מאשדוד תצא תורה: הספר החדש המאיר את 'שנים מקרא'
07.11.24 / 21:55
כל מה שרציתם לדעת על קריאת שמו"ת לקראת שבת בספר "ישמח משה" להגרש"י יפרח מרבני עירנו | מה עושים כשכחנו לקרוא פרשה אחת, כיצד משלימים? | כיצד נהג ה"בבא סאלי" והחזון איש בקריאת שמו"ת? הכל בספר שלפנינו
מיד לאחר שמחת תורה החלו שוב את מחזור קריאת "שנים מקרא ואחד תרגום" שהתחילו בספר בראשית, כך כל שבוע על פי פסק מרן השולחן ערוך.
הרה"ג ר' שמעון יוחאי יפרח שליט"א מגיד שיעור ידוע בשיעורי תורה, מזכה את הרבים ומחבר ספרים רבים על מכמני התורה וחבר איחוד רבני הקהילות, כתב ספר נפלא "ישמח משה" - אוצר דינים ומנהגים קריאת שנים מקרא ואחד תרגום עם הוספת "מתנת חלקו" ובו מקורות וחידושי דינים עם טעמים רמזים ומנהגים.
הספר מחולק לעשרה סימנים בחשיבות חובת הקריאה, סגולת הקריאה, החייבים והפטורים, זמן הקריאה, צורת הקריאה, הפסק בקריאה, במעגל השנה, דיני השלמה וחיסרון, פרד"ס הקריאה.
תוכן הספר נכתב באופן ברור ובהיר כפי הידוע כמו בשאר ספריו של המחבר הי"ו.
כעת, שאנו בפרשת 'לך לך', יש כאלו שמשום מה 'פספסו' את בראשית או את נח, אך גם על זה התיחס הרב יפרח בספרו וכתב:
מי שלא קרא פרשה אחת שניים מקרא ואחד תרגום במועדה, ורוצה להשלימה בשבוע שלאחר מכן, תחילה יקרא את הפרשה שהחסיר, ורק לאחר מכן יקרא את הפרשה של אותו שבוע.
ומה יהיה במקרה שיכול לקרוא רק פרשה אחת?
אמנם אם יש לו אפשרות לקרוא רק פרשה אחת בלבד, טוב ונכון שיקרא תחילה את הפרשה של אותו שבוע שניים מקרא ואחד תרגום, וכאשר ימצא זמן פנוי, ישלים את הפרשה שהחסיר.
בסוף הספר הביא מדור מיוחד בהיכלם של צדיקים, עובדות והנהגות מגדולי ישראל בקריאת שמו"ת עם מקורות. נביא חלק מהנהגותיהם:
כ"ק האדמו"ר סידנא בבא סאלי זיע"א היה מקפיד לקרוא את הפרשה שמו"ת מיד לאחר תפילת שחרית, מתוך ספר תורה כשר, והיה עומד על רגליו במשך כל הקריאה.
מרן החזון איש זצ"ל כשלא היה מספיק להשלים את הפרשה שניים מקרא ואחד תרגום ביום שישי, היה משלימה בשבת בבוקר קודם הסעודה.
האדמו"ר בעל הדברי חיים מצאנז זצ"ל נוהג היה לקרוא את הפרשה שניים מקרא ואחד תרגום, מתוך ספר תורה.
כ"ק האדמו"ר מצאנז בעל השפע חיים זצ"ל כשהיה מסיים קריאת הפרשה שניים מקרא ואחד תרגום, היה מוסיף וקורא עוד כמה פסוקים מפרשת השבוע הבא.
מרן הסטייפלר בעל ה"קהילות יעקב" רבי יעקב ישראל קנייבסקי זצ"ל היה קורא שניים מקרא ואחד תרגום, ולא היה קורא את ההפטרה.
הגאון הגדול מרן רבי מיכל יהודה ליפקוביץ זצ"ל היה נוהג לקרוא מן הפרשה שניים מקרא ואחד תרגום בכל יום אחר תפילת שחרית כשהוא מעוטר בתפילין. ובשנותיו האחרונות נהג לומר שניים מקרא ואחד תרגום מעט בכל יום לאחר תפילת מנחה, כשהוא מעוטר בתפילין דרבנו תם.
הגאון הגדול מרן רבי יוסף שלום אליישיב זצ"ל, היה קורא בכל יום מקצת מן הפרשה שמו"ת קודם תפילת שחרית, עד שהיה מסיימה בערב שבת קודש בשעת המנחה.
מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]