למרות אזהרת המסע: משפחות מאשדוד נערכות לנסוע לאומן  

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('504263ef-ee5d-43d0-9707-0a06e4ce8c90','/dyncontent/2024/5/15/13879c00-6084-4d89-a9de-6e68a09bc68b.jpg',17876,'מכבי אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('504263ef-ee5d-43d0-9707-0a06e4ce8c90','/dyncontent/2024/5/5/6c4209ad-6b8b-44f5-8f61-7cf3ee295255.jpg',17843,'מלמן אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15]]);})

במשרד החוץ פירסמו אזהרת מסע חמה במיוחד שכוללת התרעה ממוקדת מפני אסון שיכול להתרחש, אך הברסלבים לא נרתעים ומחשש שהשערים יסגרו – חלקם יוצאים לאומן כבר כעת
 

מתפללים על הציון הקדוש באומן. צילום: אלחנן קוטלר

אזהרת המסע לא מצליחה להרתיע: למרות אזהרת המסע שהוציא משרד החוץ ובו התרעה ממוקדת מפני נסיעת החסידים לאומן לימי ר"ה, מתברר שחסידי ברסלב אינם נרתעים.

בשיחה שערכנו עם שניים ממתפללי בית המדרש 'ברסלב' בעיר, עולה כי בדעתם לצאת לאומן כבר בימים הקרובים.

אחד מהם, מתברר, יצא לפני שנתיים לבלארוס, כאשר בימי ר"ה הוא שהה עם ילדיו על הגבול הבילרוסי. השנה הוא לא יקח סיכון, והוא מבהיר כי כבר בימים הקרובים הוא עומד לצאת לאומן, זאת מחשש שהשערים יסגרו כפי שהיה לפני שנתיים.

לדבריו, כבר כעת ישנם באומן מאות חסידי ברסלב שהגיעו מהארץ, חודשיים לפני ר"ה, בדיוק מהסיבה הזו. הם חוששים שבערב החג לא יתאפשר לצאת לאומן, ולכן הם מקדימים לנסוע כבר עכשיו למדינה שמצויה עתה בעיצומה של מלחמה מול הדוב הרוסי.

בישראל, אין זה סוד, מנסים למנוע את יציאתם של הברלסבים לאומן. במל"ל דאגו להעביר מסרים לבכירי ברסלב, לפיהם לא תהיה אחריות על היוצאים, ואלו שיגיעו לאומן מעמידים את חייהם ואת חיי משפחותיהם בסכנה. מעבר לכך, במל"ל דאגו להדגיש כי ישראל הכריזה על אוקראינה כמדינה המוגדרת תחת אזהרת מסע, מה שאומר שבניגוד לשנים קודמות ישראל לא תוכל לשלוח עם הנוסעים אנשי בטחון, מוסווים וגלויים, וכך גם כוחות הצלה. "נסיעה בתנאים אלו", הבהירו במל"ל לכל מי שרק היה מוכן לשמוע, "מהווה סכנה של ממש".

אך נראה שבחסידות ברסלב אין מי שמוכן לשמוע.  בכתבה שפורסמה באתר הבינלאומי 'אל מוניטור' צוטט ר' אהרן קליגר, מסופרי החסידות ומי שכתב שורה של ספרים על זקני ברסלב, כי "רבים מהחסידים אחוזי טראומה מהשנתיים הקודמות שבהן הם ניסו להגיע לאומן ונבלמו, והם החליטו שהשנה, יהיה מה שיהיה, הם יגיעו. מסיבה זו ישנן מאות משפחות שכבר נמצאות עכשיו באומן. הם לא מוכנים לקחת סיכון, והם נמצאים שם החל מחודשיים לפני ראש השנה, כאשר הם מגיעים עם משפחותיהם, נשיהם וטפם. ועם כל יום שעובר מגיעים לעיירה מאות חסידים נוספים".

איך הם מגיעים? לדבריו, מעבר הגבול הנוח והבטוח ביותר הוא המעבר במולדובה, לשם מגיעים בימים אלו חסידים רבים מכל רחבי העולם, שעושים את דרכם ממעבר הגבול ברכב לעבר אומן – הממוקמת במרחק נסיעה של 9-10 שעות. "הציר הזה שמור ומאובטח", הוא אומר, "כאשר לרשותם של הבאים עומדים רכבים רבים, בהם רכבי פאר, שמסיעים אותם עד היעד במערך מאורגן היטב".

  • והאם אין כל סכנה להגיע לאומן? נשאל קליגר, והוא משיב:

"אם כבר, אולי מסוכן להישאר בישראל שגם בה חווינו תקיפות של טילים?" הוא עונה בשאלה, אך מציין כי "אוקראינה היא מדינה ששטחה גדול עשרות מונים מישראל, כך שגם אם הלחימה מורגשת באיזורים הקרובים למחוז דונבאס, אך באיזור אומן הלחימה אינה מורגשת כלל. עד כה לא היתה שם כל נפילה של טיל, והארוע היחיד שהמקומיים היו עדים לו היה ירוט של טיל שיוט רוסי ששוגר לעבר לבוב והוא יורט מעל אומן. מעבר לכך לא היה באיזור זה כלום".

אך הלחימה מורגשת היטב באומן. בשל הלחימה, קובעים הכללים של מחוז צ'רקס, בו נמצאת העיר אומן, שאין להדליק אור בשעות הלילה, וכן חל עוצר הכולל איסור יציאה מהבתים לאחר השעה 23.00. אך באיזור שבו מתגודדים אלפים שהגיעו מחו"ל קשה להשליט את תנאי העוצר, וכך נמצאים גם השלטונות המקומיים בתיסכול נוכח האלפים שמפרים את ההנחיות בריש גלי.

מסיבה זו, חוששים החסידים שנותרו בארץ כי אוקראינה תחסום בפניהם את הכניסה, והם מחפשים דרכים שיבטיחו את כניסתם השנה. אחרים מנסים להיות יצירתיים יותר, ובמטרה להימנע ממצב שבו תיאסר עליהם כניסתם למדינה, הם הגישו בקשה להתאזרחות באוקראינה. מדובר בתהליך לא סבוך שעלותו עומדת על 500 דולרים בלבד, בנוסף לחובת הגעה של פעמיים בשנה לאוקראינה. ועבור הברלסבים, שהיו מוכנים גם לשלם אלפי דולרים ולשכב ליד הגבול במשך ימים ארוכים – המחיר הזה הוא מגוחך.

עם זאת, שם חוששים שישראל תאסור את היציאה, או שאוקראינה תאסור את הכניסה לשטחה בפני ישראלים, ולכן הם מנסים להפעיל קשרים בפרלמנט האוקראיני. נכון לעכשיו, לא נראה שאוקראינה תסגור את שעריה, שכן היא אינה יכולה לסגור שערים בפני אזרחים שיגיעו מארה"ב ומאירופה, למשל, והחשש הוא שהשלטונות יכריזו על אומן כשטח צבאי סגור. אך אם צעד שכזה יוכרז, יהיו לכך משמעויות מרחיקות לכת, וקשה להניח שאוקראינה תחפוץ בכך.

יהיה אשר יהיה, קליגר סבור שהשנה, בניגוד לשנתיים האחרונות, ישהו באומן בשני ימי ראש השנה אלפי חסידים, שיגיעו לאומן כרגיל גם אם הדרך לא תהיה פשוטה. "מבחינתם של חסידי ברסלב, הנסיעה לאומן תמיד היתה כדאית גם במחיר של 'מסירות נפש', וגם השנה הם יעשו זאת. אז אולי ההיקפים היו נמוכים יותר, וגם אם לא יהיו 50,000 איש אך יבואו אלפים רבים. מה שברור, שהם יהיו מוכנים לשלם, והרבה, ולא רק במונחים כספיים – ובלבד שבראש השנה הם יהיו באומן".

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה