$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('b3d1deaa-55e1-4648-bebe-46415185b355','/dyncontent/2024/5/15/13879c00-6084-4d89-a9de-6e68a09bc68b.jpg',17876,'מכבי אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('b3d1deaa-55e1-4648-bebe-46415185b355','/dyncontent/2024/5/20/f8249b9b-35de-43e7-a8f4-d22c58a0fca2.gif',17909,'מירון אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('b3d1deaa-55e1-4648-bebe-46415185b355','/dyncontent/2024/5/5/6c4209ad-6b8b-44f5-8f61-7cf3ee295255.jpg',17843,'מלמן אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15]]);})

אין ספק כי להרב יצחק גולדקנופף, מועמד הסיעה המרכזית למקום הראשון ברשימת אגודת ישראל, ומי שזכור כמי שהוביל את המאבק נגד 'ביג' באשדוד, ישנם כישורים רבים. אך לפני הכל, הוא יודע להבליג

יודע לדבר, אך בעיקר לשתוק. הרב גולדקנופף. צילום: יח"צ

הידיעה לפיה הוחלט בחסידות גור להציב את הרב יצחק גולדקנוף כמועמד מטעמה וכמי שיחליף את ח"כ הפורש הרב יעקב ליצמן, לא הפתיעה איש. אחרי הכל, ועל אף שחסידות גור מתברכת בדמויות רבות שיכולות להיכנס ובהצלחה לנעליו הגדולות של ליצמן שאחרי הכל מסיים נוכחות של קרוב ל-20 שנה בכנסת, נראה שאין רבים שיכולים להתחרות עם הרזומה המכובד בו מתהדר גולדקנופף.

גולדקנופף, בן ה-73, ידוע בזכות תפקידו כמנכ"ל רשת גני הילדים ומעונות היום 'בית יעקב', כאשר מדובר במפעל משפחתי אותו ירש מאביו הרב יהודה אריה (לייבל) גולדקנופף, מי שידוע כמלחין חצר גור ומי ששימש כחבר מועצה מטעמה בעיריית ירושלים בעידן טדי קולק. עם זאת, תחת ניצוחו של יצחק הבן הפכה הרשת שמנתה מספר גנים מצומצם בירושלים, לרשת ארצית מובילה ומשגשגת שכיום כוללת מאות גנים, מרפ"ד, מעונות יום ומשפחתונים, מערך משלים של טיפולים פרא רפואיים המוגשים באמצעות קופות החולים, ובשנים האחרונות אף החלה לשגשג בזכות עצמה האימפריה שהוקמה לילדי החינוך המיוחד: פתחיה (בראשה עומד הרב ישראל גולדקנופף, בנו של הרב יצחק ואדם מוכשר בזכות עצמו).

אך לצד ניהול הרשת – כשהדגש הוא על המילה 'ניהול', שכן גולדקנוף נחשב בראש ובראשונה למנהל מצטיין שיודע כיצד לנהל רשת ביעילות (מי לא מכיר את הבדיחה הידועה לגביו, כאשר הגיעו אליו גננות וביקשו להעלות את שכרן, היתה תגובתו הטבעית: מה אתן רוצות, לקבל יותר מהמנהל?), עם מטה רזה יחסית, עם מינימום אבטלה סמויה ותוך חתירה מתמדת לחדשנות – לא טמן גולדקנופף את ידיו בעיסוק הציבורי, והוא ניהל מאבקים ותהליכים שהצליחו להטביע חותם על הציבוריות הישראלית.

בין היתר עמד גולדקנופף בראשה של וועדת הרבנים למען השבת, כשזכורות בעיקר המלחמות שאותן ניהל בשעתו נגד 'אל על' ונגד 'שפע שוק'. אגב, רק לפני 5 שנים, הוא ניהל מערכה בלתי מתפשרת נגד פתיחת קניון 'ביג' בעיר בשבתות, כאשר הוא אף הופיע ונאם אז בעצרת ההמונים שנערכה ברחובה של עיר. עם זאת, בניגוד ליתר המאבקים שנחלו הצלחה, בכל הנוגע למאבק נגד 'ביג' המערכה הסתיימה בכישלון, והקניון הממוקם בשערי העיר ממשיך למרבה הכאב לרמוס את קדושת השבת, רח"ל.

הזירה הפוליטית אינה זרה לגולדקנופף כלל וכלל. לפני שנים כיהן גולדקנופף כחבר מועצת עיריית ירושלים, אך פרט לכך הוא בחש בקדירה הפוליטית ללא הרף. כבר בעודו צעיר לימים, סימן אותו ה'פני מנחם' זי"ע כמועמד הפוליטי מטעמו, כאשר הוא הצביע על הרב יצחק גולדקנופף, אז אברך בן 40, כנציגו ב'ועדת ההיגוי' שהקים בחינוך העצמאי, יחד עם הגרא"מ שך זצ"ל והאדמו"ר ה'נתיבות שלום' מסלונים'. בהמשך, ביסס גולדקנופף את מעמדו בחצר גור לאחר שהיה ידוע כמקורב מאד למנהיג העולם הליטאי דאז, מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, ובזכותו נוצרו הקשרים בין החצר הירושלמית ליטאית לבין חצר גור.

בשנים האחרונות המשיך גולדקנופף לטוות מהלכים, בעיקר מאחורי הקלעים, כשבכירים בכל החצרות והסיעות המרכיבות את אגו"י ידעו שעם גולדקנופף ניתן 'לסגור עניינים'. הוא היה ידוע כאדם פרגמטי, נאמן מאד לאדמו"ר, אך בה בעת השכיל לטוות ולשמר קשרים מצויינים גם עם כאלו שנחשבו לברי פלוגתא פוליטיים, כמו, למשל, הרב מאיר פרוש בתקופה שלאחר פרשיית ברקת והקמת 'המבשר'.

הפעילות הזו וההישגים אותם הביא, גרמו לו לקבל את התפקיד הנחשק שאליו היו רבים שלטשו עיניים, (ביניהם הרב יצחק שפירא – בנו של מנהיג אגו"י בעבר הרב אברהם יוסף שפירא, שאמנם סומן כמועמד מוביל לתפקיד אך ככל הנראה המהלך שקידם מול שר החוץ לפיד חרץ את דינו, ואפילו שמו של סגרה"ע אשדוד, הרב יחיאל וינגרטן, עלה כמועמד לתפקיד). עם זאת, דווקא בגור המינוי הזה לא גרם להרמות גבה, וההיפך: רבים בחצר, שלא אהבו את התנהלותו של ח"כ הרב ליצמן, רואים במינוי מהלך מבורך שיחזיר את מעמדה של החצר הגדולה בציבור החסידי לימיה היפים ולהיותה הגורם המוביל ביהדות החרדית.

ועדיין, לצד כל מעלותיו של הרב גולדקנופף, חובה להצביע על כשרון אחד שמייחד את האיש: יכולת ההבלגה.

הייתי נוכח לא אחת בארועים שבהם היו כאלו שעלבו באיש והטיחו בו האשמות, מבוססות או לא. היה זה מדהים לראות כיצד האיש סופג את העלבונות שהטיח בו צעיר בשנות העשרים לחייו, כשהיה ניכר שהדברים פגעו בו מאד. הוא הסמיק והחוויר חליפות, והמלחמה הפנימית שבערה בו הקרינה כלפי חוץ.

ולמרות זאת, הוא לא הגיב ולו במילה. הוא שמע, הקשיב, ושתק.

"מדובר בסיטואציה שהוא עמד בה לא אחת", אומר ל'אשדוד'ס' אחד מחבריו של הח"כ לעתיד, ויש לו חברים רבים. "דווקא משום שהוא היה נגיש ורבים חשו קרובים אליו, היו הרבה שהרשו לעצמם 'לרדת עליו' ולפגוע בו, לפעמים בצורה קשה. אך תמיד, ונוכחתי במקרים הללו לא אחת, הארועים הללו הסתיימו באותה צורה: הוא הבליג, שתק, ואם לא די בכך – הוא אף לא שוחח לאחר מכן על הארוע ויכול היה לדבר עם אותו אדם שפגע בו כאילו לא היה מאומה".

היכולת הזו, כמדומני, מאפילה על יתר כישוריו, ובזכותו יש בהחלט סיבה טובה לקוות שהמינוי שעליו הוכרז היום בצורה רשמית, אכן יוכיח את עצמו כמינוי המוצלח שיתרום הן לשיפור מעמדה של חצר גור, כמו גם של אגודת ישראל ושל הנציגות החרדית כולה.

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה