רשת קרפור - כגודל הציפייה כך גודל האכזבה
10.09.23 / 12:57
הציפיות היו גבוהות מרשת המזון הצרפתית/עולמית שתביא איתה משהו חדש ובעיקר תוזיל את המחירים משמעותית בסופר, כך גודל האכזבה - לא נחוח צרפתי, לא מחירים שוברי שוק, לא נראות וואוו ולא שרות אירופאי. נכון לעכשיו, קרפור זה עוד סופר מרקט, אבל אולי בעתיד הקרוב משהו עוד ישתנה...
לפני חמישה חודשים הושקה רשת קרפור הצרפתית בישראל ופתחה גם 3 סניפים באשדוד. הרשת הוצגה לציבור כפתרון ליוקר המחיה תוך הבטחה למחירים נמוכים במיוחד.
אפילו ראש הממשלה נתניהו ושר הכלכלה ניר ברקת באו סניף קרפור לגזור קופון, אבל לא קופון של מחיר נמוך אלא של מי שהצליחו להילחם ביוקר המחיה...
ברקת אמר: "זהו הישג היסטורי. שנים ניסו להביא לישראל רשתות זרות, ואחרי מהלכים רחבים שהובלנו הצלחנו לפרק חסמים, וכעת המחירים ירדו. עכשיו אזרחי ישראל יוכלו להרגיש זאת בסופרים שלהם".
אלא שנכון לעכשיו, השקת המותג קרפור – שתוארה על ידי בעלי השליטה כאירוע שישנה את שוק קמעונאות המזון בישראל לא שינה דבר ולא הביא בשורה אמיתית. אלה ציפו למצוא סניפים כמו שראו בחו"ל, התאכזבו וטענו כי מדובר בסך הכל ברשת רגילה שיש בה גם מוצרים של קרפור.
אפילו בארון התצוגה של המאפים – אחד מתחומי החוזקה של הצרפתים, שבסניפיהם הגדולים בחו"ל מככבים מיני פטיסרי עם אקלרים, מקרונים ושאר תופינים – בארץ רוב המוצרים בתצוגה הם רוגלך, בורקסים וכו' של פילסברי, למעט בגטים וקרואסונים של קרפור.
בנוסף, בהשוואות מחירי סל מזון ממוצע שנערכות בין רשתות המזון, קרפור לא יוצאת הזולה ביותר, ולא תמיד אפילו בשלישייה הפותחת.
איך ייתכן שרשת עולמית חזקה לא מצליחה להביא בשורה?
לפי מומחים בענף, קרפור העולמית לא באמת נכנסה לישראל. היא לא משקיעה שקל בארץ. להפך, היא תיקח עשרות מיליוני שקלים מהזכיינית אלקטרה, אם באמצעות דמי זיכיון שנתיים ואם באמצעות רווחיה ממכירת המותג הפרטי שלה בישראל. כך שהרשת לא ממש נכנסה לאירוע במטרה להביא שינוי בישראל, אלא יותר חיפשה להגדיל את המחזור שלה.
מאז שחתמו על הסכם הזיכיון של קרפור ועד פתיחת החנויות הראשונות – מתקופה של אפס ריבית וכסף זמין וזול שניתן ללוות ובאמצעותו לרכוש חברות, עברנו בחדות לריבית גבוהה שגובה עלויות מימון מטורפות שלא נלקחו בחשבון, ולהאטה כלכלית שגורמת לכיווץ הצריכה הפרטית, קרי סל הקניות.
לא זו בלבד, שער הדולר והאירו קפצו מתחילת השנה בכ-8% וייקרו את היבוא של מוצרי קרפור. הכשרת מוצרי המותג הפרטי של קרפור, עמידה בתקנים ישראליים וברגולציה של משרד הבריאות, היה קשה בהרבה מכפי שציפו הזכיינים התוצאה היא שכמות המוצרים של קרפור ברשת קטנה, ועדיין אינה מהווה מסה משמעותית בסל הקניות של הצרכנים.
התמחור הראשוני של המוצרים המיובאים מקרפור אכן היו זולים. כשברשת מכרו קורנפלקס בכ-6 שקלים אבל מתוכם 17% עוברים למע"מ מהם הוצאות של משלוח ימי, דמי זיכיון לקרפור העולמית, כשרות ועוד, והסתבר שזה היה מחיר הפסד. האסימון נפל תוך זמן קצר והרשת העלתה את המחירים יש לציין שהם עדיין נמוכים ביחס למותגי קורנפלקס ידועים בעשרות אחוזים.
לאחר שהרשת הציגה הפסדים, בקרפור הוחלט גם על הורדת שכר של 10% למנהלים במטה וצמצום במספר עובדי המטה. בנוסף יתבצע קיצוץ רוחבי בכל סעיפי הוצאות הרשת – פרסום, הוצאות רכב ועוד.
לאחר שהסניפים הראשונים שהוקמו (על חורבות רשת יינות ביתן ובמקום סניפי קואופ אותם רכשו) היו מושקעים, הסניפים הבאים כבר עבו שיפוצים קלים בלבד (חסוך כבר אמרנו?) והדבר מפחית את עוצמת "חוויית קרפור".
האם אפשר להספיד את קרפור או שמשהו עוד ישתנה?
לטענת בכירים ברשת, היא מתכננת, בשיתוף פעולה עם קרפור העולמית, להפתיע בשבוע הבא במבצעים ובמוצרים שווים לפני החג.
יש עוד 50 סניפים להסב ומומחים מקרפור צרפת מלווים את הרשת באופן שוטף ומוצרים חדשים מושקים כל הזמן ועוד יושקו חדשים יושקו בשבועות הקרובים.
חובת ההוכחה היא עליהם
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]