סאגת הנפקת הדרכונים: הבשורה של מנכ"ל רשות האוכלוסין בועדת הפנים
23.04.23 / 18:04
מנכ"ל רשות האוכלוסין אייל סיסו בישר בוועדת הפנים כי יוקמו לשכות חדשות להנפקת דרכונים בלבד, הראשונה בבני ברק באמצע החודש הבא * "נקים לשכות להנפקת דרכונים בלבד, היעד שלנו – זמן המתנה של חודש לתור"
בדיון שקיימה היום (א') ועדת הפנים של הכנסת על משבר הדרכונים, בישר מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה הנכנס, אייל סיסו, כי תוקם לשכה חדשה להוצאת דרכונים בלבד בבני ברק באמצע החודש הבא.
מדובר בלשכה ובה 20 עמדות שתשמש להנפקת דרכונים ביומטריים - והנפקת דרכונים זמניים תתאפשר בלשכות הרגילות.
לדברי סיסו, היעד הוא שעד סוף שנת 2023 - זמן ההמתנה יעמוד על חודש לתור להנפקת דרכון. בנוסף, בישר כי מי שהנפיק דרכון זמני יקוזזו לו 200 שקלים בבואו להנפיק דרכון ביומטרי.
תכניתה המתגבשת של רשות האוכלוסין וההגירה לפתרון המשבר גובשה לאור ההמלצות שעלו בדיונים הקודמים בוועדה.
היו"ר ח"כ הרב יעקב אשר הבהיר כי "מדובר במצב חירום. לכן, למרות העומס עם דיוני חוק ההסדרים, אנחנו מקיימים דיון שלישי בנושא בתוך שלושה חודשים. הוועדה לא תניח למצוקה הזו עד שהתופעה תמוגר כליל. לא יתכן שאדם שנזקק לטוס לחו"ל נדרש להתמודד עם תורים לעוד שמונה ותשעה חודשים. הנושא היה על שולחנו של שר הפנים הקודם הרב אריה דרעי, ואני יודע שכך גם אצל השר החדש משה ארבל וקיימנו על כך מספר שיחות בימים האחרונים".
הפתרון שהציג מנכ"ל הרשות לוועדת הפנים כולל תוכנית בת שלושה שלבים: השלב הראשון - הגדלת כוח אדם בלשכות ופתיחת לשכות נוספות, תחילה בבני ברק ולאחר מכן בדרום. בשלב השני - שילוב טכנולוגיה בהנפקת הדרכון (הוצאה עצמית של דרכון באמצעות מכונה), בשלב השלישי - כוח אדם בשילוב טכנולוגיה. סיסו ציין כי 30% ממי שמזמין תור להנפקת דרכון לא מגיע.
לשאלת היו"ר, השיב כי התורים הללו מתמלאים באנשים שמגיעים באופן מזדמן, אך הם תופסים מקום לאלו שרוצים להזמין תור, לכן נעשה ניטור ומדידות כדי לנייד תקנים ומשאבים למקומות בהם הביקוש גבוה.
במקביל, בישר סיסו על פיילוט מתקדם למכונות להוצאה עצמית של דרכונים: "אנו נמצאים לקראת סוף שלב הוצאת דרכונים דרך מכונות, היא תספק הרבה דרכונים ביום אחד".
לדבריו, השאיפה היא להציב 50 מכונות בתל אביב ובבאר שבע. "אנחנו מכירים בבעיה ואחראיים לטפל בה, אזרחי ישראל זכאים לנוע בחופשיות. אנו מבינים את הפער ונטפל בו. יש לנו עובדים ברשות שעובדים קשה ולא עושים רק דרכונים, אלא עוד המון פעולות ונמצאים תחת לחצים מאוד כבדים. מגיע להם על זה כל הכבוד. יש ארבעה ועדים ויושב ראש הם מסייעים ועובדים איתנו בשיתוף פעולה".
לגבי קצב הנפקת הדרכונים, ציין סיסו כי הוא הוכפל מ-5,000 בחודש שעבר לעשרת אלפים. הוא פירט את מצוקת כוח האדם בלשכת רשות האוכלוסין.
"קיבלנו 156 תקנים. השכר נמוך, הצלחנו לגייס כרגע רק 70 עובדים", אמר.
נציגת האוצר בדיון הוסיפה: "נותנים מענקים לעובדים שמוציאים דרכונים". היו"ר ח"כ אשר דרש מהאוצר להקצות יותר משאבים לנושא. בנוסף עלה הצורך בתיקוני חקיקה בכדי לאפשר ניוד של עובדי מדינה ללשכות האוכלוסין.
נושא נוסף שנידון בוועדה הוא תופעת השתלטות בוטים על הזמנת התורים. "המספרים נוטרו ונמחקו לפני הפסח", סיפר המנכ"ל, "מדובר ב-5,800 תורים של אנשים שמכרו את התורים והזמינו 30 תורים ומעלה. מי שתופס את התורים אלו מערכות אוטומטיות, אך גם אנשים שיושבים ומחפשים בעצמם את התורים הפתוחים ולכן לא נוכל לחסום זאת הרמטית. עם זאת, גם הרשות עושה מהלכים שהם לא טכנולוגיים, למשל - אם אתה מגיע עם מספר של מישהו אחר, אתה לא מתקבל היום.
יו"ר הוועדה אמר כי הוא מבקש ממערך הסייבר הלאומי לסייע למשרד הפנים כדי לחסל את תופעת הבוטים".
יוגב שמני ממערך הדיגיטל הלאומי השיב לשאלת יו"ר הוועדה בנוגע למערכת זימון התורים כי "מערכת חדשה תיכנס לפעילות ככל הנראה עד חודש מאי, פיתחנו מערכת זימון תורים בשפה הממשלתית שתהיה ידידותית למשתמש. יהיה סטנדרט אחיד לכל מערכות הממשלה. עלינו לאוויר עם משרד התחבורה, רשות האוכלוסין היא הבאה בתור. המערך הזה יידע לטפל בבוטים טוב יותר".
היו"ר ביקש מהרשות לפעול וליידע את הציבור בסכנה הקיימת במסירת הפרטים האישיים למאכערים לצורך קביעת תורים, וכפי שאמר מנכ"ל הרשות, כי יש חשש שהפרטים יזלגו וישמשו לצרכים נוספים.
כמו כן, שיידעו כי מי שמזמין בשיטה זו עלול להפסיד את התור וכספו לא יוחזר לו. בנוסף דרש מרשות האוכלוסין להגיש תלונה במשטרה בגין הפריצה למערכת קביעת התורים ולמכירת התורים.
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]