הרב טננהויז: "תנו לנו את הכח ונחולל מהפך בעיר"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('59366d82-8c45-4e62-9eca-811a19654522','/dyncontent/2024/4/17/adf57fbc-5a84-4e95-9d82-a465d2a648e3.gif',17707,'בראשית אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('59366d82-8c45-4e62-9eca-811a19654522','/dyncontent/2024/4/21/09f20987-d5d3-4712-8e6f-6e24227d49bf.jpg',17795,'נמל אייטם כתבה',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('59366d82-8c45-4e62-9eca-811a19654522','/dyncontent/2024/3/31/cf7ecb0c-8297-4e18-a088-54f981cb04b3.gif',17678,'מדא אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('59366d82-8c45-4e62-9eca-811a19654522','/dyncontent/2024/4/9/5cacf41f-ccff-4bb2-ab8e-2246cadc0961.jpg',17724,'בנק אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15]]);})

שעות לפתיחת הקלפיות, נציג הכלל-חסידי באשדוד התורנית הרב יהושע טננהויז יוצא בקריאת חירום לציבור החרדי באשדוד להתגייס לטובת מיצוי הקולות לרשימת 'אשדוד התורנית' שסימנה 'דגל' * מבהיר: "תנו לנו את הכח ונחולל בס"ד מהפך לטובת הציבור החרדי בעיר"   

צילום: באדיבות המצלם

"ידענו שהצעד לא יעבור בשקט, אבל לא שיערנו לרגע שיהיו כאלו שכל כך יחששו מהמצב החדש", זהו האבחון שמספק לנו נציג 'אשדוד התורנית' הרב יהושע טננהויז, ברגע של אתנחתא יממה לפתיחת הקלפיות. עם זאת, רגע לאחר מכן הוא שוקל מחדש את הדברים. "האמת", הוא אומר, "החשש שלהם מובן".

את הרב טננהויז לא קל לתפוס בימים אלו. בשגרה הוא מתרוצץ בין מקום עבודתו לביתו באשדוד, כאשר בין לבין הוא קופץ לעיריה כממונה על אגף הגביה, או לכל מקום אחר בעיר שבו עזרתו נדרשת (והנה החשיפה הראשונה שלבטח לא ידעתם: כל עבודתו הציבורית עד כה נעשית בהתנדבות מליאה), על אחת כמה וכמה שבימים אלו שבהם מערכת הבחירות בעיצומה.

הלו"ז שלו מלא וצפוף כשהוא נכנס ויוצא בבתי האדמורי"ם והרבנים, ממהר לפגישות עם ראשי קהילות וגבאי בתי כנסת.

ועדיין, על אף העומס, מתברר כי החיוך הרגוע לא הלך לאיבוד. "תיארנו לעצמנו מיד עם ההודעה על הפיצול שהדבר לא יעבוד בשקט. ידענו שאלו שעד כה היו ממונים על הקופה ועשו בה כטוב בעיניהם יתקשו להסכים עם מציאות חדשה שבה קמה מפלגה חדשה, שעליה, כמה מוזר, לא תהיה להם שליטה. אבל שאנו ניהפך ל'אנשי מחלוקת' בעוד שהם כביכול פניהם לשלום? האשמה מופרכת שכזו לא צפינו שתגיע..."

הלא בסופו של דבר אתם אלו שהקמתם מפלגה חדשה בעיר.

"זו הטעות שמנסים לקבע בציבור, מתוך תחושה ששקר שחוזרים עליו מאה פעמים יהפוך לאמת. אבל זו ממש לא האמת: לא התפצלנו – זרקו אותנו, זו ההגדרה הנכונה. ברגע האחרון, בשעה 19 בערב ביום השני של הגשת הרשימות, שעתיים לפני הסגירה, כשראינו שסוגרים דילים מאחורי הגב שלנו, וכאשר בפליטת פה בני שיחנו דאגו להבהיר לנו ש'זו תגובה על מה שלא סגרו איתם בערים אחרות', הבנו שהדיון תם. ברגעים אלו, החלטנו ללכת באחדות שהיא אחרת, יחד עם סיעת "בעלזא – מחזיקי הדת" שהם חלק מהאורגן של 'אגודת ישראל', ועם סיעת "דגל התורה" שעד היום לא היה לה ייצוג בעיר והם הוחרמו על ידי ה'שותפים הטבעיים' שלנו, כאשר בבחירות הקודמות הם נאלצו להצביע למפלגה אחרת".

"האמת", הוא מוסיף, "שכנציג הסיעה הכלל חסידית, הורגלתי כבר 'להוריד את הראש' בכל פעם שבה נסגרו הרשימות. תמיד צצו דרישות מוזרות ברגע האחרון, תמיד נדרשנו דווקא אנו לוותר על מקומינו ולהידרדר לסוף הרשימה, למקום בלתי ריאלי, והיתה גם קדנציה אחת שבה נפלטנו החוצה לחלוטין, לאחר שיו"ר הסיעה מטעם הסיעה המרכזית שאל אותי 'את מי אתה מייצג', זאת כשהיה זה לאחר שערכנו פריימריז בין כלל הקהילות ונבחרתי על ידם. על אף זאת התשובה היתה: 'אמנם נבחרת - אבל אנחנו נחליט אם תקבל מקום לייצג את הקהילות ברשימה'. הציבור הכלל חסידי היה תמיד, משום מה, סרח עודף. כזה שמבקשים לקבל את קולותיו בכל מערכת בחירות, אבל לא היתה לו זכות להשמיע את קולו.

"כך היה תמיד, וכך היה גם הפעם. הבעיה, שהפעם הם הלכו רחוק מידי. 'הם' קבעו מראש איך תיראה הרשימה, כאשר הם מעניקים לציבור הכלל חסידי ולחבר עיריה מכהן, ברוב טובם וחסדם, את המקום החמישי (!) ברשימה, וגם זה למחצית הקדנציה בלבד, ותוך שהם מבהירים כי ל'דגל התורה' לא יהיה מקום ברשימה, בתואנה ש'מישהו' שם עליהם ווטו!

צילום: באדיבות המצלם

"למרבה המזל, לדרישה החצופה הזו – שלא היה לה כל בסיס ריאלי - לא הסכים בשום פנים ואופן ידידי, הרב אפרים וובר, והוא קם באותם רגעים ואמר, אני לא רואה כאן היתכנות לאיבוד אלפי קולות, רק בגלל נסיון קביעה ושליטה מי בראש ומי הקובע. ואגב, כשהוא התחיל לדבר ולומר שבדרך כלל את יתרת הקולות של בעלזא הם נותנים לנו, הם ענו לו בבוז: אל תתערב לנו בחלוקה.

"כך שבסופו של דבר, ואיך שלא נסתכל על כך, הזכויות רשומות אך ורק על שמם של אלו שעשו הכל בכדי לדחוק אותנו החוצה. הם זרקו אותנו, וכעת הם מאשימים אותנו ב'פיצול'"...

- אז הכל קרה ברגע האחרון?

"ממש לא, אך זה היה הקש ששבר את גב הגמל. למעשה, במשך כל השנים הופלינו לרעה. לא היה זה סוד כי בעוד חוגים מסויימים נהנו מפעילויות של תרבות תורנית (או בכינוי החדש: מאוגדים) שנתפרו בהתאם למידותיהם, כשהתקציבים הנדיבים זרמו למקומות ספציפיים, הרי שאנו קיבלנו פירורים זעומים. רק בשנתיים וחצי האחרונות, מאז נכנסתי למועצה (כשהציבור הכלל חסידי זכה לקבל את המקום שהם החליטו לתת אותו לקהילה בעיר...) התחלתי להשמיע את קולו של הציבור הכלל חסידי, ואז התחלנו גם אנו לקבל פה ושם. אך עדיין, הפיצול לא היה על הפרק.

"אז נכון, ידעתי להתמודד, הצלחתי פה ושם גם 'לדפוק על השולחן', וכך חילצתי פה מילגות לבחורים ושם השתתפות בארועי ל"ג בעומר ושמחות בית השואבה בבתי הכנסת. הכספים, כמובן, הועברו דרך תקציב 'מאוגדים' כי הוא האגף העירוני, אך הם הגיעו לציבור הכלל חסידי רק משום שנציגם ישב ליד השולחן והוא נדרש להפעיל מרפקים בכדי לחלץ כמה פירורים. חשוב לציין כי במהלך כל הקדנציה ביקשתי לקבל פעם אחר פעם את יחס החלוקה התקציבית, ואני עדיין ממתין לקבלה. כל זה, אחרי שהם הקימו 'וועדה' שתנהל ותחלק בצורה 'שיוויונית' את ההקצאות התקציביות ועוד.

