מעל 500 אזרחים ותיקים נפגעו בעשור החולף בתאונות באשדוד
26.10.22 / 11:34
בעמותת אור ירוק מפרסמים נתונים אודות היפגעותם של אזרחים ותיקים בתאונות דרכים * ברמה הארצית המספרים הם בלתי נתפסים כאשר 75 אזרחים ותיקים נהרגים בתאונות דרכים מדי שנה בממוצע * כמה נפגעו באשדוד בעשור האחרון?
750 אזרחים ותיקים (65+) נפגעו בעשר השנים האחרונות (2021-2012) בתאונות דרכים בישראל, 75 קשישים אשר נהרגים מדי שנה בממוצע - כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלמ"ס המתפרסמים לרגל חודש האזרח הוותיק.
עוד עולה מהנתונים כי 466 מבין אותם אזרחים ותיקים שנהרגו בתאונות דרכים בעשור החולף מצאו את מותם בתחום הערים והישובים – 46 בממוצע בשנה. בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים בתחומי הערים והישובים 1,546 אזרחים ותיקים בני 65 ומעלה, מהם 45 קשישים נהרגו.
באשדוד בעשור האחרון נפגעו בתאונות דרכים 569 אזרחים ותיקים, מתוכם 26 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 61 אזרחים ותיקים, מהם שניים נהרגו. מדובר בעליה בהשוואה לשנת 2020 במהלכה נפגעו 41 אזרחים ותיקים בעיר וכן בהשוואה לשנת 2019 במהלכה נפגעו 55 אזרחים ותיקים.
על פי נתוני "אור ירוק", רק בשנת 2021 נפגעו קרוב למעלה מאלפיים קשישים בתאונות דרכים בכל רחבי הארץ, מהם 74 נהרגו ו-479 נפצעו באורח קשה.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בחודש האזרח חשוב להעלות למודעות את היפגעותם של אזרחים הוותיקים בתאונות דרכים. אנשים שהשתתפו בהקמת המדינה ונלחמו במלחמות ישראל לא מצליחים לשרוד את המלחמה שבכביש".
לדבריו, "מדינת ישראל היא מהמסוכנות לאזרחים הוותיקים בדרכים ואת זה חייבים לשנות. הגיע זמן לשים בראש סדר העדיפויות את הקבוצה הפגיעה הזאת, ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להוביל שינוי אמיתי ומשמעותי בכל הקשור ליחס לאזרחים הוותיקים".
"חייבים למתן ולרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם אזרחים ותיקים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשישים וקופות חולים" – אומר עו"ד יעקב. "במקביל, יש לוודא כי באותם מקומות משך האור הירוק ברמזור מספיק ארוך שיאפשר חצית כביש באופן בטוח".
"בפעולות קטנות ובעלות נמוכה מאוד ניתן להציל חיי אדם" – הוא מוסיף. "מדינת ישראל חייבת להפסיק להשליך את האזרחים הוותיקים לעת זקנה ולשמור על החיים שלהם".
"המציאות מחייבת את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים למצוא פתרונות"
האזרחים הוותיקים הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונות דרכים. פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר, באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים.
ככל שהגיל מתקדם, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות, צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות וקשה יותר להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה מתארכים, כוח השרירים נחלש וחלוקת הקשב נעשית קשה.
"המציאות מחייבת את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים למצוא פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים" – אומרים ב"אור ירוק". "יש להתאים את התשתיות לנוכחותם של האזרחים הוותיקים, תוך התחשבות בצרכיהם הייחודיים".
בעמותה מציעים מספר פעולות ייעול פשוטות ומצילות חיים:
1. ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם קשישים רבים באמצעות התקנת פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהם הם מוצבים.
2. הארכת משך האור הירוק ברמזור: באותם אזורים, בהם ישנו מספר רב של קשישים, יש להאריך את משך מופע האור הירוק ברמזור, כדי לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה.
3. טיפול במפגעי בטיחות: ריכוז הטיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות על ידי סימון מובלט של מעברי החציה וכד'.
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]