מדאיג: נהגים צעירים נפגעים יותר בתאונות, אך גם פוגעים יותר
10.02.24 / 20:27
על פי נתונים שמפרסמת עמותת אור ירוק, נהגים צעירים לא רק מעורבים יותר בתאונות דרכים אלא גם פוגעים. באשדוד בעשור האחרון היו מעורבים 717 נהגים צעירים בתאונות דרכים, 9 מהם בתאונות קטלניות בהן נהרג לפחות אדם אחד
על פי נתונים שמפרסמת עמותת 'אור ירוק', נהגים צעירים נפגעים בתאונות דרכים בשיעור גבוה יותר מחלקם במצבת הנהגים, אך נתונים חדשים חושפים כי הם לא רק נפגעים בשיעור גבוה - אלא גם פוגעים.
נהגים צעירים מהווים כ-15% מכלל בעלי הרישיונות אך מעורבותם בתאונות דרכים קטלניות גדולה ב-33% מחלקם במצבת הנהגים - כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.
בשנת 2023, 120 נהגים צעירים היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות – -20% מכלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות באותה שנה. בעשור האחרון, 1,097 נהגים צעירים היו מעורבים בתאונות קטלניות בהן נהרג אדם אחד לפחות - מעל 100 נהגים צעירים מעורבים בתאונות קטלניות בכל שנה בממוצע.
עוד על פי הנתונים, יותר ממחצית מהנהגים הצעירים היו מעורבים בתאונות דרכים בתחום העירוני. באשדוד, 717 נהגים צעירים היו מעורבים בתאונות דרכים בעשור האחרון (2023-2014), תשעה מהם היו מעורבים בתאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד) ו-119 היו מעורבים בתאונות קשות.
בשנת 2023 היו מעורבים 56 נהגים צעירים בתאונות דרכים בעיר, שניים מהם היו מעורבים בתאונות קטלניות ו-11 היו מעורבים בתאונות קשות.
ברמה הארצית, 2,997 נהגים צעירים היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2023, למעלה מחצי מהם (57%) היו מעורבים בתאונות בתחום העירוני – 1,716 נהגים צעירים. מבין הנהגים הצעירים שהיו מעורבים בתאונות דרכים בתחום העירוני, 45 היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות שבהן נהרג אדם אחד לפחות ו-434 היו מעורבים בתאונות דרכים קשות.
בעשר השנים האחרונות (2023-2014) כ-25,500 נהגים צעירים היו מעורבים בתאונות דרכים במעורבות בתחום העירוני בלבד. מעל 3,300 מהן אירעו בירושלים, 3,281 נוספות התרחשו בתל אביב-יפו, ובחיפה קרוב ל-1,400 תאונות.
הסיבות המרכזיות להיפגעות ולמעורבות הגבוהה של נהגים צעירים בתאונות דרכים מצביעות על חוסר ניסיון, היעדר יכולת לקרוא את מפת הסכנות שבכביש, עודף ביטחון עצמי, לחץ חברתי וסף גירוי נמוך. כל אלה מגדילים את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ומגבירים את חומרת הפגיעה.
לפי דו"ח של עמותת אור ירוק, תאונות שנגרמות כתוצאה מהיסח דעת בולטות יותר בקרב נהגים צעירים בשל חשיפה גבוהה יותר לגורמים מסיחי דעת. למרות הסכנה שבכך, נהגים צעירים נוטים לפקפק בהשפעות המסוכנות של היסח דעת ובעלי סיכוי גבוה יותר לביצוע פעולות מסיחות דעת בזמן נהיגה לעומת נהגים ותיקים.
הגורמים הנפוצים ביותר להיסח דעת בנהיגה כוללים שימוש בטלפון הנייד, נוכחות של נוסעים נוספים ברכב והתרחשויות בתוך הרכב, האזנה למוזיקה או לרדיו, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או חומרים אסורים ושלטי חוצות דיגיטליים.
היסח דעת משפיע באופן ישיר על איכות הנהיגה ומגביר את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. לצורך העניין, שימוש בטלפון הנייד מעלה את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים פי 3.7.
לנהגים צעירים ישנה נטייה גבוהה יותר לנהוג בצורה מסוכנת כשהם נמצאים בסיטואציות בעלות השפעה חברתית, כתוצאה מהשפעת לחץ חברתי. למשל, הסיכון לתאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים גובר באופן משמעותי כאשר נוכח ברכב נוסע צעיר בגיל הנהג (עד גיל 24), בפרט בקרב נהגים מתבגרים.
הימצאות נוסעים צעירים ברכב מסיחה את דעתו של הנהג הצעיר ועשויה לעודד אותו לנהוג במהירות מופרזת או באופן מסוכן, בייחוד אם מדובר בחבריו.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהגים צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים. חוסר הניסיון, נהגיה בשעות הלילה, לעיתים בעייפות ותחת השפעת אלכוהול הם מאפיינים בולטים בקרב הנהגים הצעירים.
"הנתונים הקשים הללו מחייבים את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לאמץ תכנית רב שנתית אשר תשים את בטיחותם של הצעירים בראש סדר העדיפויות ותפעל כבר בשלבים הראשונים של תהליך הכשרת הנהג. ככל שנדע להכשיר נהגים טובים ובטוחים יותר בשלב מוקדם יותר נוכל לקטוף את פירות ההשקעה בגיל מאוחר ולהציל חיי אדם.
"חינוך בגיל צעיר, מיקוד אכיפה באזורי בילוי וענישה מרתיעה הם צעדים חשובים ונדרשים בצמצום תאונות הדרכים שבהם מעורבים נהגים צעירים".
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]