת שעשתה את דרכה מהמוסד החינוכי להסעה שמחזירה אותה לביתה. על נסיבות האירוע ומה שהוביל לכך, עד היום אין יודעים במשפחה מה הוביל למה ואיש לטענתם לא עדכן אותם.
ההורים קיבלו עדכון רק כשההסעה הייתה ממש בסמוך לביתם. "כשהיא הגיעה, היא המשיכה לבכות, והמקום שבו נחבלה בראשה היה נפוח ואדום". משפחתה של אפרת יצרה קשר מיידי עם הרופאה ובעקבות המלצתה הזמינו אמבולנס. כשהגיעה לאסותא באשדוד הופנתה לאיכילוב בשל חומרת הפגיעה בראשה. "אפרת סבלה משבר בגולגולת ודימום מוחי קשה והיתה בסכנת חיים", סיפר האח מאיר למאקו.
בעקבות האירוע עברה אפרת שלושה ניתוחים מורכבים בראשה.עד היום היא סובלת בעקבות אותה הנפילה. היא נעדרה מהמוסד החינוכי במשך 3 חודשים, ולדברי האח, בעירייה המשיכו לגבות מהם כסף עבור ההסעה. גם חגיגת בת המצווה שתוכננה לאפרת נדחתה בעקבות הנפילה, ועדיין לא ברור מתי היא תתקיים.
לדברי האח מאיר, היחידה שיצרה איתם קשר הייתה המלווה בהסעה, שהתנצלה על מה שקרה. "אף אחד מהעירייה לא טרח ליצור איתנו קשר, לבדוק מה מצבה של אפרת, להתנצל. שום דבר. בית הספר דווקא היה איתנו בקשר, אבל הם לא האחראים כאן, זו אחריות של העירייה, כי המלווה היא עובדת עירייה. אנחנו רוצים שייקחו אחריות ויבדקו לעומק מה קרה כדי שלא יישנו עוד מקרים כאלה" - אומר מאיר.
מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "עיריית אשדוד מפעילה מערך היסעים עבור תלמידי החינוך המיוחד בהיקפים גדולים (מעל 330 קווים מידי יום). שירות זה ניתן למוסדות עירוניים רבים ובהם מוסדות המנוהלים אוטונומית לחלוטין על ידי עמותות שונות, כגון העמותה המוזכרת בפנייתך. אכן, קרתה תאונה מצערת אשר נחקרה ונבדקה על ידינו ובעקבות המסקנות חודדו הנהלים השונים, הן מול כלל המלוות והן ספציפית מול מוסדות החינוך השונים.
הטענה על כך שלא יידעו את ההורים אינה מדויקת, מאחר שבעת האירוע המלווה הזעיקה את אחות בית הספר ופרמדקית שהיתה במוסד וההנחיה היתה לתת לה אקמול ולשלוח אותה לביתה, בניגוד לבקשת המלווה שיפנו אותה לבית החולים. מאחר והסמכות והאחריות נמצאת אצל המוסד, הילדה נלקחה לביתה.
מיד לאחר סיום הליך הטיפול הראשוני, מלוות ההסעה עדכנה אישית את אם התלמידה ואף ביקשה מהם לקחת אותה לבית החולים לבדיקה. בית הספר עמד בקשר עם ההורים בעניין מצבה של התלמידה וכן דיווחו אלינו ישירות, והמלווה עצמה עמדה בקשר ישיר ורציף עם המשפחה. יצוין כי מנהלת מחלקת ההסעות עשתה מספר ניסיונות לשוחח עם ההורים אך לא היה מענה מצידם.
עיריית אשדוד אינה גובה ולא גבתה מעולם כספים עבור השתתפות במימון הסעות המגיעות לתלמידים ומשפחותיהם כדין ובחינם. נשמח לקבל תלונה רשמית על גביה שכזאת בכדי לברר אם בית הספר גובה כספים שלא כדין. אנו מצטערים מאוד על התקרית ומאחלים בריאות שלמה לתלמידה. כמו כן, אנו עומדים לרשות ההורים והמשפחה בכל עניין".
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]