מחקר בכנסת: הפרסום הממשלתי במגזר החרדי-4% בלבד

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('cf23fe1e-9fbb-4b9d-ae12-6ed2ff289021','/dyncontent/2024/9/9/6831de30-171f-4ef6-bbce-e47b4a118465.jpg',18434,'בלו אייס אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('cf23fe1e-9fbb-4b9d-ae12-6ed2ff289021','/dyncontent/2024/8/21/75bf3ec7-9d88-483f-8a21-5ba6c45ad8ef.jpg',18244,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('cf23fe1e-9fbb-4b9d-ae12-6ed2ff289021','/dyncontent/2024/11/21/03f786a2-f591-443c-83c8-a3eb37622404.jpg',18510,'נטו חיסכון אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('cf23fe1e-9fbb-4b9d-ae12-6ed2ff289021','/dyncontent/2024/9/29/d8a27f1b-44b0-407b-97fc-2e6a01c4c566.gif',18529,'פלמ\"ח אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('cf23fe1e-9fbb-4b9d-ae12-6ed2ff289021','/dyncontent/2024/11/3/df0fd569-76a9-4891-804e-67058dd74b58.jpg',18639,'קיבוץ השלושה אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15]]);})

פילוח הנתונים לפי אוכלוסיות העלה כי בעוד החברה החרדית מונה 13% מכלל האוכלוסייה, חלקה בעוגת הפרסום עמד על 4% בלבד

הצבעת החרדים באשדוד

מרכז המידע והמחקר של הכנסת, פרסם לבקשת ח"כ הרב יוני משריקי, את הנתונים על היקף הפרסום הממשלתי שבוצעה באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית.

על פי הנתונים הלפ"מ השקיעה בשנת 2022 245 מיליוני שקלים בקמפיינים ומודעות למשרדי הממשלה וגופים ממשלתיים. פילוח הנתונים לפי אוכלוסיות מעלה, כי בעוד החברה החרדית מונה 13% מכלל האוכלוסייה, חלקה בעוגת הפרסום עמד על 4% בלבד.

בעקבות פרסום הנתונים, קרא ח"כ משריקי, לפרסם לאלתר את הקריטריונים שעל פיהם פועל הלשכה הממשלתית לפרסום. כמו כן, הוא קרא להקמת ועדת מומחים שתקבע את הכללים ואת אופי הפרסום לפי המגזרים השונים.

"הנתונים מגלים באופן חד משמעי  כי אכן ישנם מגזרים שלא מקבלים תשומת לב ראויה, וכי חלוקת עוגת הפרסום בין כלל כלי התקשורת אינה תמיד סבירה.  חוסר סבירות זה בא לידי ביטוי ביתר שאת בתקופת הקורונה שנמשכה על פני שנתיים, בה כבר התריע מבקר המדינה כי ההסברה לציבור ובפרט לציבור הערבי והחרדי הייתה לוקה בחסר", ציין משריקי.

"לא ייתכן שאחוז הפרסום לכלי תקשורת חרדים הינו 4% בשעה ששיעורם באוכלוסייה עומד על 13%. זכות הציבור לדעת על פי אלו קריטריונים מקצה לפ"מ את התקציבים המיועדים לפרסום ממשלתי בין כלל כלי התקשורת, המגזריים והכלליים. על לפ"מ לבחון הקמת ועדה מייעצת שתורכב מאנשי מדיה המומחים לניתוח כלל כלי התקשורת המגזריים, לצורך ייעוץ מקצועי ללפ"מ".

כזכור, לפני כחמישה חודשים התקיים דיון מיוחד בבית המשפט העליון בירושלים, על בקשה שהוגשה על ידי כל ראשי הערים החרדיות, המלינים על אפליה בפרסום של משרדי הממשלה ולפ"ם בכל הנוגע בפרסומים למגזר החרדי ולתקשורת החרדית.

מי שייצגו את ראשי הערים בדיון היו עו"ד ורו"ח ד"ר שלמה נס, עו"ד מתן חמו ועו"ד שימי גרוס ממשרד דורון טיקוצקי נס ושות', כאשר מטעם ראשי הערים התייצבו בדיון ר"ע ביתר עילית הרב מאיר רובינשטיין המשמש כיו"ר פורום ראשי הערים וכן גזבר עיריית בני ברק אריק אדלר.

העתירה הוגשה כאמור בשם כל ראשי הערים החרדיות במטרה לנסות לשנות את חלוקת עוגת תקציב הפרסום ואת צורת הפרסום באופן שבו החלוקה תהיה קודם כל מגזרית, כך שהציבור החרדי יקבל כיסוי ופרסום מספיקים, ואז בתוך המגזר עצמו תחולק עוגת הפרסום לפי המדיות השונות. באופן זה, הוסבר בבקשה, הציבור החרדי יקבל פרסום גדול בהרבה מאשר הנהוג כיום, כאשר העיתונים ופרסומי הרחוב השונים יקבלו ביטוי חזק יותר והפרסום יהיה אפקטיבי יותר.

המדינה דחתה מצידה את הביקורת וטענה כי התנהלה באופן תואם, אולם בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ לא קיבל את עמדת המדינה וקבע כי חייבת להיות חשיפה רחבה יותר של פרסומים ממשלתיים ולדאוג שהם יגיעו באופן אפקטיבי יותר למגזר החרדי.

השופטים נדהמו מנתונים שהציג ד"ר נס על כך שבכ80%- מהנושאים והקמפיינים הפרסומיים שהמדינה מפרסמת לציבור, הציבור החרדי אינו זוכה לפרסום כלל, לרבות פרסומים הנוגעים להצלת חיים.

לאחר דברי השופטים הסכימה המדינה לכך ולראשונה ניתנה התחייבות משפטית מפורשת שמשרדי הממשלה ושלוחותיהם לעשות את כל הנדרש כדי שהציבור החרדי ייחשף ויזכה למסעי פרסום "באופן שישאף לאפקטיביות דומה לחשיפה של חלקים אחרים בציבור", לשון החלטת בית המשפט.

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


$(function(){setImageBanner('34b73d15-c052-4188-acab-b4b54c97d0fb','/dyncontent/2024/11/10/9f6a8c9c-410e-4368-a166-280d5a7e90ff.jfif',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,50819,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה