להפיק ריווח חינוכי מ"גורם ההרתעה" / ממתק לשבת פרשת חוקת

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('88dda259-a6eb-4be9-bac4-291171e15aaf','/dyncontent/2024/9/29/d8a27f1b-44b0-407b-97fc-2e6a01c4c566.gif',18529,'פלמ\"ח אייטם כתבה ',525,78,true,51490,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('88dda259-a6eb-4be9-bac4-291171e15aaf','/dyncontent/2024/11/25/d70c3701-7580-48aa-8c96-1f7a5e440d4e.jpg',18744,'יואב הייטק',525,78,true,51490,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('88dda259-a6eb-4be9-bac4-291171e15aaf','/dyncontent/2024/11/21/03f786a2-f591-443c-83c8-a3eb37622404.jpg',18510,'נטו חיסכון אייטם כתבה ',525,78,true,51490,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('88dda259-a6eb-4be9-bac4-291171e15aaf','/dyncontent/2024/12/5/b3b4cf46-95a6-4f0a-bc3e-be01567f2c0e.gif',18244,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,true,51490,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('88dda259-a6eb-4be9-bac4-291171e15aaf','/dyncontent/2024/9/9/6831de30-171f-4ef6-bbce-e47b4a118465.jpg',18434,'בלו אייס אייטם כתבה ',525,78,true,51490,'Image','');},15]]);})

מהפרשה ניתן ללמוד כיצד ניתן להפיק דווקא מגורם ההרתעה אפקט חינוכי. הרב חיים אפללו עם ממתק לשבת: לדבר אל הסלע

הרב חיים אפללו. אלבום פרטי

בפרשתנו מתואר ציווי ה' למשה כדלהלן:

..."קח את המטה והקהל את העדה אתה ואהרן אחיך ודיברתם אל הסלע לעיניהם ונתן מימיו

 

משה רבינו ע"ה מכה את הסלע פעמיים (במקום לדבר) והמים יוצאים.

 

ומשה ואהרן נענשים שלא להיכנס לארץ ישראל,

מהסיבה "יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל, לכן...

 

 

ראשית, יש להבין מדוע הבורא מצווה את משה לקחת את המטה

אם הבקשה לדבר אל הסלע?

 

שנית מה הקשר בין הענישה לפעולה שביצע?

 

שמעתי להסביר את המסר החינוכי שמונח בזה,

 

גם אם יש לך עסק עם סלע קשה,

עליך לדבר עמו ולנסות שוב ולהסביר,

 

בשום אופן לא להכות.

 

אלא שכגורם הרתעה צריך שהמקל יהיה באוויר,

 

ואו אז הדיבור אמור לפעול את פעולתו.

(כמובן שבמקרה של משה הפרשנות הייתה שסלע אינו בר אנוש והמכה זו שפתו - יעויין ב"אור החיים" שהרחיב בעניין)

 

ישאל השואל האם אין מקום כלל לענישה חינוכית?

התשובה היא:

תלוי בגיל וברמה,

 

בתלמוד מופיע שכאשר החניך צעיר יש מקום לשלב ענישה חינוכית (כמובן מתוך חשיבה ובצורה שאינה מסכנת/ולא כפריקת תסכול וזעם)

 

משנהיה בוגר זה הזמן לשיחות הבהרה ותיאום צפיות בלבד.

 

אכן, בפרשתנו הציווי היה דיבור אל הסלע.

 

אך בתחילת דרכם במדבר , הציווי היה להכות את הסלע

שהרי אז הוא היה צעיר...

 

דורנו דור עדין ושברירי,

ולכן את הענישה יש לחשב כבר בגיל צעיר,

האם זה מתאים לילד זה? ואם כן, כיצד ואיך?

אבל חשוב שיהיה קיים אי איזה גורם הרתעה.

 

אין ספק שחלק מהמצב של הנוער נובע דווקא בגלל שאופציית הענישה כהרתעה לא קיימת.

 

אלא שרבים וטובים אינם מבחינים כי הפגיעה המילולית שיותר זמינה בדורנו,

פוגעת בנפשו של החניך,

הרבה יותר מהענישה הפיזית.

 

וכבר שמעתי מספר נערים ששחו לפי תומם, שהיו מוכנים להמיר את הפגיעה המילולית בפגיעה פיזית...

 

כולנו תפילה שנזכה להעביר את המסרים החינוכיים ללא צורך בענישה מכל סוג שהוא,

אך אם וכאשר נזדקק לכך, עלינו לחשב היטב את מסלול הענישה אחר הכרת ייחודיותו של אותו חניך.

 

 

נותר לנו עדיין לבאר את הקשר של הענישה לא להיכנס לארץ ישראל.

 

אילו משה היה מדבר אל הסלע והיו יוצאים המים,

 

עם ישראל היה מתרומם לפסגת קידוש ה',

שהרי מים שיוצאים על ידי הכאה - כבר ראו בעבר,

 

ומשה מנע מהם להגיע לפסגה זו.

 

כאשר עומד משה ומתחנן 515 תפילות והסברים מנומקים למה מבקש להיכנס לארץ ישראל,

כשכל מטרתו להגיע לפסגה שקיימת רק בארץ ישראל(כמו קיום מצוות התלויות בארץ),

 

מונע ממנו אלוקים זאת,

 

מידה כנגד מידה.

 

 שבת שלום ומבורך

 

 

 

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('4f3d6ca7-cea5-4aa4-a0b8-8c30b0e06069','/dyncontent/2024/11/10/9f6a8c9c-410e-4368-a166-280d5a7e90ff.jfif',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,true,51492,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('4f3d6ca7-cea5-4aa4-a0b8-8c30b0e06069','/dyncontent/2024/11/25/d70c3701-7580-48aa-8c96-1f7a5e440d4e.jpg',18744,'יואב הייטק',525,78,true,51492,'Image','');},15]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה