פיילוט: מכולות יועברו בים בין חיפה לאשדוד במקום בכבישים
17.12.24 / 14:26
משרד התחבורה יוצא בפיילוט ראשון מסוגו להעברת מכולות בדרך הים בין נמלי חיפה ואשדוד, במטרה להפחית את עומסי התנועה בכבישי ישראל. התוכנית החדשה צפויה להוריד מהכבישים מאות משאיות כבדות.
משרד התחבורה יוצא בפיילוט ראשון מסוגו להעברת מכולות בדרך הים בין נמלי חיפה ואשדוד, במטרה להפחית את עומסי התנועה בכבישי ישראל.
התוכנית החדשה, שפורסמה היום (ג'), צפויה להוריד מהכבישים מאות משאיות כבדות.
במסגרת הפיילוט, שיחל בשנת 2025 ויימשך ארבעה חודשים, יוצע תמריץ כספי למובילי מטען: 100 שקלים עבור כל מכולה שתועבר בהובלה ימית, או 500 שקלים למכולה שתשונע באנייה ייעודית בין שני הנמלים. בנוסף, תוענק הנחה של 50% מדמי המעגן בשני הנמלים לאניות ייעודיות.
"המעבר להובלה ימית יביא להפחתה משמעותית בזיהום האוויר, בתאונות הדרכים ובעומסי התנועה", אמרו במשרד התחבורה. "בנוסף, השימוש בתשתיות הימיות יתפרס על פני כל שעות היממה, בניגוד להובלה היבשתית המתרכזת בעיקר בשעות הלילה".
התוכנית החדשה, שמובילה שרת התחבורה מירי רגב, מהווה חלק ממהפכה תחבורתית רחבה יותר שמטרתה להקל על עומסי התנועה ולהוריד את יוקר המחיה. חברת נמלי ישראל (חנ"י) תהיה אחראית על יישום הפיילוט והפעלתו.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "ישראל היא מדינה שוכנת ים, עם פוטנציאל תחבורתי אדיר אבל עד היום לא ניצלנו אותו מספיק. כבר בקדנציה הקודמת שלי זיהיתי את ההזדמנות: שאטלים ימיים שיכולים להוריד את העומס מהכבישים ולפתוח אופק חדש.
"משרד התחבורה פועל כדי להפחית את העומס בכבישי ישראל, וכחלק מכך פועל להפחית את הנסועה של משאיות המובילות מכולות וזאת באמצעות נתיב ימי שלא היה מנוצל עד היום. זו לא רק תובלה, זו מהפכה תחבורתית. אנחנו הופכים את הים שלנו לנתיב חכם, ירוק ויעיל, ומביאים פתרון שישראל כל כך זקוקה לו".
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "הפיילוט הראשון להובלת מכולות בים בין חיפה לאשדוד נועד להפחית את העומסים בכבישים. מדובר בחשיבה חדשנית ופורצת דרך שמקדמת השרה רגב כדי להקל על בעיית העומסים בישראל. לאזרחי ישראל מגיע ליהנות מחיסכון בזמן, נסיעה ללא זיהום אוויר, והגעה רגועה ונעימה לעבודה".
יו"ר חברת נמלי ישראל, עוזי יצחקי: "חברת נמלי ישראל קשובה לצרכים שעולים מהשטח, ויחד עם משרד התחבורה גיבש פתרון יצירתי שיאפשר טיפול בהובלת מכולות בנתיב ימי ולא ביבשתי, דבר שיסייע בהפחתת העומס בכבישים מחד, והעברת המכולות באופן יעיל לאורך כל שעות היום בנתיב ימי מאידך".
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]