מחיר הרכישה ואגרות הרישוי
מכונית חשמלית עדיין יקרה יותר לרכישה לעומת מכונית בנזין או היברידית, אך ההבדלים מצטמצמים הודות להטבות מס. לדוגמה, נכון להיום מס הקנייה על רכבים חשמליים עומד על 35% בלבד (לעומת 83% ברכבי בנזין). עם זאת, החל מינואר 2025 המס יעלה ל-45%, מה שצפוי להשפיע על מחירי החשמליות.
גם אגרת הרישוי, שבעבר הייתה זולה משמעותית עבור חשמליות, מתיישרת כעת עם רכבים אחרים – שינוי שצפוי להיכנס לתוקף בקרוב. לדוגמה, אגרת הרישוי של קיה נירו חשמלי עולה כיום 567 ש"ח, לעומת 2,326 ש"ח לגרסה ההיברידית.
עלויות אחזקה ותדלוק/טעינה
אחד היתרונות המרכזיים של רכב חשמלי טמון בעלויות האחזקה. טיפולים שוטפים של חשמליות זולים יותר מכיוון שהן נטולות מנועי בעירה פנימית מורכבים, שמנים ומסננים. לדוגמה, טיפולים של יונדאי איוניק 5 עד 120,000 ק"מ עולים כ-5,262 ש"ח, לעומת 12,812 ש"ח ביונדאי טוסון בנזין.
גם מבחינת עלויות האנרגיה, החשמליות מצטיינות:
- העלות לק"מ חשמלי בטעינה ביתית עומדת על כ-8.7 אגורות.
- העלות לק"מ ברכב בנזין כמו יונדאי טוסון עומדת על כ-49 אגורות.
עם זאת, חשוב לציין שהעלויות בטעינה ציבורית גבוהות יותר: טעינה איטית עולה בממוצע 1.3 ש"ח לקוט"ש, וטעינה מהירה כ-2.5 ש"ח לקוט"ש.
ביטוח ושמירת ערך
הפתעה פחות נעימה עבור בעלי חשמליות היא עלויות הביטוח, שזינקו משמעותית בשנה האחרונה בשל ריבוי מקרי גניבה. לדוגמה, הביטוח המקיף והחובה עבור יונדאי איוניק 5 נע בין 10,114 ל-19,309 ש"ח, בעוד שטוסון בנזין נע בין 6,907 ל-15,444 ש"ח.
שמירת הערך תלויה במודל ובטווח הנסיעה של הרכב: רכבים חשמליים יוקרתיים או עם טווח קצר מאבדים ערך מהר יותר, בעוד דגמים פופולריים עם טווח של מעל 400 ק"מ שומרים על ערכם טוב יותר.
אז מה יותר משתלם?
מכונית חשמלית עדיין זולה יותר לאחזקה, אך הפערים מצטמצמים בשל עלויות הביטוח והעלייה במחירי החשמל. עבור נהגים שנוסעים כ-18,000 ק"מ בשנה, חשמלית יכולה לחסוך כ-5,000-7,000 ש"ח בשנה לעומת בנזין, וחיסכון זה גדל ככל שהנסועה גבוהה יותר. עם זאת, מס הנסועה המתוכנן (15 אגורות לק"מ) עלול לפגוע בכדאיות החשמליות בעתיד.
מסקנה
אם יש לכם גישה לטעינה ביתית ואתם נוסעים מרחקים גדולים, רכב חשמלי יכול להוות חיסכון כלכלי משמעותי. לעומת זאת, אם הביטוח יקר או אינכם יכולים להטעין בבית, כדאי לשקול רכבים היברידיים או בנזין בהתאם לצרכים שלכם.