הסקר הדרמטי טרף את הקלפים אך זו רק ההתחלה. פרשנות

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('5fdc94db-469a-4542-b91e-74b21c728b54','/dyncontent/2024/5/5/6c4209ad-6b8b-44f5-8f61-7cf3ee295255.jpg',17843,'מלמן אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('5fdc94db-469a-4542-b91e-74b21c728b54','/dyncontent/2024/5/15/13879c00-6084-4d89-a9de-6e68a09bc68b.jpg',17876,'מכבי אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15]]);})

הסקר הדרמטי שמציב את ראש העיר ד"ר לסרי לראשונה על קו הניצחון כבר בסיבוב הראשון טורף את הקלפים לגורמים בסיעה המרכזית בזירה הארצית שבנו על סיבוב שני שלא יהיה רשום על שמם

ד"ר יחיאל לסרי - צילום אורי קריספין

סקר עומק חדש של מכון הסקרים 'דיירקט פולס', שנערך בקרב 892 נשאלים ב-29 לספטמבר, טלטל אמש את המערכת הפוליטית המקומית לאחר שהציג תוצאות דרמטיות על מערכת הבחירות המקומית באשדוד.

לפי הסקר, שנחשף אתר 'בחדרי חרדים' ראה"ע המכהן ד"ר יחיאל לסרי מזנק ל-40% התמיכה הדרושים לניצחון בסיבוב ראשון, כשהרחק מאחוריו משתרכים המתמודדים האחרים: הלן גלבר עם 18%, ברק סרי עם 11%, אלי נכט עם 9%, כצנלסון ואבי אמסלם, יו"ר ש"ס, עם 8% בלבד כל אחד, ואלי לחמני רק עם 6%. חשוב לציין שהנתונים הם בקרב בעלי הדעה, כאשר 8% מהנשאלים עדיין מוגדרים כמתלבטים.

בנוסף, נשאלו הנסקרים מה יעשו במקרה בו תבחר ש"ס להסיר את מועמדות אבי אמסלם ולחבור לברק סרי, התוצאה במקרה הזה הביאה לעלייה של ראה"ע המכהן לסרי ב-4% נוספים ל-44% תמיכה, מה שאומר ניצחון מובטח כבר בסיבוב ראשון.

שאלה נוספת שנשאלה בסקר ביקשה לבחון את סיכויי המתמודדים בעיני התושבים. הסקר שאל: "ללא קשר להצבעתכם, מי לדעתכם ינצח בהתמודדות על ראשות העיר באשדוד?". במקרה הזה 41% מהנשאלים בטוחים שד"ר יחיאל לסרי ימשיך לכהונה נוספת, כשאחריו בפער אדיר נמצאת הלן גלבר.

מהסקר עולה כי המגמה בחודש האחרון היא התחזקות של לסרי בציבור הכללי (בקרב החרדים לסרי נשאר יציב על אותו נתון, כך גם בקרב עולי ברית המועצות), ועל פי הסקרים הוא המועמד המוביל בציבור הכללי עם עלייה של 4% בחודש האחרון בקרב קהל זה. יצויין כי הסקר נערך עבור מטהו של ראה"ע לסרי המתמודד כאמור לראשות העיר.

התוצאה משנה את כללי המשחק עבור שחקנים רבים. אך בראש ובראשונה עבור גורמים בסיעה המרכזית בזירה הארצית שבנו על סיבוב שני שלא יהיה רשום על שמם - במידה ואלו יחליטו ברגע האחרון להפתיע ולחזק מתמודדים אחרים מול יחיאל לסרי - חרף ההסכם הברור שנחתם בין אגודת ישראל על כל חלקיה (שנחתם על ידי כלל השחקנים טרום הפיצול בסיעה האשכנזית-חרדית).

כעת, משהוברר כי לסרי מסוגל להביא 40% בשל התחזקות בעיר ויחד עם תמיכת הציבור החרדי-אשכנזי בעיר וחלק ניכר מהציבור הספרדי שיבחר להישמע לרבנים הספרדיים המקומיים כאדמו"ר רבי יקותיאל אבוחצירא ששבר היום שתיקה ובירך היום פומבית את ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, כל השחקנים הארציים בזירה החרדית שניסו לשחק משחק אחר באשדוד - יחשבו מסלול מחדש. איש מביניהם לא ירצה להוביל לסיבוב שני ולהכתרת גורם חילוני שישנה את הסטטוס קוו בעיר. 

היבט מרתק נוסף על המתרחש במקומות השני והשלישי מעניק אתר 'אשדוד נט' בניתוח משלו ולהלן נצטט מדבריו: 

מהמקום השני בסקר – הלן גלבר מאמינה שהיא תעלה לסיבוב שני מול ראש העיר המכהן.

גלבר יכולה להסתמך על כל הסקרים שנעשו בחודשים האחרונים בהם היא נמצאת במקום השני בפער שהלך וגדל משאר המועמדים.

גלבר, שעל פי סקר פילבר עומדת על תוצאה משוכללת של 18%, העדיפה בשבועיים האחרונים לא להגיב לסערה שהייתה סביבה בעקבות חשיפת הלוואת 2 המיליון שקלים מהקבלן צחי אבו – גלבר מאמינה שהסערה תשכח ופועלת להוריד את הנושא מסדר היום הציבורי במקום להעצים אותו.

אם אכן גלבר תצליח לשמור על פרופיל נמוך בשבועיים הבאים ולא להיכנס לסחרור כפי שקרה לה בבחירות הקודמות – היא ככל הנראה תשמור על המקום השני עם פער סביר מהמקום השלישי ולעלות לסיבוב השני, אם יהיה כזה.

ברק סרי רוצה לעלות מהמקום השלישי לשני –

מי שעדין לא אמר נואש הוא ברק סרי שנמצא לפי סקר שלמה פילבר במקום השלישי עם תוצאה משוקללת של 11%.
סרי בונה על כך שהוא יצליח בחודש הקרוב לעקוף את הלן גלבר ולעלות במקומה לסיבוב השני, אם יתקיים כזה.

מטה סרי בונה על מעבר של אחוזי תמיכה מהלן גלבר אל ברק סרי בעקבות הגילויים האחרונים. ככל הנראה במטה סרי לא יורידו את הרגל מהגז (או יותר נכון מגלבר).

השאלה הפתוחה היא – האם אכן יהיה מעבר מסיבי של קולות אליו או רק אחוזים בודדים מהתומכים שלו אליה והרוב לאלי לחמני ולראש העיר, יחיאל לסרי -  מה שעשוי רק להקל על ד"ר לסרי לנצח כבר בסיבוב הראשון.
מדובר אומנם בסיכון שבמטה ברק סרי ככל הנראה לקחו בחשבון.

סרי לא בונה רק קריסתה של גלבר, אלא גם על אריה דרעי שיבקש ברגע האחרון מאבי אמסלם להסיר את המועמדות שלו לראשות העיר ולהצהיר על תמיכה בו (במידה ויגלה שיש סיכוי לברק סרי לעלות לסיבוב שני).

מהלך כזה בוודאי יוסיף עוד אחוזי תמיכה לברק סרי מהצד החרדי המובהק של ש"ס, אולם מצד שני – לא כל תומכי אמסלם/ש"ס יעבירו את תמיכתם לברק סרי אוטומטית, חלק נכבד מהם יעבירו את הקולות לראש העיר מהכהן (גם בניגוד לרצונו של אריה דרעי) ושוב לחזק את סיכוייו לגמור את הסיפור בסיבוב הראשון.

עוד ממתינים בפינה לעלות למקום השני - אלי נכט, אלי לחמני ושמעון כצנלסון.

אלי נכט וכצנלסון מקבלים בנתונים המשוקללים של פילבר יחדיו כ 17% (בחלוקה כמעט שווה), אך בפועל הם יכולים להגיע יחדיו עד לכדי 25% מדוברי הרוסית בלבד. כרגע שניהם ממתינים שמי מהם יסירו את המועמדות לראשות ברגע האחרון. 

אם משיקולים אלו ואחרים – אחד מהם יחליט להצהיר על תמיכה במועמד אחר מהמתמודדים ולא חשוב במי – חלק ניכר מהמצביעים דוברי הרוסית שיגיעו לקלפי ולא יראו את הפתק של אחד מהם – ישימו אוטומטית את הפתק דווקא של המועמד דובר רוסית השני המוכר להם היטב – ואז נקום למחרת בבוקר ונגלה שזה שלא הסיר מועמדותו, מקבל לפתע כ 17-22 אחוזים שעשויים להביא אותו לסיבוב השני.
זו תהיה הפתעה – אבל התרחיש אפשרי בהחלט במידה ואחד מהם יסיר בדקה ה90 את מועמדותו.

אלי לחמני מצידו, בונה לעלות למקום השני על ידי מעבר של קולות מגלבר אליו – לחמני נהנה מתדמית ציבורית טובה ונתפס גם על ידי מתחריו כאדם ישר – השאלה האם פרשיית ההלוואות אל מול התדמית הציבורית שלו – תעביר אליו את תומכי גלבר כפי שקרה בדיוק בבחירות קודמות (מעבר מסיבי תוך שבועיים של מצביעי גלבר אליו – מה שהזניק אותו לכ 25%).
הפעם גם פחות מזה עשוי להספיק ללחמני לעלות למקום השני.

ומה עם אבי אמסלם?

אבי אמסלם, לפי הסקר המשוקלל של פילבר עומד על 8% תמיכה לראשות העיר כאשר 7% מהם באים מהציבור החרדי/מצביעי ש"ס (כלומר כ 50% ממצבעי ש"ס יצביעו על פי הסקר לאמסלם).

אמסלם זקוק ל100% תמיכה של מצביעי ש"ס פלוס עוד אחוזים מהציבור החרדי האשכנזי כדי שיהיה לו סיכוי לעלות לסיבוב שני. אבל על פי השטח והסקרים, זה עדין לא קורה.

אמסלם כמו הבוס שלו אריה דרעי, לא רוצים שד"ר לסרי יבחר שוב ובטח לא בסיבוב ראשון. לכן השאלה היא - האם הוא יתמודד עד הסוף או יפרוש ויתמוך בברק סרי, היא שאלה טקטית בלבד שתתקבל אך ורק ע"י הבוס דרעי.

לסיכום:

ראש העיר ד"ר לסרי צריך שהמגמה של הימים/שבועיים האחרונים תמשך, הלן גלבר צריכה שהמגמה תיעצר, ברק סרי צריך שדילים יסתדרו לו לפי תוכנית המגרה, כצנלסון ונכט צריכים שאחד מהם יודיע על פרישה ולו ביום האחרון של הבחירות ואלי לחמני צריך שהציבור ימאס מהדילים ויעבירו את התמיכה אליו.

 

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה