לראשונה: אוניית תבואה נפרקה כולה במסוע הגרעינים החדש בנמל אשדוד
25.01.23 / 10:20
מסוע הגרעינים החדש בנמל אשדוד מסתמן כהצלחה עם צמצום של כמחצית מזמן הפריקה שהיה עד כה, והפחתה משמעותית בכמות המשאיות ששימשו לשינוע התבואה: "הסטטוס קוו בכל הקשור לפריקת התבואה בנמל אשדוד השתנה לחלוטין"
חברת לוגיסטיקר, בעלת הזיכיון להפעלת הממגורות בנמל אשדוד, מסכמת פריקה ראשונה של אוניית תבואה בנמל אשדוד באמצעות המסוע האוטומטי, שנמסר לידיה בתחילת החודש ע"י חברת נמלי ישראל (חנ"י).
לאחרונה נכנסה לרציף 21, הייעודי לאוניות תבואה, אוניית juniper עם מטען חיטה ושעורה במשקל כולל של 52 אלף טון תבואה. האונייה נפרקה על ידי 2 מידלים (מנופים ייעודיים לפריקת תבואה) שפרקו את התבואה אל מערך השינוע האוטומטי.
המסוע האוטומטי פעל באופן רציף וללא תקלות מהותיות לאורך 18 שעות ביום (2 משמרות) למעט יום שבת, מה שאפשר לפרוק את האונייה במשך 14 ימי עבודה בלבד לעומת כ-25 ימי עבודה כפי שהיה מתבצע בעבר.
קצב הפריקה של האונייה עמד על כ-25 אלף טון גרעינים בשבוע זאת לעומת קצב פריקה של כ-12 אלף טון בשבוע כפי שהיה בעבר ללא מערך השינוע האוטומטי.
בתהליך הפריקה הנוכחי לא נעשה שימוש במשאיות תבואה שהסתובבו באזור עורף נמל אשדוד זאת לעומת המצב הקודם אז עשרות משאיות עשו סבבים לאורך כל היום מרציף התבואה 21 לממגורה.
בכל שנת 2022 נפרקו בממגורה כ-300 אלף טון תבואה כשבחודש הראשון של 2023 עתידה להיפרק למעלה מ-100 אלף טון תבואה.
שתי אוניות תבואה נוספות עם מטען של כ-60 אלף טון תבואה בחרו לפרוק במהלך החודש הקרוב (ינואר) את התבואה שלהן בנמל אשדוד. למעשה זה יהיה החודש הראשון מזה שנים שהממגורות יעבדו באופן מלא לאורך כל ימות החודש.
זאב מנצור, מנכ"ל לוגיסטיקר מקבות ממן: "הנתונים שהתקבלו מהפריקה הראשונה עם המסוע מעידים הלכה למעשה שהסטטוס קוו בכל הקשור לפריקת התבואה בנמל אשדוד השתנה לחלוטין. נכון להיום אנו עומדים על קצב פריקה שבועי של כ-25 אלף טון, כפול מקצב הפריקה שהיה טרם קליטת המסוע".
לדבריו, "אנו פועלים בקדחתנות אל מול הרגולטור, נמל אשדוד ויבואני התבואה על מנת להשלים את כל ההתאמות הנדרשות לאופטימיזציה של תהליך קליטת ופריקת התבואה בנמל אשדוד. כשמטרה לשנת העבודה הראשונה היא לטפל בכמיליון טון תבואה, המבטאים כ-22% מסך התבואה שנכנסת לישראל ובשנת הפעילות השנייה להגיע כבר ל-1.5 מיליון טון תבואה".
בין המהלכים המתוכננים, מציין מנצור, הגדרת רציף 21 כרציף ייעודי לאוניית תבואה שייכנס לתוקפו ב-9.2, הפעלה של המסוע בשתי משמרות לפחות כדרך קבע, הרחבת הממגורה הקיימת, הכשרת מדלה שלישי ברציף העגינה ושדרוג מערכות השליטה והבקרה של המסוע.
מערך שינוע התבואה האוטומטי בנמל אשדוד, הוקם במשך 3 שנים בעלות של כ-240 מיליון שקל ולמעשה מחליף את שיטת הפריקה של שינעו הסחורה באמצעות עשרות משאיות, המקשרות בין הנמל לממגורה שמרוחקת כ־2.2 ק"מ ממנו.
המסוע מכיל שתי מסילות שמאפשרות יכולת של העברת תבואה בקצב של 600 טון לשעה, ו-1,200 טון לשעה, כלומר בקצב מרבי של 1,800 טון לשעה. המסוע ממוקם ברציף 21 בנמל אשדוד לאורך של כ-300 מטר ומשם הוא ממשיך עוד כ-2.2 ק"מ עד לממגורות. המסוע נמצא לכל אורכו על עמודים בגובה של 5.5 עד 14 מטרים מעל הקרקע.
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]