ט"ו בשבט: הפסיקה המפתיעה של הפוסק האשדודי
11.02.25 / 13:58
הגר"מ כהן חשף בשיעור מיוחד לקראת ט"ו בשבט: ה'בן איש חי' קבע שמברכים רק על פירות שקנית • וגם: הדילמה המפתיעה של הגר"ח מבריסק על שני אתרוגים

בשבת בשלח – שירה, אירחו גבאי בית הכנסת "חניכי הישיבות - בית אבישי" ברובע ז' את הגה"צ רבי מאיר כהן שליט"א רב ק"ק הריב"ז, בעל אוצר ספרי הלכה.
בערב שבת לאחר קבלת שבת, הגר"מ כהן נשא שיעור הלכתי עיוני בנושא ברכת שהחיינו על פרי חדש לקראת יום טו' בשבט.
בתחילה הביא דיון לגבי אדם שהזמן כאורח בבית חבירו בטו' בשבט והביאו לפניו פרי חדש, האם יברך עליו ברכת שהחיינו?
והביא בשם הבן איש חי בשו"ת "תורה לשמה" שלא מברכים על פרי חדש שהגיע אליך בחינם אלא רק על פרי שאדם קנה מברכים שהחיינו.
ולשם כך הביא את דעתו של הגר"ח מבריסק ואמר, ידועה חקירתו של רבי חיים הלוי מבריסק בעניין אדם שיש לפני "שני אתרוגים", האתרוג האחד מהודר מאין כמוהו, אך קיים ספק אם הוא כשר, האתרוג השני כשר לכל הדעות, אך לא מהודר כלל. ודנו בדבר האם יטול בעל האתרוג תחילה את הספק כשר אך מהודר, וכך על הצד שהוא כשר יקיים את המצווה בהידור, או שמא יטול את הכשר שאינו מהודר.
בדבריו הביא מחלוקת באחרונים. תחילה ציין לדבריו של הגאון רבי חיים מבריסק זצ"ל שהורה, כי תחילה יש ליטול את האתרוג הספק כשר אך המהודר. זאת מאחר, שאם יטול תחילה את האתרוג הכשר, ייצא ידי 'חובת המצווה' ושוב אין ענין בנטילת האתרוג המהודר.
לפיכך, יעדיף את האתרוג המהודר (הספק) ויטלהו תחילה. שאם כשר הוא, אז זכה לקיים את המצווה בהידור, ואם לאו, ייצא לאחר מכן באתרוג השני הכשר שאינו מהודר. ואילו דעות אחרים באחרונים חלקו עליו, בעיקר משום "הפסק בברכה". בסיום הביא דבריו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל בספרו שו"ת יביע אומר בחלק ה' שכתב בזה ודחה את הדברים.
מתפללי בית הכנסת נשאו ונתנו סברות בהלכה בענין. בסיום נשא דברי אגדה לקראת יום טו' בשבט, במהות "כי האדם עץ השדה" שהאדם נמשל לאילן הגדל כל העת וצריך השגחה כך האדם צריך השגחה בכל רגע מחייו שימלא אותם בתורה מצוות ומעשים טובים, עוד ציין גימטריא בעניני פרשת השבוע.
ציבור המתפללים נהנו מאוד מסגנון השיעור ונגשו להגר"מ כהן לאחר התפילה והודו לו על השיעור והפלפול בהלכה ובקשו ממנו שיגיע עוד ועוד למסור שיעורים בהלכה.
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]