המקובל מרובע ח': מי הוא הרב בוך שחזה את האסונות?  

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('76dddb0c-cf89-4547-becc-a8d7d5a2cbe4','/dyncontent/2024/5/15/13879c00-6084-4d89-a9de-6e68a09bc68b.jpg',17876,'מכבי אייטם כתבה ',525,78,true,53127,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('76dddb0c-cf89-4547-becc-a8d7d5a2cbe4','/dyncontent/2024/5/5/6c4209ad-6b8b-44f5-8f61-7cf3ee295255.jpg',17843,'מלמן אייטם כתבה ',525,78,true,53127,'Image','');},15]]);})

הוא הפך ללא ספק לתופעה פלאית. רבים בעולם מתעניינים בדמותו של האיש שנודע כמקובל והוא הוכיח את כוחו בחיזוי עתידות, אם כי הוא מתהלך כאברך פשוט, הוגה בתורה במשך שעות ומתרחק מגינוני כבוד * 'אשדודס' חושף את מה שמותר לספר על מי שהוכיח כי ידיו רב לו בנסתרות אך הוא שקוע כולו בדירבון ילדי התשב"ר להרבות בתורה

הרב בוך. צילום: חדשות JDN

לפני ל"ג בעומר תשפ"א, היו עדים תושבים רבים ברובע ח' למחזה יוצא דופן. הרב בוך, שגם בימים כתיקונם מרבה בתפילות, היה נראה נסער. הוא התפלל נרגשות כאשר למקורביו אמר כי הוא חש שמתרגשת צרה על הבאים למירון.

אחד ממקורביו, שאף שאלו האם לנסוע, קיבל ממנו תשובה שלילית. למחרת, כאשר נודע על הארוע המחריד במירון שבו נספו 45 מישראל, היו כאלו ברובע ח' שהבינו מה היתה הסיבה לסערת נפשו של האברך, שמזמן ידעו כי הוא יודע את אשר הוא אומר.

עם זאת, מדובר באברך גוראי לכל דבר, שסולד מן הכבוד, בז לגינוני הרבנות, וארחו ושיגו הם כשל אברך מן השורה. כשתגיעו לרובע ח' תגלו אותו קונה במכולת, צועד ברחוב כאחד האדם, אך תוכלו גם לראות כיצד הוא עומד בפינתו ומתפלל במשך שעות ארוכות, כשאז אין צורך להיות בעלי הבנה דקה בכדי לדעת כי מדובר בבן עליה.

 

למען תורת ילדי התשב"ר

ברחוב האשדודי, ולא רק, הוא ידוע כ'הרב בוך', אם כי שמו המלא הוא הרב יהושע צבי מאיר בוך. הוא בנו של הרב אברהם יחזקאל בוך זצ"ל, מי שנודע כאחד מגדולי ה'תמכין דאורייתא' בדור האחרון (תואר שקרא עליו ה'פני מנחם' מגור זי"ע) ומי שבזכותו התרבו אברכי הכוללים השוקדים על ד' אמות של הלכה. סבו הוא הרב יעקב זאב בוך זצ"ל שנחשב אף הוא ליהודי מופלא ועובד ה' בהצנע לכת. הוא אף נינו של הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד זי"ע, רבה של ירושלים.

זקנו שחרחר חום, ומראהו כשל אברך צעיר אף שגילו נושק לחמישים. ברובע ח' מכירים אותו בעיקר בשל הארועים אותם הוא יוזם כדבר שבשגרה לילדי התשב"ר, במסגרת ארגון 'עמלי תורה' אותו הקים (בסיוע ידידו הנגיד הרב יצחק פאלוך). בארגון הזה הוא רואה את כל ייעודו. הוא מדרבן את הילדים להגות בתורה, בכל עת ובעיקר בימי הפגרא. בתקופת הקורונה, למשל,  יצא מגדרו והרחיב את פעילות הארגון, כשאז נרשמו לשורותיו לא פחות מ50,000 ילדים שקבעו עתים לתורה במסגרת הארגון.

פרט לכך, הוא פועל בכל הזדמנות לדרבן את הילדים להוסיף שעות של לימוד תורה, וזאת מתוך הכרה בכך שלימודם של ילדי התשב"ר מגן על ישראל. גם בימים אלו הוא יוזם מבצעים ומשקיע את כל כוחו מרצו וכישוריו בכדי ליזום ולקדם מבצעים ופעילויות, באשדוד ומחוץ לה, ובלבד שהילדים יוסיפו שעות של לימוד גם על חשבון שעות הפנאי, בעיקר בשבתות ובימים טובים.

לשם כך הוא יוצר משחקי קופסא כולל של קלפים בנושאים שונים כמו ברכות הנהנין, מסכתות הש"ס ועוד, אותם הוא מעניק לילדים הזוכים. פרט לכך הוא מעניק מתנות מהודרות ובעיקר ספרי קודש וכן ספרים אותם הוציא בעצמו כמו קונטרס 'בשכבך ובקומך' המתמקד בתחילת היום ובסופו, וכן זמירות לשבת, ברכת המזון מפורשת ועוד, כתגמול לילדים שבזכות תורתם הטהורה עומד העולם.

בד בבד, הוא יוזם ארועים של חלוקות פרסים, כאשר אחד מהם היא ההדלקה המפורסמת שהוא עורך ברובע ח' מידי ל"ג בעומר, ברוב פאר והדר ובליווי תזמורת, ואשר מיועדת לילדי 'עמלי תורה'.

 

יודע ח"ן

בכל הנוגע לפעילותו עם הילדים הוא אינו מסתיר את דמותו, ושם הוא מופיע במלוא הדרו. עם זאת, בשנים האחרונות הולך שמו לפניו כמי שיש לו יד בנסתרות. הארוע שאירע במירון ובו פתחנו הוא אחד מהם, אך מקורביו שמעו ממנו רמזים מפורשים גם על הארועים הקשים כיום, כשבין היתר הוא צפה מראש את ארועי שמחת תורה.

מקורבו, המלחין האשדודי הרב ישראל מאיר פרידברג, מספר על מספר מקרים שהיה עד להם, ואשר בהם ראו סובביו נבואות ממש. "הוא צפה את העתיד בכמה מקרים, בדייקנות רבה", הוא אומר בהתפעלות.

ידידיו מספרים על מקרה שבו נפטר אברך צעיר, כאשר לאחר מכן הסגיר הרב בוך כי ראה את האברך קודם לכן, "אך דמותו היתה חסרת חיות", כדבריו. פרט לכך, הוא נוהג במנהגים רבים לפי תורת הנסתר, כשהדבר בא לידי ביטוי בעיקר בתפילותיו.

אך למרות הסיפורים שנכרכים בשמו, הוא מתרחק כמטווחי קשת מכבוד שלא לדבר על פרסום. הוא אף מסרב במוצהר לקבל 'פדיון נפש' ואלו שמתעקשים בכל זאת להעביר לו סכומים מופנים על ידו ל'עמלי תורה' כשהוא אומר כי ברור כי זכות תורתם של ילדי התשב"ר תגין ותביא ישועה.

לאחרונה, בארוע שנחשב יוצא דופן, הוא ערך פדיון נפש עם מקובלים נוספים על גבי ציונו של המקובל האלוקי רבי חיים ויטאל זי"ע בקרית מלאכי. באותו מעמד נערך 'פדיון נפש' עבור החטופים בעזה, כאשר הפדיון שנערך בליל זאת חנוכה האחרון בוצע על ק"ס מטבעות כסף, ולאחר אמירת תהלים ופרקי זוהר.

ועדיין, על אף הסיפורים שנכרכים בשמו, מקורביו מספרים כי הוא ממשיך להתנהל כאברך מן השורה, כשהוא מתרחק מגינוני כבוד ומקפיד לשוחח בגובה העיניים גם עם בחורים וילדים. "הוא אמנם אינו מסתיר את היקף ידיעותיו ב'אותיות הקטנות'", הם אומרים, "אך באופן קבוע הוא מקפיד לומר שוב ושוב שאין כמו לימוד נגלה, בעיקר גמרא, ובפרט בשנות הילדות, כשדווקא הלימוד הזה בכוחו להגן על עם ישראל".

 

 

מעוניינים להגיב? לדווח ? צרו איתנו קשר במייל -[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה