"העניק את הכח": אשדוד זכרה את העסקן האגודאי המיתולוגי

$(function(){setImageBanner('c2128392-c8a1-4473-bcef-4b416a2080e4','/dyncontent/2024/6/25/ecf9be8c-4010-4882-8186-2007a765246f.gif',18078,'רוזה אייטם כתבה ',525,78,false,50857,'Image','');})

כנס זיכרון והנצחה התקיים אמש לדמותו של איש חי רב פעלים רבי שמואל מרדכי מינץ זצ"ל – יו"ר קרן השביעית מראשי אגודת ישראל שהתגורר בערוב ימיו באשדוד. במעמד הושק הספר המיוחד 'מכוחם' המקיף את מסכת חייו בעסקנותו הציבורית לצד גדולי ישראל

הרב מינץ. א' מיכאלי

בדרכו של נותן הכוח לגיבורי הכוח – 'מכוחם': מרנן ורבנן, רבנים, עסקני ואישי הציבור החשובים ובמרכזם ראשי 'קרן השביעית' ומכון 'הליכות הארץ', התכנסו לערב זיכרון והנצחה, לאיש חי רב פעלים, סמל ודוגמא לעסקנות טהורה לשם שמים וללא רבב, הרב החסיד רבי שמואל מרדכי מינץ זצ"ל, מכונן ומנווט "קרן השביעית".

המנוח היה במשך שנות דור ומזכ"ל אגודת ישראל שהעניק את הכוח לגיבורי הכוח והכל מכוחם של משלחיו, רועי וצדיקי ישראל זיע"א ויבדלחט"א. בערוב ימיו התגורר המנוח בעיר אשדוד כאשר הוא זוכה להקים בית מדרש פעיל בביתו, ברח' שמאי.

בכנס, הועלה זכרו הטהור, נקיות נפשו ולבו הנדירים, שרשי חיותו ויניקתו בהיותו בנש"ק מגזע אבותיו הקדושים מנעשכיז זיע"א והצדיק הקדוש רבי שלומק'ה מזוועהיל זיע"א, וחביבותו הגדולה אצל מרן הרה"ק הבית ישראל מגור זיע"א וכן ידידותו הקרובה עם בעל הפני מנחם מגור זי"ע, והיותו הרוח החיה בכל ענייני קרן השביעית והאמון העצום שרחשו לו כל גדולי הדורות.

ההתכנסות עמדה בסימן 'גיבורי כוח' – שומרי השמיטה מוסרי הנפש ומי שהעניק להם את הכוחות ואת היכולות, את התמיכה ואת העוז לעמוד במצווה החשובה, ובמרכזה – השקת הספר החשוב 'מכוחם' – מזכרונותיו ומשיחו של רבי שמואל מרדכי, שבמעשיו, כתב את ההיסטוריה של היהדות החרדית בארץ ישראל אחר השואה, ובפיו ודיבורו תיאר את התקופה ואת האתגרים, בהם עמדו בני הדור האחרון, והוא, רבי שמואל מרדכי, היה מבין האישים הבולטים שהעמידו ובנו, שיסדו ופיתחו את התשתית והיסוד להקמת היהדות החרדית לשבטיה ולגווניה.

את שולחן הנשיאות פיארו הרבנים הגאונים רבי שמואל דוד גרוס, רב חסידי גור באשדוד, המשגיח הגה"צ רבי חזקיהו מישקובסקי, רבי שלמה פולק גאב"ד בית חלקיה, רבי ישראל יצחק מנדלזון גאב"ד קוממיות ירושלים, ובני משפחת בית זוועהיל בראשות כ"ק אדמו"ר מזוועהיל שליט"א, גאב"ד זוועהיל ובני כ"ק אדמו"ר היקרא דמלכא והאור אברהם זיע"א.

הרב בנימין כהן מנכ"ל קרן השביעית הנחה את הערב בכבוד ובטוב טעם, תוך כדי שציין שהרש"מ דאג בכחו להנחיל את תורותיה ומצוותיה של ארצינו הקדושה.

בראשית המעמד הזמין את רבה של בית חלקיה הגאון החסיד רבי שלמה פולק שליט"א ששיבח את המארגנים שבחרו דווקא לערוך את הערב במושב ב"בית חלקיה" שהינו מחלוצי שומרי השמיטה משנות הבראשית.

המשגיח הגה"צ רבי חזקיהו מישקובסקי שליט"א עמד בדבריו על כוחו המיוחד של הרש"מ זצ"ל בהנחלת המצווה המיוחדת שנותנת לנו זכות אחיזה בארץ כנגד המקטרגים מבית ומבחוץ, והזכיר את חביבתו אצל מרן הגראי"ל שטיינמן זצק"ל כהערכה על עמידתו על המשמר בקרן השביעית ובירך את רבני "הליכות הארץ" הממשיכים את דרכו.

נאום בלול בהלכה, בדרוש ובאגדה נשא הגאון רבי ישראל יצחק מנדלזון שליט"א גאב"ד קוממיות י-ם שהרחיב על האמון העצום שרחשו כל גדולי ישראל לרבי שמואל מרדכי ועל טוהר כפיו וסגנון התנהלתו של ר' שמואל מרדכי, בשל כך זכתה "קרן השביעית" להכרה מכל שדרות היהדות החרדית ושומרי המצוות בכל העולם כולו. אחר פלפול הלכתי תיאר את מינויו של רבי שמואל מרדכי בידי כבוד אביו נזר הרבנים כקש"ת גאב"ד קוממיות זצוק"ל, שהועיד את הרש"מ מינץ להיות מנכ"ל ויו"ר קרן השביעית, ואכן בימיו התפתחה הקרן לכל קצווי הארץ, וממספר יישובים אגודאיים שומרי שביעית כהלכתה ובטהרתה, הגיעה לרבבות דונמים המושבתים כדת וכדין במסירות ובגבורת כוח עד עצם היום הזה.

את דבר משפחת בית זוועהיל הרוממה, הביא כקש"ת גאב"ד זוועהיל הגה"צ רבי שמואל דוד גולדמן שליט"א, שתיאר בדבריו בית אבי אבא הרה"ק מזוועהיל, והיות שרבי שמואל מרדכי, חוטר מגזע היחס שרכש וקיבל את כל המעלות והסגולות, העין הטובה והנפש שפלה מורשה לו מבית אבותיו.

הרב בן ציון קוגלר הממלא מקומו של הרש"מ מינץ כיו"ר קרן השביעית במלא התנופה, עמד על העקרונות הקדושים שהנחו והדריכו את ר' שמואל מרדכי בכל ענייני הכספים והתשלומים, את מסירות נפשו למען החקלאים גיבורי הכוח, שהוא היה זה שהעניק להם כוח וסיוע, הכל מתוך ליבו הגדול ובנקיון כפיים שאין למעלה הימנו.

חבר מועצת העיר אשדוד מטעם סיעת 'אשדוד התורנית', הרב יהושע טננהויז, שהיה הנציג האגודאי היחיד שנכח בארוע, עמד על מורשתו של הרב מינץ שבמעשיו ובדמותו ביטא את מהות הנציגות האגודאית, כפי שרכש בבית מדרשם של מייסדי אגו"י ההיסטורית. 

את מסכת הנואמים חתם הרב אייזיק גולדשטיין שהזכיר את היות רבי שמואל מרדכי חדור כל העת בקדושת ארץ ישראל, באהבת הבריות והדגיש את האמון העצום שנחל מעם מרן גאב"ד זכרון מאיר בעל שבט הלוי ויתר גדולי הדור, וציין לשבחו שכל צוות העובדים שעבדו עמו חשו כבנים חביבים.

הרבנים הזכירו בערב מרומם זה את המשך דרכו בהפצת תורת הארץ לחקלאים, הכשרת מורי הוראה מתאימים וכפועל יוצא – קירוב רחוקים ע"י בניו היקרים העושים עבודת קודש במסירות ובנאמנות הרה"ג ר' משה בונם מינץ שליט"א העומד בראש בית המדרש לתורת הארץ, שיסד מכון "הליכות הארץ".

"בית המדרש מהוה אבן שואבת לקבוצה נכבדה של אברכי חמד מצוינים, העוסקים בתורת ארץ ישראל והמצוות התלויות בארץ. החל מהלכות חלה, עובר לתרומות, מעשרות, ערלה, דמאי, כלאים, ביכורים ועד להלכות שביעית. בית המדרש זכה להוציא לאור ספרים וחוברות חשובים בעניני שביעית ומצוות התלויות בארץ אשר קנו שביתה אצל גדולי התורה שליט"א".

כך גם אחיו הרב יהושע מאיר מינץ שליט"א העומד בראש מרכז "זרעים" - מרכז הלמידה, בדרכים שונות ומגוונות ניתן להחכים אודות מצוות התלויות בארץ, על תולדות היישוב היהודי בארץ, על ההיסטוריה הארצי-ישראלית במאת השנים האחרונות. ובעיקר - החדרת המצוות התלויות בארץ, באורח חי ומוחשי לילדים, לבנות בית יעקב ולכל שכבות הגילאים מכל גוון ועדה – בהפעלה אינטראקטיבית".

תחושת עבר הווה ועתיד, היה כאשר נראו מראות חייו ונשמע קולו שבא ממעמקי הלב לעמוד ולחזק את המצוות התלויות בארץ ולתת את הכלים לביסוס מכון "הליכות הארץ -זרעים".

הערב ננעל כשהכל שחים בהתלהבות ובהערצה על הספר המיוחד "מכוחם" והביעו את הערכתם ותודתם לעורך הנכבד הרה"ח אברהם דב גרינבוים ולמסייעים בידו, המפיקים הרה"ח אברהם רכטשפר והרה"ח אביגדור רובינשטיין שהשכילו להעמיד קנקן חדש ומפואר, מלא ביין ישן שדעת חכמים נוחה ממנו.

צילומים: שוקי לרר

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


$(function(){setImageBanner('61215ce4-a208-4275-8f27-51e10b6f7af8','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,50859,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה