זוכרים את חכם גאגולאשוילי זצ"ל    

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('3b90314a-2f9d-48bb-acc2-9a4da8ea93eb','/dyncontent/2024/5/15/13879c00-6084-4d89-a9de-6e68a09bc68b.jpg',17876,'מכבי אייטם כתבה ',525,78,true,50857,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('3b90314a-2f9d-48bb-acc2-9a4da8ea93eb','/dyncontent/2024/5/5/6c4209ad-6b8b-44f5-8f61-7cf3ee295255.jpg',17843,'מלמן אייטם כתבה ',525,78,true,50857,'Image','');},15]]);})

שורה ארוכה של שיעורי תורה והלכה נאמרו מפי הגאון חכם רבי יעקב גאגולאשוילי, במוסקבה ובגאורגיה, לזכרו של חכם רפאל אלאשווילי זצ"ל במלאת י"ז שנים להסתלקותו
 

הרב יעקב גאגולהשווילי בשיעורו. צילום: שוקי לרר

שיעורים חוצי עולם: השבוע ציינו בקהילת יוצאי גאורגיה 17 שנים להסתלקותו של חכם רבי רפאל אלאשווילי זצ"ל מדמויות ההוד של רבני יהדות גרוזיה בדור האחרון שאורו הפציע וזרח בכל הקהילות מתוך מסירות רבה ובדרכי נועם שאיחד סביבו את הקהילה כולה.

 

בקהילות רבות בארץ ובחו"ל התקיימו הילולות לזכרו בהם העלו קוים לדמותו הגדולה שהיה מנהיג מורה ורב גדול, אשר שירת את הקהילה במשך 52 שנים, שהיה להם לאב ועמד לימינם בכל עת. היה דרשן ונואם בחסד עליון, פה מפיק מרגליות מזכה את הרבים ומקבל כל אדם במאור פנים ובסבר פנים יפות.

 

השבוע הגאון הגדול רבי יעקב גאגולאשוילי שליט"א רבם של יהודי גיאורגיה בארץ ובתפוצות, רב שכונה באשדוד, חבר לשכת הרה"ר, נשיא ורו"כ לדיינות "אור יוסף" ואב"ד ממונות ירושלם ומחבר הספרים "שיח יעקב", רב בית הכנסת "אור החיים חי" ברובע ד' המריא במיוחד למוסקבה ולגאורגיה, שם מסר סדרת שיעורי תורה והלכה לכבוד בעל ההילולא חכם רבי רפאל זצ"ל.

קבלת פנים מכובדת היתה בקרב קהילת יוצאי גאורגיה, עם בואו של  הגאון חכם רבי יעקב גאגולאשוילי בקהילות בחו"ל. בתחילה עם הגעתו למוסקבה, מסר שיעור בישיבה חדשה לצעירים וכן בית ספר יהודי השוכנים באזור מרכזי בעיר הנקרא "לנינסקי פרוספקט" (Ленинский проспект) שנפתחו לאחרונה ועומדים בנשיאותו. את השיעור מסר בשפה רוסים וגאורגית וחלק מהשיעור עבר תרגום ע"י המתורגמן הרב יוסף אדר.

 

משם נסע לגאורגיה לעיר "טיביליסי", שם התקבל בכבוד גדול בבית הכנסת המרכזי בעיר.

 

בהזדמנויות אלו, הגאון חכם רבי יעקב גאגולאשוילי ביקר במרכזי היהדות ומסר שיעורי תורה הלכה בהלכות אורח חיים ויורה דעה וענה לשאלות רבות בהלכה. את השיעורים פתח שהם לעד ולזכרון לכבוד חכם רבי רפאל אלאשווילי זצ"ל שהיה אומן בהנהגת ציבור והעדה כולה חייבת לו במסירות נפש שלו על כל פעולותיו הברוכות שעשה ועד היום רואים את תוצאות הפירות הנפלאים מאז שנטע יסודות וחיזוק וביצור הדת בקרב העדה בחוץ לארץ ובארץ מאז שעלה ארצה.

 

בדבריו חיזק את בני הקהילות שדור הצעיר ימשיך בדרך אבותינו להתחנך בישיבות הקדושות ואת הילדים להכניס לבית הספר היהודי שנפתח בקהילה.

 

בדבריו סיפר למשתתפים את דרכו של רבי רפאל כמנהיג עם אחריות לצאן מרעיתו. חכם רבי רפאל לא מיהר לעלות לארץ עם תחילת גלי העלייה מגרוזיה, הוא לא רצה לנטוש את העדה שעדיין הייתה ברובה הגדול בקולאשי וטרם עלתה. הוא חש שכקברניט אסור לו לנטוש את הספינה בעוד רבים מהנוסעים עדיין עליה.

 

ברוח דברים אלו פעל מורנו רבי חכם רפאל כרבה של קהילת יהודי גרוזיה בארץ ישראל, היו אלו שנים לא פשוטות ולא קלות עבור העולים. קשיי הקליטה היו קשים מנשוא, והמשפחות היו על סף ייאוש. הגיעו הדברים לידי כך שחלק מהציבור אף רצה לשוב לגרוזיה. בשנים קשות אלו התייחד רבי חכם רפאל במנהיגותו יוצאת הדופן וצבר את היוקרה הרבה לה זכה, במידה רבה הודות לזיעה ולעמל שהשקיע באותן שנים.

 

חכם רפאל סבב בין הקהילות ועודד את הציבור בדברי נועם ובמסרים של תקווה. הוא הזכיר להם את הציפייה לציון שהתגשמה, ואת המחיר הכרוך בכך, כדברי חז"ל שארץ ישראל היא אחד משלושה דברים שנקנים בייסורים. הוא ביקש מהם להתאזר באורך רוח ובסבלנות, שכן הקשיים יפתרו במהלך השנים.

 

בסיום הדרשות הציבור עבר לברך ולהתברך, וכבר מחכים לקראת ביקורו הבא בקהילות בחו"ל תוך כדי שקיבלו על עצמם את רוח הדברים להמשיך לשמור על המורשת ומסורת בקרב העדה.

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה