בג"ץ: הקנס על הנמל יועמד על 9 מיליון שקל; הנמל: "ימונה צוות לשיפור הביצועים"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('199dbd0a-7fba-4900-aa8c-6a2808c5a572','/dyncontent/2024/5/5/6c4209ad-6b8b-44f5-8f61-7cf3ee295255.jpg',17843,'מלמן אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('199dbd0a-7fba-4900-aa8c-6a2808c5a572','/dyncontent/2024/4/21/09f20987-d5d3-4712-8e6f-6e24227d49bf.jpg',17795,'נמל אייטם כתבה',525,78,true,50817,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('199dbd0a-7fba-4900-aa8c-6a2808c5a572','/dyncontent/2024/4/17/adf57fbc-5a84-4e95-9d82-a465d2a648e3.gif',17707,'בראשית אייטם כתבה ',525,78,true,50817,'Image','');},15]]);})

שופטי העליון קבעו כי כי בית הדין לתחרות לא היה צריך לחתוך את הקנס של רשות התחרות ל-3.5 מיליון שקל – והחזירו אותו לגובהו המקורי, 9 מיליון שקל. מנמל אשדוד נמסר: "ההשוואה לנמלים האחרים אינה עומדת בכללי השוואה אובייקטיביים. החברה תלמד אותו ותמנה צוות לשיפור הביצועים"

צילום: מני בן הרוש

בית המשפט העליון קבע היום (ב') כי נמל אשדוד יידרש לשלם את הקנס שהטילה עליו רשות התחרות — 9 מיליון שקל.

וזאת, כפי שניבט מפסק הדין, לאחר שניצל את מעמדו כמונופול לרעה בפעילות פריקת כלי רכב מיובאים בשנים 2014-2010.

בהחלטתם דחו השופטים את ערעור הנמל על פסיקה של בית הדין לתחרות מיולי 2020 שבה נקבע כי הוא ניצל את מעמדו לרעה — ואימצו את הערעור של רשות התחרות על כך שבית הדין חתך את גובה הקנס שהושת על הנמל ל-3.5 מיליון שקל.

בפסק הדין השופט עופר גרוסקופף, שלחוות דעתו הצטרפו השופטים יצחק עמית וענת ברון, נכתב:

"נמל אשדוד נקט במדיניות פסולה של מתן הנחות מטרה ליבואני הרכב, באופן שעלול לפגוע באופן ממשי בתחרות בשוק".

בפסק הדין בן 124 עמודים, דחה העליון את ערעור נמל אשדוד על קביעת בית הדין לתחרות מחודש יוני 2020. בית הדין קבע כי נמל אשדוד ניצל את הבלעדיות שלו בשני קווי שייט, וקשר הנחות על אחסנה ליבוא מקו שייט אחר שבו התחרה עם נמל חיפה. מה שהפך את האפשרות של נמל חיפה להתחרות בו ללא כלכלית. 

עוד קבע העליון, לאחר שקיבל את ערעור רשות התחרות על פסק הדין של בית הדין לתחרות על גובה הקנס, כי שני נושאי משרה בנמל, המנכ"ל אלי יוסף והמנכ"ל לשעבר שוקי סגיס, ישלמו כל אחד קנס אישי של 20 אלף שקל. הנמל ונושאי המשרה ישלמו בנוסף סכום של 200 אלף שקל הוצאות לקופת המדינה. 

במרכז הפרשה עמדו הסכמים סודיים של נמל אשדוד עם יבואני הרכב הגדולים בישראל על פריקת רכבים מיובאים מאירופה וארה"ב בשלושה קווי ספנות.

נמל אשדוד קבע עבור כל יבואן יעד שהותאם לו באופן ספציפי של כמות רכבים שעליו לפרוק בנמל אשדוד, כתנאי לקבלת הנחה על אחסנת מכוניות. לפי רשות התחרות היעד שיקף את עיקר היקף הייבוא השנתי הצפוי של כל יבואן, והנחות ניתנו גם "רטרואקטיבית".

כלומר הזכאות להנחות חלה רק לאחר עמידה ביעד. מנגד, יבואן שלא עמד ביעד השנתי - כיוון שהחליט לפרוק רכבים גם בנמל חיפה - היה צפוי לאבד את כל ההנחות, גם על הרכבים שכן פרק בנמל אשדוד.

"מבנה הנחות זה גרם לכך שעל מנת להצליח להתחרות ולשכנע יבואנים לפרוק רכבים בנמל חיפה, נדרש נמל חיפה לפצות כל יבואן על הפסד ההנחה", נקבע בהחלטת בית הדין לתחרות. "משמעות הדבר היא כי נמל חיפה היה צריך לפרוק כמות לא מבוטלת של רכבים בחינם כדי להתגבר על מתווה ההנחות בו נקט נמל אשדוד. בכך, יצר הנמל חסם תחרות שאינו מבוסס על תחרות לגופו של עניין בפני נמל חיפה".

כאמור, בית הדין לתחרות קיבל את קביעת רשות התחרות, אך החליט להפחית את הקנס מ-9 מיליון שקלים ל-3.5 מיליון שקלים. על ההחלטה לקבל את קביעת הרשות ערער נמל אשדוד, ועל ההחלטה להפחית את הקנס ערערה רשות התחרות.

כאמור השופט גרוסקופף קבע כי מדיניות ההנחות של נמל אשדוד הייתה פסולה. השופטת ברון הוסיפה בחוות דעתה כי: "במצב הדברים שתואר, ברי כי לנמל חיפה לא היה כל סיכוי להתחרות עם נמל אשדוד על פריקת הרכבים מאירופה ומארה"ב. על מנת לעשות כן, לא רק שהיה על נמל חיפה להשוות את ההנחה שניתה על ידי נמל אשדוד בקו האדריאטי (אחד משלושת הקווים, ת.ג), אלא גם לפצות' את היבואנים על אובדן ההנחות בקו נפטון ואירומד שבהם הוא כלל לא פועל. זאת כמובן הייתה עסקה הפסדית עבור נמל חיפה".

"החלטת הממונה להשית על נמל אשדוד עיצום כספי בסכום של 9 מיליון שקלים עומדת במתחם הסבירות, ואינה מגלה הצדקה להתערבות שיפוטית", כתב השופט גרוסקופף שלחוות דעתו הצטרפו כאמור השופטים עמית וברון.

"במסגרת הערכת חומרת הפגיעה בתחרות לא היה מקום (כפי שעשה בית הדין לתחרות, ת.ג) להתמקד אך בקו האדריאטי, כי אם בשלושת קווי הספנות גם יחד אשר הושפעו, הגם שכל אחד בצורה אחרת, משיטת ההנחות שהנהיג נמל אשדוד. אף לא הייתה הצדקה להפחית מחומרת הפגיעה נוכח חלקן היחסי הנמוך של עלויות דמי הפריקה והאחסנה בהשוואה למכלול עלויות הרכב". 

מנמל אשדוד נמסר: ההשוואה לנמלים האחרים אינה עומדת בכללי השוואה אובייקטיביים. מדובר בחתך של 8% מהמטענים בלבד כאשר מטענים אסטרטגיים, כגון מכולות ורכבים לא המתינו כלל ואלו מהווים 85% מפעילות הנמל - זאת כאשר במדינות המערב מטענים אלו סבלו מהמתנות של עד חודש ימים.

מצורף בזאת דירוג הנמל במגזין Dynaliners מהחשובים בעולם הספנות , מהדורת שנת 2023 המתייחס לשנים 20-21.

נמל אשדוד מדורג בו מקום 106 ו 109 בהתאמה. הדירוג בחר 130 נמלים מובילים מתוך אלפי נמלים וטרמינלים באיגוד הטרמינלים העולמי - IAPH. איגוד זה הגדיר במבוא שלו לשנת 2021 , את משבר הקורונה כגדול ביותר מאז מלחמת העולם השניה . נכון לשנת 2023 בואכה 2024 הנמל מקבל את סך כל מטעניו ללא המתנות כלל.

חשוב לציין שהדוח אשר מתייחס לנתוני שנת 2021/22 התקבל אתמול בלילה והחברה תלמד אותו ותמנה צוות לשיפור הביצועים.

חברת נמל אשדוד עוסקת בשיפור מתמיד והנתונים לשנת 2023 מוכיחים זאת".

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה