אנשי הדממה שמסייעים לדרי הרחוב

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('4df05294-744e-4ac6-8a6d-56864d290c5e','/dyncontent/2024/5/15/13879c00-6084-4d89-a9de-6e68a09bc68b.jpg',17876,'מכבי אייטם כתבה ',525,78,true,50857,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('4df05294-744e-4ac6-8a6d-56864d290c5e','/dyncontent/2024/5/5/6c4209ad-6b8b-44f5-8f61-7cf3ee295255.jpg',17843,'מלמן אייטם כתבה ',525,78,true,50857,'Image','');},15]]);})

בחורף סוער ומקפיא, כשכולם מכורבלים בשמיכה חמה ומתענגים לאורו של תנור חימום, רק מעט אנשים יימצאו בחוץ על מנת לסייע לאחרים. בסיור שנערך בבית דרי הרחוב ברובע ו', למדו להעריך את עבודת היחידה ואת מסירות העובדים למשימתם

צילום: עירית אשדוד

כך תראו את אנשי היחידה לדרי רחוב, כשהם מסיירים ברחובות העיר, בגשם ובקור ובכל שעות היממה, ותרים אחרי דרי הרחוב המסתתרים ברחובות העיר ובבניינים נטושים.  

סערת החורף האחרונה שהתרגשה עלינו וזכתה לשם "ברברה", הביאה איתה כמויות גשמים נדירות, רוחות סוערות וקור מקפיא שהניס את כולנו לתוך הבתים.

רק דרי הרחוב נותרו בחוץ, מכורבלים בכל מיני אתרים נטושים ומנסים להעביר עוד לילה בתנאי חורף קשים.

הסערה הבליטה אמנם את מצבם הקשה אך האירה על עבודתם המסורה של אנשי היחידה לדרי רחוב, ועל המאבק שהם מוכנים לעשות למען דרי הרחוב בעיר.

בביקור שערכנו באחד מבתי דרי הרחוב שמפעילה עמותת "אל חיים" עבור תושבי העיר, אפשר היה לראות את מפעלי החסד של אנשי היחידה לדרי רחוב ואת העבודה המסורה והמקצועית שנעשית בשקט בשקט מחוץ לזרקורים. 

"בספרות המקצועית, דרי רחוב מוגדרים כאנשים מגיל 18 ומעלה אשר חיים בבתים נטושים וברחובות העיר, ללא מסגרת חיים נורמטיבית, כשרובם המוחלט מכורים לאלכוהול או סמים וחלקם עם בעיות נפשיות" אומרת טלי קפלן מנהלת היחידה לדרי רחוב ומודה לצוות שלה ולאנשי העמותה המפעילה את בתי המחסה לדרי הרחוב.

רונית צור, ראש מינהל שירותים חברתיים בעיריית אשדוד, מתארת בהתרגשות גדולה את העבודה שמבצעים אנשי היחידה ומציינת כי "את טלי ועובדי היחידה  אפשר לראות בכל שעה משעות היממה, בכל עונת השנה ובכל תנאי מזג אויר, כשהם תרים אחר דרי רחוב ומושיטים להם יד אוהבת".

צור אומרת כי בעבודה הזאת יש משמעות עמוקה לביטויים כמו "עבודה מכל הלב", "מסירות נפש", "לתת את הנשמה" ועוד, אשר מבטאים את המחויבות העמוקה של אנשי היחידה למשימתם המקצועית, בדגש על הצלת חיים! 

במינהל מציינים את קשרי העבודה של אנשי היחידה עם גופים נוספים בסביבת החיים העירוניים ועם המוקד העירוני, כך שהם מגיבים מידית לכל מקרה שבו דר/ת רחוב זקוקים לעזרה.

"הם אומנם מגיבים מיד לכל קריאה אך גם מקיימים סיורים יזומים בכל מקום על מנת לאתר ולהעניק סיוע מידי לדרי הרחוב" הם אומרים. 

קפלן, מנהלת יחידת דרי הרחוב שמעדיפה להגדיר עצמה כעובדת שטח, לא מוכנה לוותר על שום אדם הדר ברחוב ומשקיעה כל מאמץ על מנת להמציא לו פתרון נאות.

אחד הפתרונות הוא בית דרי הרחוב שבו יכולים דרי הרחוב להנות ממיטה חמה, מקלחת וארוחה ובתוך כך להתחיל בתהליך שיקום עד לניהול חיים עצמאיים.

"לבית לדרי הרחוב מגיעים רק אלה שגילו רצון להיות בתוך מסגרת חיים שתחזיר להם את כישורי החיים ותפיח בהם תקווה וסיכוי" היא אומרת ומשבחת את צוות הבית אשר עושה כל מאמץ כדי לשכנע את דרי הרחוב לשת"פ, מקדיש לדייריו יחס חם ולבבי, מייעץ ומכוון אותם לחיים עצמאיים תוך שהוא מספק להם מיטה חמה, מקלחת, ארוחות לאורך היום וחיי חברה". 

סיור בתוך הבית שיכול להעניק פתרונות מידיים ל-20-30 איש לפרקי זמן משתנים, מגלה כי מדובר בבית נקי ומטופח, עם חצר גדולה ובה אדניות, ערוגות פרחים וצמחי נוי ואפילו סוכה נאה העשויה צמחים.

"הדיירים מתחזקים את המקום ודואגים שהמקום יהיה נעים ונוח למגורים" הם אומרים, כשאחת המתנדבות ממהרת לציין כי "הדיירים עושים כאן יחד שבתות וחגים ומרגישים כאן כבביתם". 

בית נוסף המיועד לאנשים בשולי החברה וזקוקים למענה תומך לכל חייהם נמצא  ברובע א' ומהווה מודל להרבה ערים שמבקשות ללמוד איך לתפעל בית עבור דרי רחוב, כשכולם פועלים יחד למימוש עקרון שקבע ראש העיר: "אין דר רחוב שירצה ולא ימצא לו פתרון מתאים".

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה