מדוע עירית אשדוד מעלימה עין מהנוסעים על נתיבי התחבורה הציבורית?
22.01.24 / 12:29
אשדוד הייתה אמורה להיות מודל לעיר של מהפכה בתחבורה הציבורית, עם מיזם Reway. אבל משרד התחבורה שהשקיע מאות מליונים בתשתיות, שכח להשלים את ההבטחה הגדולה שלו - תגבור תדירות קווי האוטובוסים
הקנס הקבוע בחוק לנסיעה של מכוניות פרטיות בנת"צים (נתיבי תנועה לתחבורה ציבורית בלבד) העירוניים הוא 500 שקל, אבל באשדוד מוותרים על ההכנסה הנאה לקופה העירונית ומעדיפים שלא לקנוס את הנוסעים בה, או לפחות לא להפעיל פקחים ומצלמות שיחפשו את הנוסעים בנתיבים אלו.
אשדוד הייתה אמורה להיות מודל לעיר של מהפכה בתחבורה הציבורית, בזכות מיזם Reway, שכולל מערכת אוטובוסים מהירה (BRT). בעיר נסללו נתיבי תחבורה ציבורית (הרצל וז'בוטינסקי), אולם משרד התחבורה לא גיבה את המיזם בתגבור התדירות וקווי האוטובוסים ("תוספות שירות") כפי שהתחייב לעשות.
בתגובה, באשדוד רידדו את אחד הנת"צים הבודדים בעיר לרמה הכי נמוכה שיש ועוצמים עין אחת (לפחות) כאשר מכוניות פרטיות נוסעות בהן.
אם משרד התחבורה היה עומד בהבטחותיו ומכפיל את כמות ואיכות התחבורה הציבורית באשדוד, הערך לנתצ"ים היה גבוה באמת ובהתאם לכך הייתה מתבצעת האכיפה העירונית.
נכון להיום, עיריית אשדוד בוחרת שלא להכביד בקנסות על הנהגים של מקפידים על הוראות אלו.
בערים אחרות לעומת אשדוד, ממש מתפרנסים מדוחות למי שנוסע בנתצ"ים - כך תל אביב הכניסה לקופת העירייה 48 מיליון שקל מקנסות על נתצים בלבד.
גם בערים אחרות הכניסו כמה מיליונים, אולם באשדוד, על אף שהעיר כולה מרושתת במצלמות עירוניות, מבינים שכל עוד התחבורה הציבורית אינה שוקקת (כפי שהובטח לה) עדיף להמתין עם האכיפה האגרסיבית.
יש לציין כי באשדוד, רוב הנת"צים, (בעיקר ברחובות הרצל וז'בוטינסקי), מופרדים משאר הנתיבים בכביש, ולאוטובוסים יש רמזורים נפרדים, כך שברחובות אלה מכוניות פרטיות כמעט שאינן נוסעות בנת"צים אלו.
במידה ומשרד התחבורה לא יתגברו באופן משמעותי את קווי האוטובוסים, האם עיריית אשדוד תחליט לקדם את ביטול נת"צים עירוניים והפיכתם לנר"תים (נתיבים רבי־תפוסה) המכונים נתיב פלוס כמו שיש בכבישים בין־עירוניים?
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]