מתקפות החות'ים בנתיבים הימיים וההשלכות על נמל אשדוד. תמונת מצב

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('9140e3fb-fa56-4c5c-95ca-bab3a7f37956','/dyncontent/2024/4/21/09f20987-d5d3-4712-8e6f-6e24227d49bf.jpg',17795,'נמל אייטם כתבה',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9140e3fb-fa56-4c5c-95ca-bab3a7f37956','/dyncontent/2024/5/5/6c4209ad-6b8b-44f5-8f61-7cf3ee295255.jpg',17843,'מלמן אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9140e3fb-fa56-4c5c-95ca-bab3a7f37956','/dyncontent/2024/4/17/adf57fbc-5a84-4e95-9d82-a465d2a648e3.gif',17707,'בראשית אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15]]);})

החות'ים הודיעו כי כל הספינות שעוברות בים האדום בדרכן לנמלים ישראליים ייהפכו למטרה וההשפעות כבר ניכרות על הסחר הימי של ישראל. "חברות ספנות זרות מתרחקות מקשר עם ישראל. נמל אשדוד: "בשלב זה מדובר בהיקף פעילות זניח לפעילות השוטפת"

צילום: רויטל ברוך

החות'ים עלו שלב: המצור הימי על התובלה לנמל אשדוד ממשיך להתרחב השבוע בעקבות החרפת האיומים וההתקפות של החות'ים על השיט באזור הים האדום. 

דובר ארגון הטרור התימני הודיע השבוע – כל הספינות שעוברות בים האדום בדרכן לנמלים ישראליים ייהפכו למטרה שלהם לתקיפות. והחות'ים לא רק איימו – אלא גם ביצעו ותקפו מספר ספינות שהיו בדרכן לנמלי ישראל.

בתחילת השבוע הודיעו החותים כי יתקפו כל ספינה שתתכנן לפקוד נמל ישראלי. המשמעות היא שלא רק אוניות בבעלות ישראלית כמו אלה של צים נמצאות על הכוונת של ארגון המורדים התימני, אלא כל אונייה שחשודה בהעברת מטען שמיועד לישראל.

חלק מבעלי האוניות כבר מחקו את נמל אשדוד מהמסלול שלהן. הן עוברות בבאב אל מנדב (המיצר המקשר בין הים האדום לאוקיינוס ההודי, שם אירעו התקיפות; ע"ב) אבל לא פוקדים את אשדוד. את הסחורה הם ישימו בטורקיה. כמו יאנג מינג. האונייה שהודיעה ביום רביעי לנמל אשדוד שתעשה את העיקוף כבר הייתה בדרך. אבל שלוש אוניות נוספות כבר הודיעו שהן יעברו בתעלה אבל לא יפקדו את אשדוד. מה יקרה עם המטען הישראלי? אנחנו לא יודעים.

ההשפעה מורגשת במיוחד בענף הרכב, שמייבא מהמזרח כמעט 65% מכלי הרכב שנמכרים בישראל, ומעל 90% מהחלפים לרכב.

בשבוע החולף החלו עוד חברות שמפעילות ספינות להובלת רכב מהמזרח לישראל, לאמץ את הפתרון של צים ולהוביל משלוחי כלי רכב במסלול עוקף אפריקה כדי להימנע ממעבר בים האדום.

בעדכון השבועי של חברות לוגיסטיקה ליבואני הרכב נמסר כי כרגע ההפלגה הישירה מרוב נמלי המזרח לישראל מקיפה את אפריקה ואורכת כ־42 יום, תוספת של בין 20 ל־22 יום למסלול הרגיל.

במקביל, מתרחבת המגמה של חברות שפוסחות לגמרי על עגינה בישראל בשל האיום להתקיף גם ספינות בבעלות זרה שהיעד הרשום שלהן לפריקה או טעינה הוא ישראל.

כדי להימנע מסימון ספינות כמטרה חברות ספנות שולחות מטענים שמיועדים לישראל לפריקה בנמלי הים התיכון. המשלוחים הקרובים שמיועדים לישראל, צפויים לפרוק בנמלים ביוון, באיטליה וביעדים נוספים. משם הם יועמסו שוב על אוניות ששטות במסלולי הים התיכון בתהליך שנקרא שטעון (העברת מטען מאונייה לאונייה לפני ההגעה ליעד הסופי).

בענף הרכב אומרים כי העיכובים והעלויות שנוספים כמעט על בסיס שבועי צפויים להשפיע בטווח הקרוב על המחירים ומועדי האספקה

כתוצאה, השבוע נרשמה עלייה חדה נוספת של כ־400 דולר להובלת מכולה תקנית מנמלים ראשיים במזרח לישראל. בענף מוסיפים שחברות ספנות מקפיצות את דמי הביטוח הימי. השבוע פרסמה קבוצת הביטוח הימי הבין לאומי SKULD עדכון לדרגות האיום על ספינות סוחר שונות הנעות באזור הים האדום.

גורם בכיר בהנהלת אחד הנמלים אמר כי "חברות ספנות זרות מתרחקות מקשר עם ישראל... עד שהבעיה תיפתר יהפכו נמלי ישראל לנמלים של 'אוניות הזנה', שמביאות את המטענים מנמלים שכנים".

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "הגעת האוניות והאספקה מתנהלת כסדרן עם עיכובים של עד שלושה שבועות לפקידה ראשונה של אוניות המחליטות להקיף את אפריקה. בשלב זה מדובר בהיקף פעילות זניח לפעילות השוטפת".

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר בתגובה: "המצב בים האדום מהווה אתגר בר ניהול מבחינת סוגיית היבוא והיצוא. אין בו שום איום לשרשרת האספקה לישראל וממנה והוא בעל השלכות מוגבלות על סוגיות אלה".

 

 

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה