"ילדים קופצים לגלגלים": האם מהירות הנסיעה ברובע ז' תרד?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('e82af642-56bb-4ea6-ac17-b01664f8423e','/dyncontent/2024/5/5/6c4209ad-6b8b-44f5-8f61-7cf3ee295255.jpg',17843,'מלמן אייטם כתבה ',525,78,true,50857,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('e82af642-56bb-4ea6-ac17-b01664f8423e','/dyncontent/2024/5/15/13879c00-6084-4d89-a9de-6e68a09bc68b.jpg',17876,'מכבי אייטם כתבה ',525,78,true,50857,'Image','');},15]]);})

במסגרת המלחמה בתאונות הדרכים ברובעים החרדיים בעיר, חושף הרב אלחנן פרידמן, אחראי בטיחות בדרכים בחברה החרדית מטעם מטה הבטיחות בדרכים בעיריית אשדוד, כי נבחנת אפשרות להורדת מהירות הנסיעה ברובע ז' למהירות נמוכה יותר

צילום: קבוצת עדכוני אשדוד

על רקע שיעור תאונות הדרכים הגבוה בכל רחבי הארץ, ובכללן באשדוד, פורסם הבוקר בעיתון 'המבשר' ראיון מקיף עם הרב אלחנן פרידמן, אחראי בטיחות בדרכים בחברה החרדית מטעם מטה הבטיחות בדרכים בעיריית אשדוד.

במהלך הראיון חשף את שיטות הפעולה של העיריה לטובת מזעור תופעת תאונות הדרכים ברבעים החרדיים בעיר ואת מאמציו להגברת מודעות לזהירות בדרכים בקרב ילדי העיר החרדיים. כן חשף כי נבחנת אפשרות להורדת מהירות הנסיעה ברובע ז' למהירות נמוכה יותר.

ספר לי על הפעילות שלך במסגרת עבודתך מטעם עיריית אשדוד?

"ראשית, מספר מילים על מטה הבטיחות בדרכים בכלל. ניהול נושא הבטיחות בדרכים ברשויות המקומיות נעשה באמצעות מטות בטיחות הפועלים בכל אחת מהרשויות המקומיות ברחבי הארץ. המטה הוא למעשה הגוף המתכנן והמבצע של תהליכי עבודה בנושא בטיחות בדרכים. לכל מטה בטיחות מקומי ממונה מנהל, ותפקידו לרכז ולנהל את הפעילות בנושא הבטיחות בדרכים ברשות המקומית.

ביחס לתפקידי- האוכלוסייה החרדית באשדוד מהווה כ-25% מהאוכלוסייה ושיעורם היחסי בגילאים הנמוכים גבוה עוד יותר. לכן, מטה הבטיחות בדרכים הכיר בצורך האקוטי לגבש תוכנית התערבות ייעודית להחדרת ערכי הבטיחות בדרכים בחברה החרדית ומצורך זה נגזר תפקידי שלי. יש לציין, כי מדובר בהחלטה ייעודית של מטה הבטיחות המקומי ומלבד מירושלים, לא קיים בערים מעורבות נוספות אחראי ייעודי לחברה החרדית. אין ספק שמדובר בצעד יזום וחשוב לקידום בטיחות הדרכים בחברה החרדית, באופן מתואם ואפקטיבי.

האם הרשויות המקומיות עושות די כדי להתמודד עם שיעור הילדים הגבוה במטרז' צפוף יחסית? תאר לי למשל מה קורה באשדוד? 

"אין ספק שהצפיפות ברובעים החרדיים באשדוד ומספר הילדים הגבוה מאוד ברבעים אלו, משפיע על מצב הבטיחות בדרכים.

"מדובר אמנם במשתנים אובייקטיביים, אולם גם בהם יש מה לעשות על מנת לשפרם ולשפר את מצב הבטיחות בדרכים. ככלל, אני לא איש מקצוע בנושא תשתיות, והתמקדותי היא בנושאי חינוך והסברה.

"כאשר מופנית אליי בעיה תשתיתית, אני מפנה אותה לגורמים המוסמכים בעירייה ואני יכול לומר מניסיוני, שתמיד אני נענה בדלת פתוחה ובנפש חפצה. בקיצור, אציין מספר פעולות חיוניות שנעשו ברובע ז', שהוא וודאי הרובע הצפוף ביותר באשדוד ואולי גם הצפוף ביותר ביחס לערים רבות אחרות. בכביש הראשי שחוצה את הרובע ובמספר רחובות נוספים קיימים מעברי חציה מוגבהים, בהשקעה כספית גבוהה ובסמוך למוסדות הלימוד הוצבו שלטי אזהרה לנהגים.

"כמו כן, בחודשים האחרונים נעשתה סקירה מקיפה של כלל מוסדות החינוך, בשיתוף הרלב"ד, על מנת לשקף תמונת מצב של מעטפת הבטיחות הפיזית בסמוך למוסדות החינוך כחלק מהיערכות לפתיחת שנה"ל תשפ"ד. ממצאי המפקד מהווים תכנית לשיפור ותיקון ליקוי התשתיות.

אולם, מעבר לעניין התשתיתי, אין ספק שההתנהגות בכבישים, הן מצד הולכי הרגל והן מצד הנהגים, הינה עניין הנתון לפתחנו ועלינו לעשות הכול על מנת לשפר את ההתנהגות. במסגרת תפקידי במטה הבטיחות בדרכים, אני פועל רבות לחינוך והסברה של ההתנהגות הרצויה.

מידי תקופה מתפרסמים עוד ועוד תיעודים מחרידים של ילדים הקופצים בכבישים. האם אין בעיה קשה של מודעות בקרב הציבור החרדי בכל הנוגע לזהירות בדרכים?

"זו לא רק תחושה, היא גם מגובה במחקר. במחקר שערך הלמ"ס בחברה החרדית, עולה ששיעור הילדים החרדים ל-100,000 תושבים שנפגעו חמור (נהרגו או נפצעו קשה) בגילאים 0-4 גבוה פי 3 מילדים יהודים שאינם חרדים בגילאים אלה. השיעור המקביל בגילאי 5-14 גבוה פי 1.3 מילדים יהודים שאינם חרדים בגילאים אלה. אף אם ביחס לקטגוריות אחרות (תאונות רכב, היפגעות מבוגרים ועוד) הממצאים מעורבים, אך ביחס לילדים הנתונים מדברים בעד עצמם.

"יש להדגיש, שהיפגעות ילדים, בפרט בגילאים נמוכים, קשורה לאחריות הורית. בגילאים אלו, כמובן שלא מדובר בבעיה שמקורה באי לימודי בטיחות בדרכים. ילד בגיל זה, אינו יכול לקבל אחריות וודאי לא ביחס לזהירות הנדרשת בדרכים. ההורים הם אלו שנדרשים לשמור על ילדם ולוודא שהוא אינו חוצה כבישים ולא מתנהג באופן שמסכן אותו. אמנם, חייבים להדגיש, שמדובר בבעיה אובייקטיבית הקשורה במהותה לאורח החיים החרדי.

"כך, אמא לעשרה ילדים, אשר כל אחד מהם מסיים את לימודיו בשעה אחרת, אינה יכולה לצאת מביתה שוב ושוב ולהחזיר את כולם מהלימודים ולכן נראים המחזות האמורים. אולם, מעבר לזה שהבנה של המצב לא פותרת את הבעיה, דומה שאין ספק שמדובר גם בהתנהגות לא מודעת מספיק במקרה הטוב, או מזלזלת במקרה הפחות הטוב.

מה צריך לקרות כדי להטמיע את תוכניות הזה"ב בבתי הספר החרדיים?

"אני מקיים קשר קבוע ורציף עם מנהלי המוסדות בעיר, על מנת להטמיע את לימודי הבטיחות בדרכים במצבת הלימודים. הדרך הראויה ביותר היא "להיכנס דרך הדלת הראשית", לכן אנו מפעילים באמצעות הרלב"ד במספר מוסדות בעיר מתנדבים שתפקידם להעביר שיעורים בנושא "זהירות בדרכים".

"אולם, גם אם לא ניתן להיכנס דרך הדלת, ניכנס "דרך החלון" ונטמיע שיעורים אלו במגוון אמצעים. השנה ערכנו פיילוט שבמסגרתו העברנו סדנאות במספר בתי ספר בנושאי בטיחות בדרכים. אנו מקווים בשנה הבאה להרחיבו לכלל בתי הספר בחברה החרדית. כמו כן, אנו עורכים פעילויות רבות ותוכניות מגוונות במספר רב של בתי ספר, שתכליתם הינה הגברת המודעות לבטיחות בדרכים.

"בנוסף, באשדוד, כמו בעוד מספר ערים ברחבי הארץ, ישנו מרכז הדרכה לבטיחות בדרכים. ייחודו של מרכז ההדרכה לבטיחות בדרכים, על פני הלמידה בבתי הספר, הוא במגרש המדמה את מרחב התנועה האמיתי המאפשר לתלמידים להתנסות במרחב התנועה בתנאים מבוקרים, וללמוד תוך כדי התנסות במצבים הקרובים למצבי אמת. לכל שכבת גיל מותאמים תכנים רלוונטיים לשלב ההתפתחותי של הילדים מבחינה קוגנטיבית ומבחינה פיזית.

"אולם, שלא כמו בכל מרכזי ההדרכה ברחבי הארץ, באשדוד למשל, מרכז ההדרכה נותן מענה ייחודי לחברה החרדית. הוא פועל במשמרת נוספת (משמרת ג'), המיועדת כולה אף לציבור החרדי וההדרכה מועברת על ידי מדריך חרדי.

"כמו כל פעולות המטה, גם כאן נעשתה חשיבה על מנת להתאים את פעילותו לחברה החרדית באופן מותאם וייעודי. לדוגמא, כיוון שברבים מבתי הספר של הבנות, הן לא רוכבות על אופניים, רכשנו קורקינטים על מנת לתת מענה גם לבנות בתי הספר. והלוואי שכך יהיה בכל הריכוזים החרדיים ברחבי הארץ".

יש כל כך הרבה אוטובוסים החולפים ברחובות הראשיים של הרבעים החרדיים. האם יש מי שנותן את הדעת לאינטראקציה הקטלנית בינם לילדים על בסיס יומיומי ולאורך כמעט כל שעות היום (למעט השעות בהם הילדים בבתי הספר)?

"אין ספק שמדובר בבעיה אקוטית. את המענה לכך ניתן לחלק לשניים. ראשית- ההיבט התשתיתי, כפי שאמרתי קודם, נעשים כל העת פעולות על מנת לשפר את התשתיות. בנוסף – ואגיד משהו שנוגע לתפקידי בעיר אשדוד - ממש בימים אלו, נעשית עבודה מקיפה על מנת לבדוק את אפשרות הורדת המהירות ברובע ז' למהירות נמוכה יותר ואני מקווה שהדבר גם הוא ישפיע על האינטראקציה האמורה.

"אולם, אין ספק שמדובר גם בחינוך להתנהגות נכונה, הן מצד הנהגים והן מצד הילדים. אנחנו עושים שיתופי פעולה רבים ומפרסמים רבות בעיתונות ובשלטי חוצות, באופן שידגיש לנהגים את התוצאות של נסיעה במהירות מופרזת בתוך רובע צפוף ומלא ילדים. אך, כאמור לעיל, הבעיה העיקרית והבוערת ביותר הינה ביחס לילדים קטנים שבהשגחה הורית.

"במטה הבטיחות בדרכים אנו נוקטים בדרך פעולה שפונה להורים ומעוררת את מודעותם לסכנה שבשליחת ילד קטן לרחוב וכדומה. לפני מספר שנים אף הפקנו סרטונים המיועדים להורים, אשר צולמו בהם התרחשויות "חיות" מתוך הרובע והדגימו את הסכנות. דומה, שהורה שנחשף לסיכויי הפגיעה בילד פעוט שחוצה כביש לבד, יימנע מלתת לו לחצות כבישים לבד.

מדוע אנחנו לא רואים משמרות זה"ב בכבישים בריכוזים חרדיים? מדוע אין עידוד לעניין הזה?

"תודה שהעלית זאת. זוהי שאלה שאני מנסה למצוא את התשובה לה מספר שנים. אולם, ביחס לעידוד נושא זה, "התפרצת לדלת פתוחה". אני פועל כבר זמן רב לקידום נושא זה באשדוד. במשך זמן רב, לא היה מדריך מתאים לחברה החרדית, שכן הדרכה זו, יכולה להינתן רק על ידי שוטר מוסמך. לאחרונה, הוכשר שוטר מתאים ואנו פועלים כעת להגשמה של עניין זה. אני מקווה מאוד, שבקרוב נראה התחלה של משמרות זה"ב ברובע החרדי באשדוד ובשאר הריכוזים החרדיים ברחבי הארץ".

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה