בונה הגיטרות האשדודי שחולם לפגוש את הרבי (וידאו)
02.05.24 / 13:57
לפני כ-6 שנים החליט ניר אטדגי לעזוב הכל ולהתמסר לאהבה האמיתית בחייו: בניית גיטרות בעבודת יד. מהי בניית גיטרות ואת מי חולם ניר לפגוש? אשדודים מדברים פרק 50
כמה מילים על עצמך...
"המקצוע המקורי שלי הוא נגרות, ההתחלה היא בעצם נגרות, ציור ופיסול, הכל התחיל שם. נכון להיום אני בונה גיטרות , זהו עיקר עיסוקי."
מה את/ה עוד חולם/ת לעשות?
"אני נוגע בהרבה מלאכות, למדתי נפחות ברזל בעבר. אני אוהב ללמוד והייתי רוצה ללמוד צורפות ולשלוט במגוון של מלאכות יד, אבל העיקר זה הגיטרות, זה הכי מרגש אותי, והכל יהיה נלווה. בניית הגיטרות זה גם נגרות, משהו עם הרבה חוקים, ששייך דווקא לעולם המלאכה ולא לעולם האמנות."
"הנגר עובד לפי חוקים ובאופן מסודר ובגיטרה יש את זה, אבל בסופו של דבר בגיטרה יש צליל שעף באוויר, שאי אפשר לתפוס ביד, והופך את זה לאמנות. למרות כל התהליך המדוייק יש הרבה אינטואיציה, התוצאה היא אמנות, וזה מה שמרגש אותי בבנייתן."
האם נולדת באשדוד?
"כן, אני יליד אשדוד, אוהב מאוד את העיר."
מתי הבנת במה תרצה/י לעסוק?
"בגיל מאוד צעיר. ראיתי סרט על בונה גיטרות מספרד. זה הדליק אותי בצורה שאין לתאר, ויש אצלי שנים, שם נזרע בעצם הזרע. גם כילד הייתי "בונה" גיטרות מקרשים ומותח חוטי דיג על מסמרים. תמיד אהבתי את ההתעסקות עם עצים מסמרים פטישים , כל החיים, גם הציור, כל הזמן יחד."
ספר על תהליך בנית הגיטרה, מה נדרש? מהם סוגי העץ בהם אתה משתמש?
"בחירת העצים, זהו השלב הקריטי ביותר. אתה יכול להיות הבונה הטוב ביותר בעולם, אך אם תשתמש בעצים לא נכונים, לא מספיק צפופים ומיושנים, הצליל לא יצא כמו שצריך. זה חלק מאוד גדול בבניה, הכל שייך לקדוש ברוך הוא, אבל עצם העובדה שאתה עובד עם עץ, יש לו את המאפיינים המיוחדים לו. אין כלי אקוסטי בעולם שיעשו אותו ולא מעץ שיוכל להפיק את אותם הצלילים."
"אני משתמש בעיקר ברוזווד הודי, מהגוני, הבוני, אשוח, ארז. כל עץ מתאים לחלק אחר ומסויים בגיטרה. גיטרה אחת יכולה להיבנות מ 4-5 סוגי עץ שונים."
האם הבחירה בסוגי עץ שונים משנה את הצלילים שיופקו מהגיטרות?
"חד משמעי, לכל עץ יש אופי. אני יכול לומר לך שאפילו באותו הגזע, אם ניקח 2 חתיכות, הן ישמעו שונה על גיטרה. אמנם באותו אופי כללי, אז אם אשנה סוג עץ, האופי של הצליל משתנה."
כמה זמן לוקח להכין גיטרה בעבודת יד, לעומת גיטרה שמיוצרת במפעל?
"מפעל יכול להכין גם 1,000 גיטרות ביום. אני מכין אחת בחודש וחצי. אבל יש הבדל מהותי בצליל. אם ניקח את זה לדוגמא מעולם הקולינריה, זה כמו לאכול אוכל של בית חולים, מול מנת שף כוכבי משלן, ההבדל הוא בטעם, וכך בגיטרות עבודת היד, ההבדל הוא בצליל שהן מפיקות."
"מוסיקאי שחי מזה ועושה קונצרטים, לא יקנה גיטרה בחנות, ככל שתהיה יקרה, היא יוצרה במפעל. הגיטרות הכי יקרות יוצרו באופן ידני ויש לכך סיבה. אני יכול לספר שעשו ניסוי במפעל, וייצרו את אותה הגיטרה, עם אותם עצים, אחת ידנית, אחת במכונה. שתי הגיטרות יוצרו באותו התהליך, אותם עוביים, אחד לאחד. זה לא עובד, הצלילים שהפיקה זו הידנית היו טובים יותר מזו שיוצרה במכונה."
מי קהל היעד שלך? האם הגיטרות שלך מוכרות גם בחו"ל?
"לא, עדיין לא חציתי את הים, זה יקרה, אין לי ספק. כרגע אני ידוע ומוכר בארץ, בקרב מוסיקאים. בנוסף אני גם מתקן גיטרות, שאני מקבל במצב קריטי ומתקן אותן. תהליך של תיקון יכול לקחת גם שבוע, זוהי עבודה מאוד מאתגרת ואני אוהב את זה."
אומרים שאי אפשר לשאול שף איזו מהמנות שלו הוא הכי אוהב. ואותך? האם מכל הגיטרות שאתה מייצר, יש גיטרה מיוחדת שקרובה במיוחד לליבך?
"דווקא זו האחרונה שעשיתי."
מה מייחד אותה מכל האחרות?
"עשיתי שם כמה שינויים שייצרו משהו מאוד מיוחד, צליל רומנטי עתיק וחם. היא בנויה מרוזווד מיושן כ 80 שנה, שהיום כבר קשה למצוא , אשוח, מהגוני והבוני."
ואיך הגעת לסטוק הזה של עצי הרוזווד המושלמים מבחינתך לבנייתה?
"קיבלתי את הסטוק מחבר ותיק, הוא כבר מבוגר, והחליט לפרוש מבניית גיטרות, הוא ממשיך לעשות יודאייקה עדינה. זה מדהים מכיוון שבלילה התפללתי להכוונה, ובבוקר קיבלתי את הבשורה, שהוא מבקש להעביר אלי את הסטוק הכל כך מיוחד ונדיר שיש לו. העצים האלו, שצפיפותם בדיוק במידה הנדרשת, וגילם, 80 שנה, הם חומר הגלם הכי טוב שיכולתי לבקש, הגיעו אלי בדרך נס."
כמה גיטרות תוכל להוציא מהסטוק שהועבר אליך?
"אני מעריך שהחומר הזה יספיק לכ 40 גיטרות, אבל אני לא מפסיק לחפש עץ מהסוגים הנדרשים לבניית גיטרות. לדוגמא, לטופ של הגיטרה, החלק הקדמי שלה, שעשוי מעץ רך. עבור זה יש לי עץ אשוח שהוא מדהים ישן ורומנטי, אבל אני רוצה לעשות מעוד סוגים כמו הארז מאלסקה, או מספרד, להפקת צלילים שונים, זהו עולם שלם."
אם כך, יש לך ברוך השם, חומר גלם מעולה, שיספיק לייצור גיטרות, לשנים קדימה. זה נכון?
"כן ממש חשוב, ממש בסיעתא דשמיא."
מיהי הדמות שהשפיעה עליך במיוחד?
"הרבי מילובביץ'. משהו שידוע על הרבי, אבל זה מרגש אותי באופן אישי, המפעל שהוא הקים. היטלר רדף אחרי כל יהודי בשביל להרוג אותו. הרבי מילובביץ' רודף אחרי כל יהודי בשביל להחיות אותו. תפיסתו את התורה בפנימיות מאוד מעניינת ומרתקת, לדוגמא לשון הרע, הרבי התעסק בלשון הטוב, לתפיסה שלו יש עומק אחר."
עם מי היית רוצה לשבת לכוס קפה?
"עם מאיר אריאל. זה לא בא ממקום של לשאול אותו שאלות ולדעת עליו פרטים. הייתי פשוט שמח לדבר איתו. הוא היה אקרובט של מילים וחזר בתשובה מאוד חזק לפני שהוא נפטר, אז בטח היינו מדברים על תורה עם צליל מאיר אריאל."
מתי אתה יודע? איך אתה קובע שהעבודה על גיטרה הסתיימה מבחינתך?
"לפני הצבע. התהליך של הלכה לוקח שבועיים. לאחר בניית כל חלקי הגיטרה, כשהיא כבר עומדת, היא צריכה לעבור תהליך של פיניש, זהו תהליך מאוד ארוך ואני עובד עם לכות טבעיות אקוסטיות, אי אפשר להשתמש בלכות כימיות. בסוף בסוף, בצבע, לאחר כמה שכבות, אני מגיע לשכבה ולצבע הסופי והשלם מבחינתי."
האם אתה מעניק לגיטרות שאתה מייצר שמות?
"לא, למרות שיש בונים שעושים את זה, אני לא מוצא סיבה לכנות אותן בשמות. אבל אם וכאשר אני אכין גיטרה לאישתי, אין ספק שאעניק לה שם."
האם את/ה אדם של בוקר או לילה?
"גם וגם, ממש."
מה הפחד הכי גדול שלך?
"אני מתפלל שהפחדים והדאגות שלי יהיו רק מהשם ולא משום דבר שקשור לעולם הזה."
איך מתחיל הבוקר שלך?
"מתפלל, שותה קפה, יושב עם אישתי, הכל בנחת. לפני הקורונה, הבנתי שגדול עלי כל הסטרס והניהול, אז החלטתי להוריד הילוך בעולם הנגרות המודרנית, אבל אני מאוד רוצה להתפתח במה שאני עושה היום."
איך נראית השבת שלך?
במהלך כל הראיון ניר חייכן ונעים סבר, אך בשאלה הזו במיוחד אורו עיניו וחיוך גדול נסך על פניו: "עונג שבת! התחלתי את תהליך החזרה בתשובה לפני כ 10 שנים, אך באופן יותר רציני ומשמעותי לפני כ 5 שנים. תמיד הייתי מאמין, גדלתי בבית מאוד מסורתי, הדת לא היתה מעולם זרה לי, פשוט התקרבנו יותר."
מה ייהרג ובל יעבור מבחינתך?
"הרבה דברים, אבל הייתי שם את הדגש על משפחה, שהיא קודמת לכל, וכמובן התורה, אלו שני דברים שהולכים יחד, שאין ביניהם התנגשות, משפחתיות ותורה הולכות ביחד, יש בניהן חיבור עצום."
מה אתה הכי אוהב באשדוד?
"את האנשים, למרות שאני חושב שכולם יגידו את הים, אבל אני אוהב את האנשים. מרגיש בבית, בתל אביב לדוגמא, מרגיש בהזיה, כאן באשדוד זה הבית, יש פה הווייה אחרת, אשדוד היא עיר מיוחדת. נכון שיש לנו את חופי הים המדהימים, אבל בסופו של דבר האנשים הם המרכיב, האנשים הם הסיפור."
מה חסר לך באשדוד?
"הייתי רוצה ללמד בניית כל נגינה באשדוד, זה משהו נחמד ומאוד נישתי אך יכול לפתוח ערוץ לנגרות ידנית, חצי תעשייתית, לאו דווקא של כלי נגינה."
מה לא שאלתי, ואתה רוצה לומר בנוסף?
"שאלת אבל לא תוך כדי הראיון, אז אסביר איך אישתי מקבלת את העובדה שהסטודיו בתוך הבית ואת הלכלוך הנילווה אליו. אז אני אומר לך שאין הרבה לכלוך, ואישתי היא פריקית של נקיון. אני משתדל גם לנקות אחרי, כדי שלא יפריע. כשהסטודיו ממוקם בתוך הבית, ממש באמצע הבית, לא כל אישה יכולה להכיל את זה, ואני יכול לומר שזכיתי, ושזהו דבר גדול מבחינתי."
הסדנא ממוקמת ממש באמצע הבית ומהווה נקודת מיקוד מעניינת ושונה. הכל נקי מסודר ומדוגם.
בשאלה הזו, האחרונה, חרגה אשתו ממנהגה והתערבה: "אני מכירה את ניר המון שנים, כל החיים בתור יוצר ואמן, וזה משהו שטבוע בהוויה שלו ונילווה למי שהוא, בצורה סופר טבעית, כמו אחד האיברים בגוף. לכן אני תמיד אטפח ואעריץ את העיסוק שלו כי זה פשוט הוא, זוהי מהותו ולא ניתן לנתקם האחד מהשני. זה בא בצורה כל כך טבעית ואותנטית שאי אפשר לא לאהוב את זה."
ניר אינו כותב מוסיקה באופן מקצועי, לעיתים כותב לעצמו בתוך הראש, הוא מנגן על מספר כלים, אך מעדיף להתמקד בבניית גיטרות. "אני מנגן בערב להנאתי, אבל הבניה זה העיקר" הוא אומר ומוסיף "קשה ללכת על שני הדברים ב"אול אין" אני טיפוס אבסולוטי. האמנות היא צורך. כל אמן שהוא יוצר הוא צריך את זה נפשית הוא לא יכול להתכחש לזה, זה כמו אוכל, אני כל היום סביב זה."
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]