מתן זכות קדימה במעבר חציה (חלק ב')

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('9c46a1c8-fdde-4cdd-992d-435408588976','/dyncontent/2024/3/31/cf7ecb0c-8297-4e18-a088-54f981cb04b3.gif',17678,'מדא אייטם כתבה ',525,78,true,51490,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9c46a1c8-fdde-4cdd-992d-435408588976','/dyncontent/2024/4/17/adf57fbc-5a84-4e95-9d82-a465d2a648e3.gif',17707,'בראשית אייטם כתבה ',525,78,true,51490,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9c46a1c8-fdde-4cdd-992d-435408588976','/dyncontent/2024/4/21/09f20987-d5d3-4712-8e6f-6e24227d49bf.jpg',17795,'נמל אייטם כתבה',525,78,true,51490,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9c46a1c8-fdde-4cdd-992d-435408588976','/dyncontent/2024/4/3/7cd7c044-14f8-4a0d-bf94-61b5e14e4c21.gif',17690,'סונול אייטם כתבה ',525,78,true,51490,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9c46a1c8-fdde-4cdd-992d-435408588976','/dyncontent/2024/4/9/5cacf41f-ccff-4bb2-ab8e-2246cadc0961.jpg',17724,'בנק אייטם כתבה ',525,78,true,51490,'Image','');},15]]);})

מתי חלה החובה לתת להולך הרגל זכות קדימה, כבר בשלב בו הוא מתכוון ''לרדת'' לכביש ולחצותו או שמא רק כשהוא החל לחצות? מדריך המלא (חלק ב')

עו"ד נתנאל מויאל. צילום עצמי

 

בחלק הראשון של מאמר זה התחלתי להסביר את חובת הזהירות הקפדנית החלה על נהג רכב, כלפי הולכי רגל, ובפרט במעבר חציה.  בחלק זה, נשלים עוד קצת מן ההסבר על דין זה ונסיים בהסבר קטנטן על הענישה הצפויה לעובר על חוק זה.

 

מלבד ההנחיות הברורות והקפדניות אשר החוק דורש מאיתנו, באשר לזכות הקדימה שעלינו לתת להולך הרגל המתכוון לחצות את מעבר החציה שלפנינו, החליט המחוקק הישראלי להוסיף חובת מתן זכות קדימה, אף במקרים בהם איננו בטוחים כי יש הולך רגל במעבר החציה.

תקנה 67(א2) לתקנות התעבורה, שנחקקה בשנת 2015, קובעת: "התקרב נוהג רכב למעבר חצייה ובנתיב אחר האט רכב לפני מעבר החצייה, יאט את רכבו לפני מעבר החצייה האמור, ואם הרכב בנתיב האחר עצר – יעצור אף הוא; היה הולך רגל חוצה את הכביש במעבר החצייה, ייתן לו זכות קדימה."

 

כלומר, קובע החוק, כי במידה ובזמן שאתה נוהג את רכבך בקרבת מעבר חציה ואתה מבחין כי בנתיב הנסיעה הסמוך לך, האט רכב אחר את מהירות נסיעתו, חובה עליך להאט אף אתה את רכבך. ואם הרכב בנתיב הנסיעה השני עצר, עליך לעצור אף אתה, אפילו אינך יודע את סיבת עצירתו. וזאת מהחשש שמא ישנו הולך רגל על מעבר החציה שלא הבחנת בו.

סעיף חוק זה, נחקק בעקבות תאונות דרכים שאירעו ובהם הולך רגל נפגע בעודו חוצה את מעבר החציה, וזאת בשל העובדה כי רכב שנסע בנתיב אחד הבחין בו ועצר, אך בעצירתו זאת הוא גרם להסתרת הולך הרגל לרכב השני, שלבסוף פגע בו.

 

 

מהו הדין באשר למעבר חציה אשר במרכזו אי- תנועה?

תקנה 67(ב) לתקנות התעבורה קובעת כי במצב דברים זה, מעבר חציה זה ייחשב לשני מעברי חציה. כלומר, יש לראות בכל חלק ממעבר החציה, כמעבר חציה נפרד.

והוסיף בית המשפט העליון וקבע כי על הנהג להתאים את מהירות נסיעתו, בהתקרבו למעבר חציה, באופן כזה אשר יאפשר לו לעצור על אתר.

 

 

 

אז מה העונש הצפוי לנהג שלא יתן זכות קדימה להולך רגל על מעבר חציה?

העונש בגין פגיעה בזכות הקדימה של הולך הרגל אינו אחיד ונקבע בהתאם לחומרת העבירה ורמת הסיכון שנשקפה להולך הרגל, כתוצאה מהתנהגות הנהג.

▪️במידה ונהג הבחין בהולך רגל העומד על המדרכה, בסמוך למעבר החציה ולא האט את רכבו, וכאשר הבחין כי הולך הרגל מתכוון לחצות, הנהג לא עצר את רכבו בכדי לאפשר לו לחצות - העונש יהיה קנס של 250 ש"ח, ללא נקודות.

▪️במקרה בו נהג לא האט את רכבו, על אף שרכב הנוסע בנתיב השני האט בסמוך למעבר חציה - עשוי נהג זה לקבל דו"ח של 250 ש"ח, ללא נקודות.

▪️כאשר מתבצעת עבירה יותר חמורה, בה נהג רכב לא מאפשר להולך הרגל להשלים את חציית הכביש, על מעבר חציה, בבטחה (בית המשפט פירש את המונח ''בבטחה'' בכך שאסור לנהג לגרום להולך הרגל לעצור, להיבהל או לפעול בכדי להתחמק מפגיעה) - העונש יהיה 500 ש"ח ו-8 נקודות חובה.

▪️במקרה בו הנהג לא מאפשר להולך הרגל להשלים את חציית הכביש, על מעבר חציה, בבטחה, תוך שהרכב מתקרב יתר על המידה להולך הרגל - אזי זהו המקרה החמור ביותר במדרג העבירות על מעבר החציה (למעט עבירת המתה) והעונש בגין כך יהיה 10 נקודות חובה והזמנה לדין. כאשר בבית המשפט צפוי נהג הרכב להיענש בפסילת רישיון הנהיגה, לצד עונשים נוספים.

▪️במקרה חלילה בו התגשם החשש ונהג פגע בהולך רגל על מעבר חציה - לצד כך שיזקפו לחובתו 10 נקודות, יקבל הנהג זמנה לדין.

 

במקרה בו נהג זומן לדין, עומדות בפני בית המשפט סמכויות ענישה רחבות, לרבות פסילת רישיון, קנס, מאסר בפועל, מאסר על תנאי ועוד. עונשים אלו יוטלו על הנהג לאחר שבית המשפט ישקול את מכלול השיקולים, בהתאם לחומרת הפגיעה/ הסכנה, מידת אשמתו של הנהג וכו'.

לסיכום, מעבר החציה הוא ממלכתו של הולך הרגל ועל נוהג רכב להעניק להולך הרגל זכות קדימה ואף להעניק זכות קדימה במקרים בהם ישנו רק חשש שהולך רגל נמצא במעבר החציה.

נהג רכב המקבל הזמנה לדין בשל עבירה זאת, מומלץ שיפנה בהקדם לעורך דין תעבורה, בכדי לכלכל את צעדיו.

 

*אין באמור לעיל בכדי להוות ייעוץ משפטי ועל כן אין להסתמך עליו, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם עו"ד*

נתנאל מויאל הוא עו"ד תעבורה וחבר בצוות החקיקה בוועדת תעבורה ארצית בלשכת עורכי הדין. וכן מכהן כמשקיף בוועדת תעבורה מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה