בבית העלמין: ה'גניזה' נטמנה בכדי חרס  

$(function(){setImageBanner('d0ea506a-114e-47fc-b9ae-f7db94732215','/dyncontent/2024/6/25/ecf9be8c-4010-4882-8186-2007a765246f.gif',18078,'רוזה אייטם כתבה ',525,78,false,50817,'Image','');})

סמוך לחג מתן תורה, הרב עובדיה דהן עם הרבנים הראשיים לעיר טמנו את כדי החרס שבהם גניזת הסת"ם  * וגם: הסיפור המדהים עם ספר התורה שבעליו הגיעו בחלום וביקשו כי יגנז
 

מעמד הקבורה בבית העלמין. צילום: שוקי לרר

לוחות ושברי לוחות מונחין בארון: כמידי שנה, ובמנהג שכבר הפך למסורת בעיר בכל ערב חג השבועות, התקיים היום (ה) מעמד נרגש של קבורת ספרי תורה תפילין ומזוזות פסולין במעמד הרבנים הראשיים הגה"צ רבי חיים פינטו והרה"ג רבי יוסף שיינין שליט"א, ובהשתתפות יו"ר המועצה הדתית הרב עובדיה דהן ורבני המועצה הדתית.

הרבנים התאספו בחלקת קבורת סת"ם בסמוך לקברו של המרא דאתרא הרה"ג רבי ישראל אליזרע זצ"ל, שם נכרה בור גדול להטמנת כדי החרס שבהם מוטמנים סת"ם שנפסלו ונאטמו בטיט כהלכה.

בתחילה נשא דברים הרב הראשי הגה"צ רבי חיים פינטו שציין לשבח את המעלה הגדולה של יו"ר המועה"ד הרב עובדיה דהן עם יד ימינו הרב חיים בן חמו אשר במשך שנים רבות שומרים על המסורת במצוה גדולה ויקרה זו של חשיבות וקדושת גניזת כתבי הקודש וסת"ם. בדבריו מר כי אמנם בכדים הללו מוטמנים גוילים של ספרי תורה, אבל אותיות פורחות באוויר ויש בהן קדושה. עוד הוסיף הרב ודיבר במעלת חג השבועות חג מתן תורתנו והזכיר שהיום נקרא "יום המיוחס" וזו זכות גדולה להשתתף במעמד חשוב שכזה.

הרה"ג ר' יוסף שיינין דיבר על קדושת ומעלת שברי הלוחות שיש להם קדושה גבוהה. גם ספרי תורה פסולין חל עליהם קדושה כמו ספר תורה כשר והם מביאים שמירה על העיר. כן הזכיר את דברי הרמב"ם בחשיבות גניזת דברי הקודש הללו ושיבח את יו"ר המועה"ד הרב דהן והרב בן חמו העושים עבודת קודש בכל ענין בדיקת סת"ם לתושבי העיר והשימור על קדושת הגניזה.

הרב עובדיה דהן יו"ר המועצה הדתית הזכיר את מבצע בדיקת תפילין ומזוזות "חינם" מידי חודש בחודשו במועצה לתושבי העיר, וציין כי יש בכך התעוררות גדולה.

בדבריו סיפר כי  "מעמד זה הינו מרגש במיוחד דווקא השנה היות שיש כאן סיפור מיוחד עם הטמנת ספר תורה שלם שנפסל. מדובר בס"ת שהוכנס לבית הכנסת "אם הבנים" באשקלון לפני עשרות בשנים, ולאחר שנפסל, הועבר ע"י בן משפחה לקנדה, שם תוקן ושוב נפסל לאחר מס' שנים נשמר שם והועבר לבית הכנסת ליוצאי בוכארה בארה"ב  ומאז נעלמו עקבותיו.

בני המשפחה מספרים שאביהם ז"ל הגיע  אליהם בחלום מס' פעמים כשאמר להם את המילה "הספר" כשהוא בצער גדול, עד שבשלב מסויים הגיע בחלום בליל שבת לביתו ואמר שהספר תורה גורם לו צער גדול ואז הובנה בקשתו שיביאו את הספר תורה לקבורה בארץ ישראל.

וכך לאחר שנים רבות של טלטולים יצרו קשר איתנו, כך סיפר הרב דהן, ונתתי הוראה לקנות כד חרס מיוחד לפי מידות הספר תורה וכעת אנו מביאים אותו לגניזת הקודש. 

עוד נשאו דברים בנושא חשיבות וקדושת הגניזה הרה"ג ר' חיים קלמנוביץ חבר לשכת הרבנות, רב שכונה ורב מחלקת עירובין של הרבנות הראשית, והרה"ג ר' חיים בן-חמו. בדבריהם ציינו את החביבות של התורה כשאנו עוסקים בכבוד ומשמרים את כתבי הקודש שנפסלו שדינם כתורה ממש, וחיזקו את ידיו של יו"ר המועה"ד הרב דהן המחזק מצוה יקרה זו מידי שנה.

בסיום הדברים, הרב הראשי הגר"ח פינטו והגר"י שיינין עם הרב עובדיה דהן נטלו את כדי החרס אשר לתוכם הוכנסו יריעות של ספרי תורה ופרשיות תפילין ומזוזות שנפסלו, והגישו לרב בן-חמו שירד לבור הגניזה והטמין את הכדים בזה אחר זה. לאחר מכן הרבנים והמשתתפים כיסו  בעפר את הבור.

לאחר הקבורה פנה הרב דהן למשתתפים, וביקש כי חשוב לציין לציבור הרחב בכל בית כנסת וקהילה: "לאחרונה יש ריבוי עלונים וחוברות המגיעים לבתי הכנסת. יש להתבונן היטב ולראות מה מביאים לגניזה, לא כל עיתון פרסומי הוא ראוי לגניזה. בנוסף, יש להניח בשקיות רק את כתבי קודש, כדי לשמור על קדושת שמות הקודש ומאידך להביא את הגניזה בכבוד שלא יתבזו ולהכניסם בתיבה הפנימית, כדי שלא יעופו ברוח ויתגוללו על הארץ בבזיון".

 

 

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


$(function(){setImageBanner('1fffb35f-7296-4eab-818c-da511e92bd96','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,50819,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה