לצנן את הפקקים: מאשדוד לתל אביב - דרך הים
30.06.24 / 15:43
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסם השבוע 'קול קורא' להפעלת שני פיילוטים: רכבת על גלגלים ושאטל ימי. ייתכן שבעתיד יוכלו תושבי אשדוד להגיע למרכז ולשאר חלקי הארץ גם דרך המרינה בעיר
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסם היום קריאה ליזמים בארץ ובעולם לקבלת הצעות לפתרונות חדשניים להסעת המונים, ובהם רכבת על גלגלים ושאטל ימי.
זאת, במסגרת חיפוש פתרונות של משרד התחבורה שיקלו על עומסי התנועה ברחבי הארץ.
הפניה היא לחברות התחבורה הציבורית להפעלת פיילוט *לרכבת על גלגלים*. במקביל, פרסמה חברת נתיבי איילון, בשיתוף חברת נמלי ישראל (חנ"י) פנייה לגורמים בינלאומיים לקבלת מידע על *שאטלים ימיים* להסעת המונים.
סביר להניח שהשאטל יעבור בין נמלים קיימים ורציפים שיוקמו עבורו במרינות. האפשרויות כוללות כמובן גם את המרינה באשקלון, המרינה באשדוד, המרינה בנתניה, הנמלים ביפו, תל אביב וחדרה, חיפה ועכו וגם בחזרה.
שני המסמכים נוסחו על פי מודלים הפועלים בהצלחה בעולם והם מיועדים לתגבור התחבורה הציבורית, ולהילחם בעומסי התנועה שעלותם השנתית למשק מגיעה לכ- 40 מיליארד שקלים.
המודלים נועדו לשפר את רמת הניידות במדינת ישראל, להביא לשינוי מהותי בהרגלי הנסיעה בתחבורה הציבורית ולנגישות, חדשנות ויעילות תחבורתית שתתמוך בצמיחה כלכלית וחברתית ובקיצור זמני הנסיעה בין הפריפריה ומרכז הארץ.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "רכבת על גלגלים והשאטל הימי הם שני נושאים חדשניים אותם התחלתי לקדם עוד בכהונתי הקודמת במשרד התחבורה, ואשר נעצרו לצערי עם תום כהונתי הראשונה. כעת אני מחזירה אותם לשולחן, על מנת לבחון לעומק את היתכנותם ואת תרומתם הפוטנציאלית למערכת התחבורה בישראל. זהו צעד משמעותי שעושה המשרד להורדת יוקר המחיה ולחיזוק הנגישות של כל תושבי ישראל. מדובר בפתרונות חדשניים המיושמים בהצלחה במקומות רבים בעולם, ובכוונתי לשלב אותם במאבק בעומסי התנועה."
הפרמטרים שייבחנו כוללים בין השאר את מהירות הכלים, קיבולת נוסעים, וסוג כלי השיט. הכלים שייבחנו, ובהם סנפירית, רחפת ועוד, יידרשו לשוט במהירות של לפחות 30 קשר, בתפוסה של לפחות 100 נוסעים ותוך שמירה על חווית נסיעה נוחה ומהנה. המידע שיתקבל ייבחן לצורך אפיון ובניית פיילוט בחופי ישראל.
בנוסף, פרסם המשרד "קול קורא" להפעלת רכבת על גלגלים, המכונה גם "אוטובוס רב קיבולת" (BRT). מדובר במערכת להסעת המונים אשר נעה על כביש רגיל ללא צורך בתשתית מיוחדת כגון מסילה או מנהרה.
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פנתה אל כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל בבקשה לקבלת הצעות למערכות מתאימות. ההצעות שיעברו את שלב הסינון הראשוני ייצאו לפיילוט במימון משרד התחבורה. את ההצעות יש להגיש עד 7 ביולי השנה.
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "השאטל הימי והרכבת על גלגלים נועדו להעלות את רמת הניידות של תושבי ישראל, באמצעות שיפור היעילות, המהירות והשירות בתחבורה הציבורית. הפחתת העומסים בדרכים ושדרוג התחבורה הציבורית יתרמו לצמיחה כלכלית וחברתית. מדובר בחשיבה חדשנית ופורצת דרך שמקדמת השרה רגב כדי להקל על בעיית העומסים בישראל. לאזרחי ישראל מגיע ליהנות מחיסכון בזמן, נסיעה ללא זיהום אוויר, והגעה רגועה ונעימה לעבודה, גם במסלולי התחבורה הציבורית הקיימים וגם דרך חופי הים שלנו".
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]