"כך היה כל הזמן, אבל הפעם הם הרחיקו לכת. הם מתחו את החבל יותר מידי, והוא נקרע..."

אז כעת אתם מבקשים להגיע לעצמאות?

"אנו מבקשים להפסיק את הפטרונות. כל מה שאנו מבקשים הוא להתנהל בשיוויוניות, אך גם בעצמאות. לא, תודה. אל תתנו לנו. אל תהיו נדיבים כלפינו. אנו נתמודד, נקבל תקציב מיוחד שיועמד לרשותה של 'אשדוד התורנית', וכולם יחד יהיו שותפים לה. פתאום כל קהילה וכל בית כנסת יוכלו לפקוח עיניים, לראות שאפשר לקבל יותר, הרבה יותר. ואגב, לא רק בתקציבים. אני מדבר על הקצאות, על שיפוץ בתי כנסת, על טיפול בכבישים ובגינות ובשיפור פני העיר. כל הנושאים הללו שעד כה הציבור לא זכה ולו לחוות את דעתו עליהם, יזכו מעתה ליחס שונה.

"והאמת, שאני מבין בהחלט את החשש שלהם. כשאתה קובע ומנווט סדר יום ופתאום הכיסא שלך מתנדנד, אתה חושש. אבל בשביל כך נועדה מערכת בחירות".

 

במהלך השנים, היו גם הצלחות או רק אכזבות?

"בטח שהיו, בסייעתא דשמיא. בכל מערכת אפשר לפעול גם כשאתה בחוץ, אם אתה רק מלוכד ומגיע יחד כאגודה אחת. הבאנו הקצאות בהמשך למכלול נוסף של בתי כנסת, שזכיתי ללוות אותם בשנים האחרונות, הלא הם בית הכנסת והשטיבלאך 'קהל חסידים', מוסדות שומרי אמונים, ובתי הכנסת סלאנים, ערלוי וסערט ויז'ניץ. אני דוגל בשיטה שכשאין מקום, אזי מצטמצמים מס' קהילות יחד - והאמת והשלום אהבו.

"כך, אנחנו מתכננים בס"ד גם בקדנציה הבאה לדאוג להקצאות נוספות במכלול לקהילות כמו: צאנז, סדיגורה, ברסלב, שאץ ועוד קהילות שמתפתחות בימים אלו. כן בכוונתנו לפעול להביא הקצאה גם לישיבת טשארנוביל בעיר ו'נחלת אברהם' המצויות כיום בתת-תנאים. כך עבור כל מי שירצה להגיע לעיר ולפתוח בה מקומות של תורה. אך כמובן הכל תלוי בכח שנקבל מהציבור ובס"ד".

מי עומד מאחוריך?

"הציבור! מה השאלה בכלל, רבני הקהילות והאדמורי"ם בעיר ובארץ הקודש. זכיתי בשנים האחרונות לעבוד גם לצידו של השר הרב מאיר פרוש, שכשהיה במשרד החינוך, הביא את הקצאת הכיתות לחיידר הכלל חסידי ולבית הספר האיחוד החסידי, בקשה שעמדה שנים בקנה ובכל פעם היא ירדה באורח פלא לתחתית הרשימה... ב"ה בימים אלו בניית החיידר כבר בעיצומה, וגם בית הספר יוצא לדרך בימים אלו בס"ד. את כל זה עשיתי גם כשלא כיהנתי כחבר מועצה, אבל מהיום שמוניתי הבנתי שיש שני צדדים למטבע. הבנתי שאם אתה לא נמצא גם בעשיה העירונית, אין לך את זרוע הביצוע להשפיע להביא את התוצאה לשטח.

"היום, משרדי הממשלה עובדים עם הרשויות המקומיות. אם אין לך נציג בעיריה, כל הקצאה וכל משאב שיעבור ללא עין פקוחה, יכול ברגע לעבור למישהו אחר, ולפעמים גם בטעות. הרי הפקיד בעיריה לא מבחין בין תושב חרדי כזה או אחר, אצלו כולם 'שחורים'. מישהו צריך לשעות לו סדר.

"אתן דוגמא קלה: ממש לפני חודש עליתי על תופעה שהשתרשה כאן בעיר, שאגף החינוך קיבל תקציב לחונכות לתלמידים ממשרד ממשלתי כלשהוא, והתקציב הועבר לשני זרמים בלבד כאן בעיר. אלו דברים שבעז"ה לא ניתן להם לעבור לסדר היום, שכן בעיני, החלוקה צריכה להיות לכל ילד בעיר ללא משוא פנים. 'ילד זה ילד' ומגיע לו חינוך טוב ואוהב".

 צילום: באדיבות המצלם

נעבור ליום שאחרי הבחירות. מה הן התוכניות של 'אשדוד התורנית'?

  "יש לנו תוכניות רבות, שמתייחסות לכל הנושאים שמטרידים את התושב החרדי. ראשית, כפי שאמרתי, יש לנו תוכנית מפורטת שמטרתה להביא לשיוויון מלא בקרב כלל הקהילות, כאשר מעתה המשאבים העירוניים יחולקו בשקיפות מליאה וללא משוא פנים. ושוב, אדגיש שלא מדובר רק בתקציב של נסיעות למירון והדלקות ל"ג בעומר. נתמקד בחלוקה הוגנת של הקצאות הקרקע למוסדות ולבתי כנסת, בהעמדת משאבים לחידוש ולשיפוץ בתי כנסת, בתמיכות ועוד.

"בנוסף, אנו מבקשים להפעיל מיד לאחר הבחירות לשכה לפניות הציבור שתיתן מענה לכלל הציבורים בעיר בכל הנושאים שנציגנו יוכלו לסייע בהם, כאשר חשוב לציין כי המענה ינתן לא רק בידי הנציגים המקומיים, אלא גם בידי נציגי 'דגל התורה', 'מחזיקי הדת' ו'שלומי אמונים'. מדובר, להזכירכם, בשלוש התנועות שחוללו מהפך של ממש בכל מקום שבו הן התמודדו והגיעו להישגים רבים, ואין סיבה שתושבי אשדוד לא יהנו ממהפך דומה.

"אבל לא מדובר רק בתוכניות. אני יכול לחשוף גם שאנחנו פועלים בימים אלו להקים מרכז תעסוקה ייעודי לציבור החרדי. צעירים רבים נמצאים לפעמים בצומת דרכים כשהם לא יודעים אפילו איך להגיש קורות חיים, או לקבל ידע בסיסי בתוכנות. מטרת העל שלנו היא לתת להם כלים אלו, תוך הבאת מימון ממשלתי ועירוני והכוונה נכונה ורוחנית בכדי לתת להם אופק לתעסוקה מיטבית וכלכלית.

"יש לנו גם תכנית להקים 'איגוד לבני הישיבות' – הקשר של הקהילה עם התלמידים הוא קריטי לעצוב דרכם הרוחנית. איננו מתיימרים להחליף את הקיים, אנו רוצים לחזק את אלו שיש להם איגודים קיימים ואת אלו שאין להם, לאחד את כולם ולתת להם את המיטב. בה בעת, יש לנו תוכניות גם לבנות הסמינרים.

"בנוסף, בעז"ה אנו מתכננים מהפך בכל ההתייחסות העירונית לנושא התשתיות. כבר בקדנציה האחרונה הקצנו תקציבים לריבוד הכבישים, וביצענו את הפעימה הראשונה ברחוב רבי מאיר בעל הנס, כולל התקנת 'באמפרים'. כעת נמשיך גם ברובע ג' וברובע ז' – זה לא יצא אל הפועל בגלל שנת הבחירות, - אבל בעז"ה כשננצח, נשלב יחד כוחות בכדי שהעיר תהיה מטופחת ונוחה. גם הגינות הציבוריות יעברו שיפוץ בהתאמה, כמו שכבר פעלנו בחלקם בשנים האחרונות. אלו הם דברים אלמנטריים, שכבר חז"ל קבעו במשנה בשקלים – שמתקנים את הדרכים ואת הרחובות. אלו הם צרכי הציבור, וזהו תפקידם של נבחרי הציבור.

"כל אלו ועוד, מגיעים לתושבי אשדוד. כל מה שנדרש מהם הוא לעשות את המאמץ הקטן ולהצביע ביום הבחירות לרשימת 'אשדוד התורנית' עם האותיות דגל - בכדי שהמהפך הזה יתרחש. תנו לנו את הכח ונחולל בס"ד מהפך לטובת כלל הציבור החרדי בעיר".

"בהזדמנות זו אני מבקש שכל הבוחרים הרשומים בספר הבוחרים באשדוד ואינם מתגוררים בעיר – שיעשו את המאמץ ויגיעו לאשדוד להצביע. משנת 'כל קול קובע' מקבלת היום משנה תוקף והאחריות מחייבת".

 

 

 

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה