צמתים מסוכנים באשדוד: 51 הרוגים בעשור האחרון
06.04.24 / 20:46
על פי נתוני אור ירוק, באשדוד נהרגו 51 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים בעיר בעשור החולף, 8 מהם רק בשנה האחרונה. "על ראשי הערים למפות את רשימת הצמתים האדומים הנמצאים תחת אחריותם" - אומר מנכ"ל אור ירוק
77 בני אדם נהרגו בכל הארץ בתאונות דרכים שאירעו בצמתים בשנת 2023, הרוג בכל חמישה ימים בממוצע, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. בשנת 2023 נפגעו 7,419 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים, 740 מהם נפצעו קשה.
מהנתונים עולה כי 50 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בצמתים העירוניים בשנת 2023– כמעט אחד בכל שבוע בממוצע. ההרוגים בצמתים עירוניים מהווים 65% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בצמתים באותה השנה.
באשדוד נפגעו 4,073 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים בעשור האחרון (2023-2014), מהם נהרגו 51 בני אדם ו-362 נפצעו קשה. בשנת 2023 נפגעו בצמתים בעיר 331 בני אדם, מהם שמונה נהרגו ו-54 נפצעו קשה.
צומת הוא מקום הצטלבות של תנועות מכיוונים שונים, ובו סיכוי ההתרחשות של תאונות חזית-צד בין מכוניות הוא הגבוה ביותר. לעיתים ההתנגשויות הללו מתרחשות בשל העדר רמזור והסדרי תנועה בצומת. בצמתים מתקיימת תנועה מעורבת של משתמשי דרך רבים שונים ומגוונים לצד כלי הרכב כולל הולכי רגל ורוכבי אופניים. תאונות אלו לרוב קטלניות יותר מתאונות בין שני כלי רכב, בשל פגיעותו הרבה של הולך הרגל.
שיפור תשתית הצומת תסייע להגביר את הבטיחות בו ולצמצם את מספר התאונות והנפגעים: התקנת מעגל תנועה בצומת תסייע לריסון מהירות הנסיעה ותאפשר להולכי הרגל לחצות את הכביש בשני מעברי חציה קצרים במקום באחד ארוך המסכן אותם. הוספת רמזור בצומת המחייב עצירה מוחלטת תאפשר מעבר בטוח להולכי הרגל. על ראשי הערים והרשויות לבדוק שהצמתים מוארים היטב על מנת לאפשר לנהגים וליתר משתמשי הדרך ראות טובה גם בשעות החשכה, כדי שיוכלו להבחין בנהגים האחרים, בהולכי הרגל וברוכבי האופניים. על הגורמים האחראיים לוודא כי בקרבת הצומת קיים שילוט המתריע בפני הנהג על התקרבות לצומת.
מנכ"ל אור ירוק עו"ד יניב יעקב: "צומת הוא מפגש והצטלבות של דרכים עם משתמשי דרך שונים. החיבור הזה מעלה את הסיכון לטעות וכפועל יוצא גם להיפגעות בתאונת דרכים. הקשב, הערנות והיכולת לקרוא את מפת הסכנות חייבים להיות במיטבם. כדי לצמצם את הסכנות להיפגעות בתאונה בצומת נדרשת תשתית דרך סלחנית, כזאת שתפצה על טעויות הגורם האנושי ולכן על ראשי הערים למפות את רשימת הצמתים האדומים הנמצאים תחת אחריותם. לאחר מכן יש לטפל בצמתים האדומים באמצעות שיפור התשתית. בנוסף, יש להגביר את המודעות והאכיפה גם בקרב הנהגים וגם בקרב הולכי הרגל ורוכבי האופניים".
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]