המאבק של תושבי ט"ז
01.07.22 / 16:18
מזה כמה חודשים שתושבי רובע ט"ז חשים שהופקרו על ידי עיריית אשדוד שלטענתם מקדמת ביתר שאת את הקמתו של מגדל מגורים נוסף ברובע הצפוף גם כך. בזמן שהיזם הספיק לבקש להגדיל את כמות יחידות הדיור במגדל בכמעט פי 2, כ-500 מהם התאגדו למען המטרה המשותפת – לסכל את אישור התכנית שתפגע, לטענתם, באורח אנוש באיכות חייהם: "בעירייה דואגים יותר ליזם מאשר לאינטרס של התושבים". מעיריית אשדוד לא נמסרה תגובה
אחרי ההתנגדות שהביעו בוועדה המחוזית והעצומה עליה חתמו למעלה מ-800 איש ואישה, תושבי רובע ט"ז התאגדו למען מטרה משותפת - לסכל את אישור הקמתו של מגדל מגורים נוסף ברובע הצפוף גם כך לטענתם, מעל המרכז המסחרי שנבנה בימים אלו בלב הרובע.
למעלה מ-500 מתושבי הרובע מימנו את מסמך ההתנגדות המעמיק שהוגש לפני כשבועיים לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שדנה בתכנית. המסמך שוטח בזו אחר זו את הסיבות שבגינן לטענת התושבים יש לבטל את התכנית.
התושבים חשים מופקרים בעיקר מצידה של עיריית אשדוד, שבמקום לדאוג לאינטרס של התושבים מקדמת לכאורה את התכנית ביתר שאת, וזאת בין השאר מאחר והיא עתידה לקבל קומה שלמה בבניין – כך על פי סיכום בין היזם לבינה.
היזם, יש לציין, הספיק בזמן הזה להגיש התנגדות משלו לתכנית בה הוא מבקש להגדיל את כמות יחידות הדיור ולהקים מגדל בן 25 קומות, במקום 14 קומות בלבד שהוצעו בתכנית המקורית - לאחר שביקש לשנות את ייעוד הקרקע ממסחר בלבד ולמחסר ומגורים.
"כל בוקר אנחנו סובלים מפקקים בגלל הצפיפות"
בשבוע שעבר שוחחנו עם אחד מתושבי הרובע שנמנה בין מובילי ההתנגדות. הוא מסביר שבכדי לבסס את ההתנגדות, נאלצו התושבים להרחיק לכת ולהעמיק בהיסטוריה התכנונית של הפרויקט עצמו ושל הרובע בכלל.
"לפי התכניות הרובע יועד בתחילה ל-1500 משפחות, אבל בפועל הוא נבנה עם 1800 יחידות דיור ועכשיו היזם מבקש להגדיל את כמות הדירות שוב, כמו שעשו בעבר והוביל אותנו למצב הקטסטרופלי הזה" – הוא אומר.
"אין בעיה שאישרו, אבל איפה ההתייחסות לזה בתשתית? בגודל של מוסדות החינוך וברוחב הכבישים? בי"ס רימונים למשל נבנה ל-500 תלמידים, אבל לומדים בו 704! כבר במצב הזה יש עומס של תלמידים - כל כיתות המעבדה, המרחבים המוגנים הפכו לכיתות רגילות, או קרוואנים שלומדים בהם בחצר".
לדבריו, "הרובע צפוף – זאת עובדה. תשתית הכבישים (עם נתיב נסיעה לכל כיוון) לא מתוכננת באופן כזה שיכול להכיל את כמות התושבים באופן שוטף. איך רוצים להוסיף עוד יחידות דיור ועוד במקום הכי מרכזי של הרובע?".
"המרכז המסחרי מנקז אלו את כל השכונות ברובע" – הוא מסביר, "כל בוקר אנחנו סובלים מפקקים כבר במצב הנוכחי. אנשים יוצאים להשאיר את הילדים בבית הספר או בגן וכולם צריכים לעבור על אותו כביש עם נתיב אחד. זה לא נתפס. אנשים בפקק עוד מהחניה של הבניין".
לטעמו, עצם הסיבה לעומסים הכבדים שחווים התושבים היום ברובע נובע מאותה התנהלות לקויה לכאורה של מקבלי ההחלטות שעודדו את הגדלת כמות יחידות הדיור ברובע, מבלי כביכול לדאוג לתשתיות מספקות – כפי שלטענתו מתנהלים מקבלי ההחלטות גם היום בפרויקט הנוכחי.
"העירייה במקום לייצג את האינטרס של התושבים, דואגת לאינטרס של הקבלן"
מבחינת התושבים, הוא אומר, הכל מסתכם בעניין של תועלת אל מול הנזק שיחוו. "אם התועלת גוברת על הנזק, עוד יש על מה לדבר" – הוא אומר ומסביר: "אם היו מקימים כאן סופרמרקט, או שירותים כאלה ואחרים שהיום אנחנו צריכים לצאת מהרובע בשביל לקבל אותם, אז היינו יכולים לספוג את העומס. אבל סתם לבנות בניין מגורים בטענה שמדובר בדיור לצעירים? זו חארטה הרי כל דירה תימכר ב-2.5 מיליון שקל לפחות. באשדוד לא חסרים שטחים ותוכניות, למה לא לקדם אותם?".
מבחינת הנושא ההנדסי, הוא טוען כי היו בפרויקט כמה בעיות עוד בהתחלה - אחת מהן לדבריו היה נושא החלחול. "למעשה" – הוא אומר, "שטח הקרקע שאושר לטובת חלחול מים עומד בכמעט חצי מהתקן הדרוש, וזה אחרי משא ומתן עם היזם, כאילו מישהו עושה טובה. הכל, אגב, מגובה במסמכים".
"במילים פשוטות" – הוא מסביר, "מחסור בשטח המיועד לחלחול עלול להביא להצפות בזמן של גשם כבד. כולנו זוכרים את האסון שהתרחש בחורף לפני שנתיים בחניון בתל אביב".
"העירייה במקום לייצג את האינטרס של התושבים, דואגת לאינטרס של הקבלן" – הוא מוסיף. "הם מצודדים בהחלטה לאשר תקן נמוך בחצי בטענה שהדיונה לא רחוקה ויש מספיק שטח לחלחול. לא צריך להיות איש מקצוע כדי להבין שבין תא השטח של הבניין ובין שטח הדיונה אין קשר".
בעוד עיריית אשדוד מנהלת מאבק עיקש נגד הגדלת כמות יחידות הדיור בתכנית מתחם הצעירים ברובע ט"ו, התחושה של תושבי הרובע לדבריו היא של איפה ואיפה. "למה ברובע ט"ו העירייה יודעת להתנגד בכל הכח כשמדובר בכמות הרבה יותר קטנה של יחידות דיור פר שטח ופה לא?" – הוא תוהה. "ואני אפילו לא נכנס לזה שהתשתית ברובע ט"ו הרבה יותר מפותחת מהרובע שלנו".
פנינו לעיריית אשדוד לקבלת התייחסות בנושא, אך עד פרסום הכתבה לא התקבלה כל תגובה מטעמה.
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]