שקיפות מנצחת: עיריית אשדוד מובילה בארץ במענה לבקשות חופש מידע
04.11.24 / 14:26
דו"ח רשמי שפורסם היום חושף כי העירייה מובילה בארץ במענה חיובי לבקשות חופש מידע, עם שיעור מרשים של 99.3% היענות. הנתון המרשים מקבל משנה תוקף לאור העובדה שאשדוד היא גם אחת הערים המובילות בכמות הבקשות שהוגשו אליה - 710 בקשות בשנת 2023, מספר שמציב אותה במקום השני בארץ אחרי ירושלים
עיריית אשדוד מציבה רף חדש בשקיפות שלטונית: דו"ח רשמי שפורסם היום (שני) חושף כי העירייה מובילה בארץ במענה חיובי לבקשות חופש מידע, עם שיעור מרשים של 99.3% היענות.
הנתון המרשים מקבל משנה תוקף לאור העובדה שאשדוד היא גם אחת הערים המובילות בכמות הבקשות שהוגשו אליה - 710 בקשות בשנת 2023, מספר שמציב אותה במקום השני בארץ אחרי ירושלים.
הדו"ח, שפורסם במשותף על ידי היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים והמינהל לתפקידים מיוחדים במשרד הפנים, מצייר תמונה מרשימה במיוחד של התנהלות העירייה: למעלה מ-75% מהבקשות זוכות למענה בתוך 14 ימים בלבד, ובמהלך כל שנת 2023 לא נדחתה ולו בקשה אחת. רק 0.3% מהבקשות נותרו בטיפול.
הנתונים הארציים מדגישים עוד יותר את הישגי אשדוד: בעוד ערים מרכזיות אחרות מציגות שיעורי דחייה משמעותיים - חיפה עם 52.8% דחייה, חולון עם 46.6% ורמת גן עם 24.3% - אשדוד מצליחה לשמור על שקיפות כמעט מלאה. זאת למרות שהיקף הבקשות המוגשות אליה גבוה משמעותית מערים אחרות.
"הנתונים מוכיחים שאפשר לנהל עיר גדולה בשקיפות מלאה מול התושבים," אומר גורם בכיר בעירייה. "המדיניות שלנו היא פשוטה - כל מידע שניתן לחשוף, ייחשף. התושבים זכאים לדעת כיצד מתנהלת העיר שלהם."
על רקע העובדה שחלק מהרשויות המקומיות - ביניהן אור עקיבא, נצרת, טייבה ובית שאן - כלל לא הגישו דיווח כנדרש בחוק, הישגי אשדוד בולטים במיוחד. הדו"ח מראה כי בסך הכל הוגשו לרשויות המקומיות בישראל 8,676 בקשות למידע בשנת 2023, כאשר אשדוד לבדה טיפלה בכמעט עשירית מהן.
מעניין לציין כי העירייה גבתה בשנת 2023 סכום של 15,687 שקלים כאגרות על בקשות המידע - סכום צנוע יחסית בהתחשב בהיקף הבקשות, המעיד על מדיניות המעודדת נגישות למידע.
ברקע הנתונים המרשימים עומדת העובדה שהסיבות המרכזיות לדחיית בקשות ברמה הארצית היו: המידע אינו מצוי בידי הרשות (25.4%), אי-יכולת לאתר את המידע (17%), ופגיעה בפרטיות (15%). על רקע זה, ההצלחה של אשדוד לספק מענה חיובי לכמעט כל הבקשות מעידה על מערכת ניהול מידע יעילה במיוחד.
הדו"ח מציין גם את מהירות המענה של העירייה, המציבה אותה בשורה אחת עם ערים כמו ירושלים, מודיעין-מכבים-רעות וקריית גת, שבלטו בזמני מענה קצרים של עד 14 יום. זהו הישג משמעותי בהתחשב בהיקף הבקשות הגדול שמטופל בעיר.
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]