בעקבות עומס החום הצפוי - משרד הבריאות באזהרה: שתו מים



בימים הקרובים צפוי מזג אוויר שרבי במיוחד. משרד הבריאות מזהיר להקפיד על שתיית מים, וגם למומחי 'הכללית' יש מה לומר

שרב כבד. אילוסטרציה: freepik

חם נורא: משרד הבריאות מעדכן כי על פי תחזית של השירות המטאורולוגי, צפוי החל מהיום, יום ה' 13/6/24, ובמהלך הימים הקרובים עומס חום כבד עד קיצוני במרבית מהאזורים ברחבי הארץ. גל חום זה יתבטא במזג אוויר חם מאוד מהרגיל ויבש ובאזורים שונים רוחות חזקות.

 משרד הבריאות קורא לציבור הרחב, לאוכלוסיית הקשישים, ילדים, נשים הרות ולחולים במחלות כרוניות בפרט, להקפיד ולהימנע ככל האפשר מחשיפה לחום ולשמש, להימנע ממאמץ גופני שאינו הכרחי, להקפיד לשתות מים ולהימצא, ככל האפשר, במקומות ממוזגים.

 משרד הבריאות ממליץ בנוסף כי נהגים יעצרו מידי פעם להתרעננות. לשוהים תחת כיפת השמיים מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים, ללבוש בגדים בהירים ונוחים, להקפיד למרוח קרם הגנה ולשתות מים. 

 משרד הבריאות מזכיר כי אין להשאיר תינוקות, ילדים, קשישים וחסרי ישע ברכב שאיננו ממוזג וללא השגחה. 

בנוסף, אין להשאיר בעלי חיים ברכב או במבנה ללא מים וללא אוורור וטמפרטורה סבירה. 

 יש לשים לב כי בעומס חום תיתכן אפשרות לפתח מכת חום, המתרחשת כאשר הגוף לא מסוגל לקרר את עצמו בסביבה החמה. הסיכון לפתח מכת חום גבוה יותר בגיל המבוגר, בגילאי 0-4, בחולים במחלות לב וכלי דם, באנשים הסובלים מהשמנת יתר, בחולים במחלות כרוניות אחרות, במטופלים בתרופות מסוימות, ובעת מחלה חריפה או התייבשות או במהלך פעילות פיזית אינטנסיבית (דוגמת עובדי חוץ).

 

המלצות למטיילים בטבע ובשטח:  

כשיש מזג אויר המוגדר כגל חום עם תופעת עומס חום מומלץ לא לצאת לטיולים בטבע. במידה והחלטתם כן לצאת, חשוב לפעול בהתאם להמלצות הבאות: 

  • יש לתכנן את הטיול מראש, לבחון את המסלול ולהתאימו למטיילים ולתנאי מזג אוויר. 
  • יש לעדכן אדם קרוב על יציאה לטיול ועל המסלול המתוכנן כדי שאם חלילה, יחול עיכוב במועד החזרה המתוכנן, ניתן יהיה לדעת על מצוקה אפשרית שהמטייל נתון בה. 
  • חובת הצטיידות במי שתיה רזרביים.  
  • יש להצטייד בנעלים ובביגוד מתאימים, חבישת כובע ושימוש בקרם הגנה, וחבישת משקפי שמש. 
  • יש לגלות ערנות למצבים של פגיעת חום ולפנות במידי למוקד החירום של מד"א. 
  • יש להקפיד ולהישמע להנחיות נציב כב"ה בנושא הדלקת מדורות. 

 

במקרה של הופעת לפחות אחד מהסימנים הבאים: טמפרטורת גוף גבוהה מ-39.5 מעלות צלזיוס, עור אדום, חם ויבש (ללא הזעה), דופק מהיר, כאב ראש חזק (ו/או הרגשה של "דפיקות הלב" בראש), סחרחורת, בחילה, בלבול וירידה בהכרה – יש להתקשר למוקד חירום ולקבל טיפול באופן מיידי. 

עד להגעת העזרה יש להישאר באזור קריר ומוצל ולדאוג לקירור הגוף. חשוב ביותר: במכת חום - אסור לתת לנפגע לשתות! הטיפול בנוזלים יעשה דרך הווריד, על ידי הצוות הרפואי.

 ד"ר רפאל סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במד"א, מזהיר גם הוא כי : "גל החום והטמפרטורות הגבוהות שצפויות לפקוד את רחבי הארץ החל מהיום, מחייבות את זהירות ועירנות הציבור כדי להימנע מהתייבשות ומכת חום. אני ממליץ להרבות בשתייה ולא לשהות זמן ממושך יתר על המידה תחת שמש ישירה. יש לתת תשומת לב יתרה לתינוקות ופעוטות שאנו מסיעים ברכב על מנת שלא להשאירם ברכב סגור, אפילו לא לדקה ולשמור על קשר רציף עם בני משפחה מבוגרים על מנת לוודא שהם לא סובלים מפגעי החום. במקרה של מכת חום או התייבשות שיכולות להתבטא בבלבול, סחרחורות ואף שינויים מסכני חיים במצב ההכרה, יש לקרר את האדם, להעבירו למקום מוצל ולחייג למוקד החירום 101 של מגן דוד אדום".

 

זכרו:

✔️ הרבו בשתייה - לפחות 3 ליטרים ביום.

✔️ יש להימנע מלעבוד או לצאת לשמש בשעות החום.

✔️ הימנעו מהגעה לים בשעות החום והקפידו להכנס למים רק בחופים מוכרזים ובשעות הפעילות בהן יש מציל.

✔️ כדאי לבצע פעילות ספורטיבית בשעות הערב בהן עומס החום יורד.

✔️ שימו לב לאוכלוסייה המבוגרת, פעוטות ובעלי מוגבלויות.

✔️ בכל יציאה מהרכב הסתכלו לעבר המושב האחורי וודאו כי לא נשארו ילדים ברכב.

 

ובכלל, כמה צריך לשתות בכל יום? הנה ההמלצות של ד"ר מיכל גילאון, מ'שירותי בריאות כללית':

שימו לב כי 60% מהגוף שלנו הם מים. הם חיוניים לתפקוד תקין של הגוף - החל משמירה על חום גוף קבוע ותקין וכלה במניעה של אבנים בכליות ושל עצירות.

כל אחת ואחד מאיתנו הם עולם ומלואו, וכך גם דרישת הגוף שלנו לנוזלים. יש 2 גישות עיקריות שמסייעות להעריך את כמות הנוזלים הנחוצה לנו, ובסופו של דבר שתיהן נותנות המלצות דומות:

 "החלפות". הגישה הזאת מבוססת על כמות הנוזלים שיש להשיב לגוף במקום אלה שאבדו במשך היום.

הגוף שלנו מאבד כליטר וחצי של נוזלים בשתן וכליטר אחד נוסף בתהליך הנשימה, בזיעה ובצואה. המזון מספק כ־20% מצריכת הנוזלים, לכן יש צורך בעוד כ־2 ליטרים של שתייה כדי להשלים את הנוזלים האבודים.

 ההמלצות התזונתיות האמריקניות (DRIs). ההמלצות האלה מבוססות על הצריכה הממוצעת של האוכלוסייה הבריאה בגילים 19 עד 30 שנים. לפיהן על נשים לצרוך 2.7 ליטרים מים ביום ועל גברים לצרוך 3.7 ליטרים של מים ביום.

איך כל כך הרבה? רגע, תנו לנו להסביר.

המזון שאנחנו אוכלים (ירקות, פירות ויוגורט, למשל) והמשקאות שאנחנו שותים (כמו תה, קפה, מיץ ומים) - כולם תורמים לצריכת הנוזלים. המזון מספק כ־20% מצריכת המים.

אז תכלס, כמה מים צריך לשתות ביום?

בסופו של החישוב (לפי ה־DRIs) נשארנו עם כ־9 כוסות (כ־2.2 ליטרים) נוזלים לנשים וכ־13 כוסות (כ־3 ליטרים) נוזלים לגברים.

אז מה החידוש כאן? המדענים מתייחסים לכלל הנוזלים שעלינו לקבל מהמזון - ולא מגבילים אותנו רק לשתיית מים. ודרך אגב, לפי אותן ההמלצות, אנשים שאוכלים הרבה פירות, ירקות, יוגורט וכדומה יכולים לשתות אפילו פחות.

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


$(function(){setImageBanner('0227f4f2-26d4-4381-8c64-a12da0e786c3','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,50859,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה