מע"ר דרום: הסיפור שלא נגמר
29.09.22 / 13:53
הועדה המחוזית החליטה אומנם בגדול לקבל את רוב התוכנית שהוגשה לה על ידי העירייה ולדחות את רוב ההתנגדויות, אך גם את אלו שהיא קיבלה (שינוי בתמהיל של חלק מהדירות והגדלת שטחי ציבור) עשויים ליצור פרשנויות שונות, עם אינטרסים שונים ועיכובים משמעותיים שהם תולדה של ויכוחים פוטנציאלים בין היזמים עצמם.
סאגת המע"ר דרום עדין לא סגורה – הועדה המחוזית אולם קיבלה החלטה, אבל לכו תבינו אותה – כי כל אחד מפרש אותה אחרת עד לרגע זה.
הרובע בן ה272 דונם בלב ליבה של העיר, שאמור היה להיות גם היוקרתי והחשוב ביותר בעיר ממשיך להיות תקוע בין תוכניות להתנגדויות לשאיפות של קבלנים, לצרכים אמיתיים ולפוליטיקה גדולה.
תפיסות שונות מגדירות באופן שונה מה טוב לעיר אשדוד שיהיה ברובע – יש שיגידו שכמה שיותר יחידות דיור זה הכי טוב, יש שיגידו שכמה שפחות יותר טוב, דיירים טוענים שחסרים מקומות חנייה ולכן צריך לשנות את התוכנית, שאלת שטחי הציבור ותמהיל הדירות... וזו בעצם ליבת הוויכוח והאינטרסים.
המשמעות של קבלת חלק מההתנגדויות היא – תוכנית חדשה שאמורה להיות מוגשת בעוד 120 יום עם התיקונים המבוקשים ואז שוב דיונים מחדש ואולי שוב התנגדויות שונות.
יש שיתרגמו את ההחלטה כדחייה של בניית הרובע שעלולה להמשך שנים ויש שמתרגמים את העיכוב בחודשים ספורים.
התוכנית וההתנגדויות:
התכנית עליה היו התנגדויות, הוגשה לפני 4 וחצי שנים ופורסמה בתחילת ינואר 2020 עלתה בשבוע שעבר לדיון בהתנגדויות אליה.
התכנית בכללותה מציעה תוספת של 2,529 יחידות דיור לרובע כך שסך יחידות הדיור הכולל ברובע יהיה - 4,280 יחידות דיור.
לועדה הוגשו 7 התנגדויות ע"י תושבי הרובע, הפורום לאיכות הסביבה, חברת המועצה הלן גלבר ועוד.
הוועדה דחתה את ההתנגדויות של הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד, שטענו כי התכנית יוצרת מחסור בלתי סביר במקומות חניה, וכן דחתה את הטענה כי יש לבחון מחדש את תנועת התחבורה הציבורית אל הרובע ובתוכו, מאחר ולשיטתה – התכנית הנוכחית נותנת מענה הולם לעניינים אלה. לטענת הועדה , צמצום מקומות החניה דווקא יגרום לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית, בעוד ריבוי חניות יעודד את השימוש ברכב הפרטי.
כן דחתה הוועדה את התנגדותם של תושבי ברובע שהתכנון המוצע “חורג בצורה פוגענית מהמרקם העירוני הקיים”, שכן מדובר בתכנון עירוני צפוף, בטענה שמדובר באחת מעתודות הקרקע הפנויות האחרונות בעיר – לפיכך יש לנצלה ביעילות המירבית”.
הועדה בחרה גם לא לקבל את התנגדויות של חברת המועצה הלן גלבר.
בגדול הועדה אומרת שהיא בעד התוכנית אבל יש לשפר אותה ב2 נושאים עיקריים -
בנושא “דיור בר השגה” –
הוועדה קובעת כי נדרשת התייעצות עם הרשות המקומית בדבר הצורך בבנייתן של יחידות דיור קטנות עבור צעירים, דיור מוגן, מעונות סטודנטים וכן הצורך בקיומן של דירות להשכרה לטווח ארוך – שנכון לעכשיו אינן קיימות בתכנית.
לצורך כל אלה – הוועדה קוראת לשקול את השינוי הנדרש בתמהיל הדיור התכנית.
בנושא שטחים ציבוריים:
הועדה גם קובעת שיש להוסיף 22.2 דונם שטחי ציבור בתוך הרובע החסרים לטובת כמות תוספת יחידות הדיור המבוקשות. .
כעת, יש לגורמים הרלבנטיים להגיש תכנית מתוקנת בתוך 120 ימים – ולאחריהן תתכנס הועדה לדון ולהחליט לגבי אופן המשך קידום התכנית.
מה המשמעות של החלטת הועדה?
אם ננסה לפרש את משמעות ההחלטה של הוועדה אז להערכתנו - הוועדה למעשה זרקה פצצה לפתח העירייה והיזמים שכן היא דורשת תכנית מחודשת ויוצרת שאלות פתוחות שעלולות ליצור גם ויכוחים בין היזמים עד כדי התנגדויות בינם לבין עצמם ועד שלא יגיעו להסכמות בכל, הכל יהיה וישאר תקוע.
השינויים שהמחוזית בקשה הם אומנם מאוד עינייניים ועושים שכל תכנוני - אבל הם לא עונים על האינטרסים השונים של היזמים הבונים ברובע ולא מקובלים על חלק גדול מהם ולכן הם יתקשו להגיע להסכמה כוללת לתכנית המתוקנת .
המשמעות היא.... דחייה משמעותית כל עוד אין הסכמה מלאה... עד שתוגש עי מי מהגורמים תכנית חדשה ללא הסכמת הבעלים.
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]