עם משכורת של כ-100 אלף שקל בחודש: לנמל אשדוד חסרים מועמדים לתפקיד נתבים
19.02.25 / 17:49
הרבה יותר שווה מהייטק – זה להיות נתב. עבודה הרבה יותר יציבה ומובטחת לשנים רבות ובשכר גבוה יותר. מסתבר שבנמלי ישראל יש חוסר בנתבים והם צריכים להכשיר לא מעט כאלו. הקיימים כבר קרובים או אחרי גיל הפנסיה. מה צריך להיות כדי להתקבל כנתב?

לפי משרד התחבורה, בעוד פחות משנתיים המחסור בנתבים עשוי להביא לשיבוש משמעותי בפעילות הנמלית — שדרכה נכנסת 99% מהסחורה שמיובאת לישראל.
רמות השכר של נתב ותיק עומד על כ100 אלף שקל ונתב חדש צפוי לקבל כ50 אלף שקל.
בעבודה שנעשתה במשרד במסגרת נכתב כי "במהלך השנים הקרובות, עקב גיל פרישה, צפוי להיות מחסור בנתבים, מה שיפגע בפעילות השוטפת של הנמלים בשגרה ובחירום. אם לא יקודם פתרון הולם למצב, פגיעה מסוג זה עשויה אף להוביל לאי־תפקוד חלקי או מלא של נמלים".
מהו נתב?
"נתב" הוא רב־חובל שהוכשר בנמל וצבר ניסיון בים בתפקיד זה.
הנתב שט עם סירה אל האונייה שבלב ים, מטפס עליה באמצעות סולם חבלים, עולה כמה קומות במדרגות עד גשר הפיקוד של האונייה ומשיט אותה פנימה לתוך הנמל.
תפקיד הנתב הוא להשיט את האוניות שמגיעות לנמל ולהכניס אותן בבטחה פנימה והחוצה, בלי להסב נזק לגוף האונייה או לרציף.
מסבר שהמקצוע החשוב הזה - נמצא בסכנת הכחדה — בישראל בפרט אבל גם בעולם המפותח בכלל.
הצורך בנתב של הנמל ולא ברב חובל של האונייה שמגיעה הוא שהם לא מכירים ולא שולטים בנתונים החשובים של כל נמל ונמל —מה העומק שלו, עיקולי המזח, וזרמי הים והרוח שמטלטלים את האונייה ויכולים לפגוע בה.
מסתבר שכיום אפשר לספור על הידיים את הרבי־חובלים שהם מועמדים פוטנציאלים לתפקיד נתב.
מה הניסיון הנדרש מנתב?
לפי התקנות הקבועות כיום, על מנת לשמש נתב נדרש שירות בפועל כרב־חובל של אוניית צי סוחר, עם 24 חודשי הפלגה במצטבר. ניתן להפחית את הוותק הנדרש ל–18 חודשים בהמלצת מנהל רשות הספנות והנמלים. כעת משרד התחבורה מבקש לקבוע תקנה חדשה, שלפיה מנהל רשות הספנות יוכל להפחית את הוותק לתשעה חודשים בלבד.
בעבודה שנעשתה במשרד התחבורה נטען כי הפחתת תקופת הוותק לא תפגע בבטיחות.
מאגר כזה יכול להגיע גם מבוגרי קורס חובלים של חיל הים, ולפי מקורות בענף הספנות זה בהחלט אפשרי. הם אמנם לא השיטו ספינות עצומות, אך יש להם ניסיון ימי עשיר ונתוני פתיחה טובים שיכולים לפצות על כך, משום שהם מראש עברו סינון קפדני כדי להתקבל לתפקיד בחיל הים. השאלה המרכזית היא אם הם עצמם ירצו לעסוק בכך.
לפחות לפי שעה, אפשרות זו לא עלתה לסדר היום, ולא ניתן למצוא כל התייחסות לכך בבחינת החלופות שביצע משרד התחבורה.
כמה נתבים חסרים?
לטובת תפקוד רציף של הנמלים יש צורך כיום ב–34 נתבים לפחות. למרות זאת, מועסקים רק 31 נתבים, בגיל ממוצע של 61, כאשר –11 מהם כבר מעבר לגיל פרישה.
לאור זאת, העריכו במשרד התחבורה כי יש "צפי ממשי לשיבוש פעילות התאגידים הנמליים כבר ב–2027". לפי משרד התחבורה, השיבושים האלה יתבטאו בכמה דרכים: "עיכוב בהכנסה והוצאה של אוניות; הפסקת פעילות; זמני המתנה ארוכים של אוניות מחוץ לנמל, מה שיגרום לעלויות מצטברות לבעלי האוניות, בעלי המטענים ולכלל המשתמשים בתובלה הימית; ופגיעה בשרשרת האספקה למשק הישראלי בכללותו, ובעקבות כך פגיעה בכלל הציבור והעלאת יוקר המחיה על כל רבדיו".
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]